انتخاب/ در حالي که چند هفته از اختلال و کندي اينترنت در ساعات پيک مصرف مي‌گذرد، در نهايت اعلام شده که مسير ارتباطات بين‌الملل زيرساخت از طريق قطر، با قطعي همراه است و تا ۱۵ فروردين هم درست نمي‌شود.
 
کندي و اختلال در اينترنت کيفيت کشور مسئله امروز و ديروز نيست. مدتهاست که کاربران و کسب‌وکار‌ها با اين مسئله دست و پنجه نرم مي‌کنند. در هفته‌هاي اخير، اما ماجرا به اختلال شديد اينترنت در ساعت ۲۱ به بعد مربوط بود که به‌تدريج باعث گسترش اعتراض کاربران شد.

به‌تازگي، اما سرانجام پس از مدتي نه چندان کوتاه از شکايات کاربران در فضاي مجازي در مورد کند شدن سرعت اينترنت در ساعات پس از ۹ شب، يک مقام مسئول در اين مورد اظهارنظر کرده است.

به‌تازگي يکي از کاربران توييتر تصويري از پاسخ شرکت مخابرات ايران را که از طريق سامانه ۱۹۵ دريافت کرده بود، مبني بر «اعمال پالسي و سياست محدودکننده از سمت شرکت زيرساخت» منتشر کرد. اين مسئله شايعه عمدي بودن اختلال اينترنت را در شبکه‌هاي اجتماعي مطرح کرد، اما اکنون بار ديگر گفته شده که قطعي کابل عامل اين مشکل بوده است.

چه اتفاقي رخ داده؟
پيمان قره‌داغي، مديرکل دفتر حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوري، طي گفت‌وگويي با تأييد نامناسب بودن کيفيت اينترنت در ساعات اوج مصرف مي‌گويد: «از چند هفته قبل، مسير ارتباطات بين‌الملل زيرساخت از طريق قطر، با قطعي همراه بوده و ۸۵۰ گيگابيت از ظرفيت اينترنت زيرساخت از دست رفته است».

او براساس گزارش شرکت زيرساخت که به سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي ارائه شده، مي‌گويد: «قطعي در درياي مديترانه و حد فاصل مصر و ايتاليا رخ داده و اپراتور بالادست شرکت قطري اعلام کرده تا ۴ فروردين به‌دليل مانور نيرو‌هاي ناتو امکان ورود به حريم دريايي نقطه قطع را ندارد». با اين حال، پيش‌بيني قره‌داغي حاکي از اين است که اين قطعي حداقل تا ۱۵ فروردين برطرف نخواهد شد.

مديرکل دفتر حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوري همچنين با اشاره به اينکه کيفيت پايين اينترنت در استان‌هاي جنوبي کشور و اصفهان بيشتر از ساير نقاط کشور مشاهده مي‌شود، مي‌گويد: «اين قطعي معادل ۲۰ درصد کل ارتباطات بين‌الملل کشور را شامل مي‌شود»؛ که رقم بالايي محسوب مي‌شود.

تکذيب عمدي بودن
پس از آن که يکي از کاربران توييتر پرسشي را در سامانه ۱۹۵ در مورد کيفيت پايين اينترنت مطرح مي‌کند، پاسخي به اين شرح دريافت مي‌کند: «با سلام، مشکل کلي محدوديت پهناي باند در تمامي مناطق مخابراتي کشور در ساعات پرترافيک (ساعت ۲۱ الي يک بامداد) به‌دليل اعمال Policy از سمت شرکت ارتباطات زيرساخت است.»

قره‌داغي در واکنش به پاسخ سامانه ۱۹۵ اين موضوع را رد مي‌کند و اعمال هرگونه محدوديت عمدي از سوي شرکت ارتباطات زيرساخت را تکذيب مي‌کند.

او با اشاره به اينکه کمبود پهناي باند در ساعات اوج مصرف، از سوي کاربران محسوس است، در توضيح پاسخ سامانه ۱۹۵ به امانتداري اين سامانه در انعکاس کامل پاسخ اپراتور اشاره مي‌کند و مي‌گويد که «پاسخ منتشر شده، ادعاي مرکز پشتيباني مخابرات ايران است که اعلام اشکال در آن به‌درستي ذکر شده، اما دليل آن فاقد استناد و [در نتيجه]نادرست است.»

مديرکل دفتر حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوري همچنين به اين موضوع اشاره مي‌کند که بخش اعظمي از شکايات مشتريان مخابرات ايران، ارتباطي به زيرساخت ندارد و مربوط به کيفيت نامناسب خدمات مخابرات ايران در نقاط دسترسي و همچنين نحوه پاسخگويي است.

مسئله مهم ديگر اين است که چرا پهناي باند ورودي اينترنت به کشور بيشتر نمي‌شود تا قطعي در يکي از مسير‌ها باعث دردسر و مشکل براي ميليون‌ها کاربر داخلي نشود.

اطلاع‌رساني مشکلات اينترنت؛ تعطيل!
با توجه به تأييد قره‌داغي مبني بر نامناسب بودن کيفيت اينترنت در ساعات اوج مصرف طي چند هفته اخير، پرسشي که بي‌پاسخ مي‌ماند اين است که چرا طي اين مدت، درباره اين موضوع اطلاع‌رساني نشده است. آيا نهادي که عنوان «حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوري» را برخود نهاده، موظف نيست به کساني که بابت خدمات دريافتي، هزينه مي‌کنند، توضيح دهد که علت کاهش کيفيت اينترنت در يک بازه زماني نه چندان کوتاه چيست؟ موضوع نبوداطلاع‌رساني‌ها هم با واکنش يکي ديگر از کاربران روبه‌رو شده و مي‌گويد: «در بعضي از کشور‌ها رگولاتور الزاماتي براي اپراتور‌هاي کابل‌هاي دريايي (به خاطر حساسيت استراتژيک اين خطوط) درخصوص زمانبندي گزارش قطعي يا اختلال دارد و جزو قوانين بسيار سختگيرانه است.» همچنين اين سؤال مطرح مي‌شود که وقتي چنين اتفاقي بار‌ها تکرار شده است، شرکت ارتباطات زيرساخت چه تدابير جايگزيني براي رفع مشکل انديشيده است؟

مديرکل دفتر حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوري در پاسخ به پرسش اخير مي‌گويد که زيرساخت بايد مجموعه تمهيداتي را براي رزرو پهناي باند در شرايط قطع پيش‌بيني کند و اقدامات لازم را انجام دهد.

اين در حالي است که به‌گفته قره‌داغي، شرکت ارتباطات زيرساخت به سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي اعلام کرده که روال اخذ مجوز از سوي مرکز ملي فضاي مجازي براي افزايش ظرفيت بين‌الملل به طول انجاميده و آن مرکز هم اخيرا براي ۴۰۰ گيگابيت ظرفيت ذخيره مجوز صادر کرده که تا ۴۸ ساعت آينده به‌طور کامل وارد مدار خواهد شد.

با توضيح قره‌داغي پرسش ديگري که مطرح مي‌شود اين است که چرا مجوز براي افزايش پهناي باند به‌ويژه در شرايط کرونا از سوي نهاد‌هاي بالادستي داده نمي‌شود و همچنين درصورت اعطاي مجوز، چرا فرايند اعطاي مجوز به همان کندي سرعت اينترنت است.

در کانال آي‌تي و ™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم