
آمازون سالانه ۵۰۰ میلیون دلار برای ساخت بازی خرج میکند


مجله ديجي کالا/ در جديدترين گزارشهاي ارايه شده از منابع آشنا با بودجهي شرکت آمازون، اعلام شده که اين شرکت به شکل سالانه ۵۰۰ ميليون دلار براي بخش بازيسازي خود هزينه ميکند. در چند سال گذشته شاهد ورود شرکت آمازون به شکل قدمبهقدم به صنعت بازيهاي ويديويي بودهايم. اين عدد جديت اين شرکت را در مسير جديد خود نشان ميدهد.
شرکت آمازون يکي از عظيمترين شرکتهاي دنيا به شمار مي رود و در حوزههاي مختلف فعاليت دارد. با وجود اين که شرکت آمازون غالبا به عنوان بزرگترين فروشگاه دنيا شناخته ميشود اما دامنهي فعاليتهاي اين شرکت روزبهروز در حال وسيعتر شدن است. اين شرکت در حال حاضر خدماتي از رايانش ابري گرفته تا شبکههاي تلويزيوني آنلاين ارايه ميدهد.
با توجه به اين که صنعت بازيهاي ويدويي از بزرگترين و پولسازترين صنعتهاي فعلي به شمار ميرود، شرکت آمازون فعاليتهاي خود را به اين محدوده هم کشانده. البته اين ورود به آرامي صورت گرفته و از همان ابتدا با ساخت بازيهاي ويدويي شروع نشده. شرکت آمازون در سال ۲۰۱۴ با خريد سرويس استريم «توييچ» (Twitch) اولين حرکت خود را انجام داد. اين شرکت در ادامه به ساخت بازيهاي موبايلي پرداخت و همچنين پلتفرم ابري خود براي بازي کردن را با نام «آمازون لونا» (Amazon Luna) راهاندازي کرد.
بر اساس گزارشهاي جديد، شرکت آمازون در چند سال گذشته بودجهي سالانه ۵۰۰ ميليون دلاري در نظر گرفته. اين بودجه فقط و فقط مربوط به بخش بازيسازي اين شرکت ميشود و ربطي به بودجهي سرويسهاي توييچ و لونا ندارد. براي اين که ديد بهتري نسبت به اين عدد داشته باشيد بايد بگوييم که بودجهي ساخت بازي سايبرپانک ۲۰۷۷ حدود ۱۲۰ ميليون دلار است. اين بازي چند ماه پيش عرضه شد و يکي از پرهزينهترين بازيهاي تاريخ به شمار ميرود.
يکي دو سال است که استوديوهاي بازيسازي شرکت آمازون در حال ساخت بازيهاي بزرگ هستند و حضور اين شرکت در عرصهي بازيهاي ويديويي از هميشه جديتر است. شرکت آمازون افراد بزرگي از دنياي بازيسازي را در استوديوهاي بازيسازي خود استخدام کرده تا بتواند در توسعهي بازيهاي ويديويي موفقتر باشد. از اين افراد ميتوان به طراح بازي Portal و کارگردان بازي Far Cry 2 اشاره کرد که از قضا هر دوي آنها بعد از مدتي شرکت آمازون را ترک کردند.
البته شرايط شرکت آمازون در ساخت بازيهاي ويديويي در بهترين حالت ممکن قرار ندارد. اين شرکت در ابتداي کار سه بازي بزرگ را معرفي کرد. بازي اول استوديوهاي بازيسازي شرکت آمازون به نام Breakaway حتي منتشر نشد و ساخت آن حين توسعه به دلايل نامشخص که احتمالا با کيفيت اين بازي مرتبط هستند، متوقف شد. بازي دوم اين شرکت که Crucible نام دارد و يک بازي آنلاين است، به دليل کيفيت بسيار پايين و بازخوردهاي منفي از پشتيباني سازندههاي خود محروم شد و سرورهاي اين بازي هماکنون خاموش هستند.
البته شرايط شرکت آمازون در حال بهبود است و بازي جديد اين شرکت، يعني New World که يک نقشآفريني آنلاين کلان است، امسال عرضه خواهد شد. اين بازي شرايط بسيار بهتري از بازيهاي قبلي آمازون دارد و پيشرفت اين شرکت را در بازيسازي نشان ميدهد.
مشکلات مختلفي سر راه شرکت آمازون در ابتداي جادهي ساخت بازيهاي ويديوي قرار دارند. براي مثال موتور بازيسازي اين شرکت که Lumberyard Engine نام دارد هنوز جاي کار دارد و کارمندان اين استوديو در استفاده از اين موتور به مشکل بر ميخورند. از سمت ديگر، دو بازي قبلي اين شرکت تمرکز دقيقي روي يک موضوع نداشتند و به دليل سردرگمي شکست خوردند. البته بازي New World همين حالا به شکل آزمايشي عرضه شده و بازيکنان از آن راضي هستند. اين بازي ميتواند شروعي بر تغيير رويهي شرکت آمازون در ساخت بازيهاي ويديويي باشد.
هزينههاي عظيم شرکت آمازون براي ساخت بازيهاي ويديويي با وجود ناکاميهاي فعلي تفکر برانگيز هستند. ميدانيم که شرکت آمازون يکي از هوشمندترين شرکتهاي موجود است و مديران اين شرکت اهل حرکات احمقانه نيستند. پتانسيل بسيار بزرگي در صنعت بازيهاي ويديويي وجود دارد که هزينههاي شرکت آمازون تاييدي بر اين موضوع هستند. اين شرکت طي برنامهي چندسالهي خود با خريد سرويس توييچ کار خود را شروع کرد و حالا به شکل جدي در حال توسعهي بازيهاي تراز اول است. اصلا بعيد نيست چند سال بعد نام شرکت آمازون را در کنار نام شرکتهاي بزرگي مانند الکترونيک آرتز و يوبيسافت ببينيم.