هوش مصنوعی راه حلی جدید برای مقابله با مشکلات سخت
باشگاه خبرنگاران/ فناوري هوش مصنوعي و پيشرفت آن ميتواند در موافق بحران و شرايط سخت جهاني به بشر کمک کند.
آمازون در حال جابه جا کردن مرزهاي نوآوري است که اين نوآوريها نه فقط شامل برنامههاي بي مانند و خلاقانه ميشود، بلکه طيف وسيعي از راهبردهاي مديريتي جديد را نيز در بر دارد. شرکتي که جنبههاي مختلف تجربه مشتري را دستخوش تغيير اساسي کرده است. اين شرکت که در حوزه تجربه مشتري، يک پيشرو به شمار ميرود، ساختار خود را حول محور هوش مصنوعي و يادگيري ماشيني بازسازي کرده است.
نوآوري چرخ لنگر
رويکرد آمازون نسبت به هوش مصنوعي، FLYWHEEL (چرخ لنگر) ناميده ميشود. چرخ لنگر ابزار سادهاي است که انرژي چرخشي را به صورت کارآمد ذخيره ميکند. در آمازون رويکرد چرخ لنگر باعث ميشود که نوآوري هوش مصنوعي در همه جا در جريان باشد و باعث ايجاد انرژي و دانش براي گسترش به بقيه قسمتهاي شرکت شود. آمازون با هوش مصنوعي بيگانه نيست.
اين شرکت يکي از اولين شرکتهايي بود که از اين فناوري براي ارائه پيشنهادات بيشتر به مشتريان استفاده کرد؛ اما با پيشرفت هوش مصنوعي و يادگيري ماشيني، رويکرد چرخ لنگر نيز تبديل به يکي از بخشهاي کليدي تجارت در حال رشد آمازون شده است. اين فناوري تبديل به يک نقطه مرکزي شده است که بقيه بخشهاي شرکت را به هم پيوند ميدهد.
اين ويژگي منحصر به فردي است؛ به ويژه زماني که شرکتهاي زيادي فعاليتهاي خود در حوزه هوش مصنوعي را در بخشهاي مختلف، مجزا نگه داشته و آنها را باهم تلفيق نميکنند. در آمازون هوش مصنوعي محدود به يک دفتر يا مکان خاص نيست و اطلاعات در تمامي بخشهاي شرکت در جريان است و در کل شرکت به اشتراک گذاشته ميشود.
ارائه وب سرويس AWS
بيل ريچموند مدير ارشد هوش مصنوعي بهعنوان «بشارتدهندهاي» به دولت ها، سازمانها و ديگر مشتريان آمازون وب سرويس AWS کمک ميکند تا تواناييهاي بالقوه براي رسيدن به راه حلهاي هوش مصنوعي و يادگيري ماشين را درک کنند.
بهعنوانمثال؛ ريچموند برنامهاي را معرفي کرد که با استفاده از قابليت تشخيص چهره، دسترسي کارمندان به يک ساختمان را تأييد ميکند که فقط به سه خط کد احتياج دارد.
به گفته ريچموند، يادگيري ماشين به عنوان سه لايه در AWS مشاهده ميشود. لايههاي بالا و مياني به ترتيب خدمات AI و خدمات يادگيري ماشين را پوشش ميدهند، درحاليکه لايه پايين جايي است که دانشمندان داده و ساير متخصصان با چارچوبها و زيرساختهاي يادگيري ماشين کار ميکنند.
خدمات هوش مصنوعي راه حلهاي آمادهاي را براي موارد استفاده معمول مانند؛ گفتار به متن، رباتهاي چت، شخصي سازي، پيش بيني، کلاهبرداري، مراکز تماس و ... ارائه ميدهند.
او سهولت استفاده از تجزيه و تحليل گفتاري مجهز به هوش مصنوعي را با آمازون کانکت که از آن به عنوان «يک مرکز تماس در ابر» يادکرده، نشان ميدهد. آمازون کانکت در طي يک تماس زنده، برنامه گفتار را به متن رونويسي ميکند و آن را به زبان ديگري ترجمه ميکند، کلمات کليدي مرتبط را رديابي ميکند، دادهها را طبقه بندي ميکند، احساسات را تجزيهوتحليل ميکند و از اين عناصر براي ارائه توصيههاي عملي جهت جلب رضايت مشتري استفاده ميکند.
ريچموند معتقد است؛ اکنون افزودن قابليتهاي هوش مصنوعي از هر زمان ديگري آسانتر است. آنها خدمات هوش مصنوعي از قبل آموزش ديدهاي هستند که اطلاعات آماده را براي موارد مورد استفاده معمول مانند؛ توصيههاي شخصي يا مدرن سازي مرکز تماس شما فراهم ميکنند. اين در حالي است که به گفته او قدرت هوش مصنوعي وقتي با ساير فناوريها مانند اينترنت اشيا ترکيب شود، چند برابر ميشود.
قابليت SkinVision
ريچموند همچنين SkinVision را به عنوان نمونه بيان کرد. برنامهاي رايگان که به افراد امکان ميدهد؛ بدن خود را در خانههاي خود اسکن کرده و نتايج را در مدت سي ثانيه با مدلهاي يادگيري ماشين آموزش داده شده، روي ميليونها تصوير ارزيابي کنند. اين برنامه در مناطقي که دسترسي محدودي به مراقبتهاي بهداشتي باکيفيت دارند، پتانسيل قابلتوجهي دارد. به گفته ريچموند، حداقل در کوتاه مدت، شخصي سازي براي افزايش خدمات و درک مشتري، بيشترين تأثير را در جامعه خواهد داشت.
براي نمونه؛ هوش مصنوعي متمرکز بر آموزش Invoke Learning از معماري بدون سرور شامل Tensorflow و Sagemaker براي کمک به دانشگاهها در بهبود ثبت نام، تعامل، موفقيت و حفظ دانشجو استفاده ميکند.
درنهايت ريچموند بيان ميکند، نياز به آمادگي براي تأثير فناوري؛ بيش از هر زمان ديگري مهم است. فناوريهايي مانند رايانش ابري و کوانتومي، چاپ سه بعدي و رسانههاي اجتماعي که اکنون پذيرفته شدهاند، هنوز هم نوآوريهاي نسبتا جديدي هستند. فناوري با سرعت نمايي تغيير ميکند و جهان در بيست سال آينده بيش از ۲۰۰ سال گذشته تغيير خواهد کرد. از اين رو سؤالي که بايد از خود بپرسيد اين است: آيا شما آماده هستيد؟