نماد آخرین خبر

خاطره‌انگیزترین اتفاقات تاریخ اپل در تولد ۴۵ سالگی

منبع
زوميت
بروزرسانی
خاطره‌انگیزترین اتفاقات تاریخ اپل در تولد ۴۵ سالگی

زوميت/ اپل، ارزشمندترين برند دنيا، اول آوريل ۴۵ ساله شد. به همين مناسبت، در اين مقاله چند نمونه از اتفاقات به‌يادماندني‌ تاريخ اپل را باهم مرور مي‌کنيم.
       
اول آوريل ۱۹۷۶ (۱۲ فروردين ۱۳۵۵)، يعني ۴۵ سال پيش، استيو جابز و استيو وزنياک و رونالد وين شرکت Apple Computer را تأسيس کردند. امروز اپل با بيش از دوتريليون دلار با‌ارزش‌ترين برند دنيا است و با نفوذ خود به حوزه‌ي فرهنگي و شکستن هنجارها يکي پس از ديگري،‌ مي‌توان گفت مثل هيچ شرکت ديگري نيست.

اپل براي برخي از طرفدارانش که تعدادشان شايد به ميليارد برسد، حتي از حد برند محبوب نيز فراتر رفته و به‌نوعي سبک زندگي تبديل شده است. در سالگرد ۴۵ سالگي اين برند که در طول حضورش مسير پيشرفت تکنولوژي را در زندگي مردم جهان شکل داده است، به برخي از اتفاقات خاطره‌انگيز تاريخ اپل نگاهي خواهيم انداخت که آن را امروزه به برند شماره‌يک دنيا تبديل کرده است. 

۱۹ مه ۲۰۰۶؛‌ باز‌شدن درهاي شيشه‌اي فروشگاه اپل در خيابان پنجم نيويورک
 

امروز اپل در سراسر دنيا بيش از پانصد فروشگاه دارد؛ اما يکي از اين فروشگاه‌ها از جايگاه بسيار ويژه‌اي برخوردار است. فروشگاه خيابان پنجم (Fifth Avenue Apple Store) که اغلب از آن با نام «مکعب» ياد مي‌کنند، نمادين‌ترين فروشگاه اپل است. اين فروشگاه بهار ۲۰۰۶ درهاي شيشه‌اي‌اش را به روي جمعيت بزرگي از هواداران مشتاق باز کرد که از آن روز به بعد براي هر اتفاق مهم و عرضه‌ي محصول جديد اپل، مقابل اين فروشگاه صف‌هاي بسيار طولاني تشکيل مي‌دهند.

خود استيو جابز به‌همراه همسرش آن روز در اين فروشگاه حضور يافت و شخصا درهاي آن را به روي اولين مشتريان اپل باز کرد. ران جانسون، مدير سابق گروه خُرده‌فروشي اپل و به‌عبارتي «پدر فروشگاه اپل»، نيز آنجا بود. عکس معروفي که در آن استيو به لوگو اپل بالاي سرش نگاه مي‌کند، همان روز گرفته شد.



اپل استور خيابان پنجم تکه‌ي مهمي از تاريخ اپل است. اين فروشگاه مهم‌ترين ساختمان اپل در ساحل شرقي آمريکا به‌حساب مي‌آيد و براي طرفداران اين برند حکم مکان مقدسي را دارد که براي بازديد از آن حاضرند مسافت‌هاي طولاني بپيمايند. در ۱۵ سالي که از بازشدن اين فروشگاه مي‌گذرد، دَه‌ها ميليون نفر تا‌به‌حال از آن ديدن کرده‌اند. اپل هم عاشق اين است که مرتب يادآور شود بازديدکنندگان سالانه‌ي اين فروشگاه از بازديدکنندگان ساختمان امپاير استيت يا مجسمه‌ي آزادي بيشتر است.

۳۰ مه ۲۰۰۷؛ رويارويي تاريخي استيو جابز و بيل گيتس در کنفرانس All Things Digital


کنفرانس All Things Digital در حوزه‌ي رسانه و فناوري پيشرفته بسيار سرشناس بود و در گذشته، استيو جابز يکي از مهمان‌هاي ثابت اين برنامه بود؛ اما در سال ۲۰۰۷ او و بيل گيتس، بنيان‌گذار مايکروسافت، باهم در اين برنامه حاضر شدند و رودرروي هم درباره‌ي روابط، مسائل مربوط به شرکتشان، آينده‌ي پروژه‌ها و سؤالات طرفداران صحبت کردند.

اين اولين‌بار بعد از سال ۱۹۹۱ بود که اين دو ميلياردر براي انجام مصاحبه‌اي کنار هم مي‌نشستند. اين گفت‌وگوي تاريخي پر از شوخي‌هاي خنده‌دار و البته صحبت از گذشته و آينده‌ي شرکت‌هاي اپل و مايکروسافت است. تماشاي اين مصاحبه از اين نظر اهميت دارد که با اينکه بيل گيتس و استيو جابز هر دو باهم به‌عنوان دو رقيب سرسخت وارد صنعت کامپيوتر شدند، هر يک مسير متفاوتي برگزيدند و در‌نهايت در انقلاب کامپيوترهاي شخصي، نقش بسزايي بازي کردند.

۱۱ ژولاي ۲۰۰۸؛ ظهور اپ‌ استور و تحول دنياي نرم‌افزار
روزي که اپ استور شروع به کار کرد، همه‌چيز دستخوش تغيير و تحول شد. اپ استور کارش را تنها با حدود پانصد اپليکيشن براي آيفون و آيپاد تاچ، ازجمله Twitterrific (اولين اپليکيشن توييتر) و بازي‌هايي مثل Super Monkey Ball شروع کرد؛ اما با همين تعداد اپليکيشن به‌سرعت روح تازه‌اي به سيستم‌عامل آيفون دميد و از همان ابتدا به همه نشان داد آينده‌ي بسيار درخشاني پيش رو دارد.



 

از ۱۱ ژولاي ۲۰۰۸ تاکنون، اپ استور بيش از دوميليون اپليکيشن از سازندگان سراسر دنيا به کاربرانش عرضه کرده است. همچنين، اپ استور صنايع کاملا جديدي ايجاد و به رشد شرکت‌هاي ميليارددلاري چون اينستاگرام و اوبر کمک زيادي کرده است. پس اغراق نيست اگر بگوييم اقتصاد مبتني‌بر اپليکيشن سبک زندگي و کسب‌و‌کار ما را کاملا تغيير داده است.

۱۹ آوريل ۲۰۱۰؛ افشاي تصاوير پروتوتايپ آيفون ۴
اپل هميشه هدف شايعات و افشاي اخبار در رسانه‌ها بوده است؛ اما آوريل ۲۰۱۰، وب‌سايت خبري گيزمودو يکي از اخبار مهم مرتبط به اپل را فاش کرد. برايان چن، خبرنگار اين وب‌سايت، موفق شد به نمونه‌ي پيش‌توليد آيفون ۴ دست پيدا کند که يکي از مهندسان اپل از روي حواس‌پرتي جا گذاشته بود. زماني‌که مقاله‌ي گيزمودو با تصاوير پروتوتايپ آيفون ۴ منتشر شد، جمعيت زيادي از طرفداران اين برند را به هيجان آورد.

اگرچه اين نمونه‌ي پيش‌توليد در داخل جعبه‌ي آيفون 3GS قرار گرفته بود، گيزمودو فريب آن را نخورد. بعد از خارج‌کردن گوشي از داخل جعبه، اين خبرنگار متوجه طراحي شيشه‌اي و طراحي کاملا جديد اين گوشي شد که نشان مي‌داد به‌احتمال زياد قرار است نسل بعدي آيفون باشد. در مقاله‌اي که آن زمان درباره‌ي اين آيفون جديد چاپ شد، به دوربين جلو گوشي و سيم آنتن دردسرساز و سيستم‌عامل بتاي آيفون 4 اشاره شده بود.



همان موقع هم کاملا واضح بود آيفوني که به‌دست گيزمودو رسيده بود، با آن جزئيات دقيق و ظاهري اپل‌وار کاملا واقعي بود. حتي خودِ استيو جابز هم درگير ماجرا شد و شخصا تلاش کرد گوشي را از گيزمودو پس بگيرد. گيمودو سرانجام بعد از ايميل‌نگاري فراوان و درخواست قانوني اپل،‌ وادار شد گوشي را به اين شرکت پس دهد.

۷ ژوئن ۲۰۱۱؛ اعلام رسمي ساخت مقر جديد اپل در کوپرتينو
تنها چند ماه پيش از مرگ، استيو جابز برنامه‌‌اش را براي ساخت اپل کَمپِس ۲ (Apple Campus 2)‌ به شوراي شهر کوپرتينو اعلام کرد. نقشه‎‌ي کلي اين مقر طراحي حلقه‌واري داشت که در محوطه‌ي بسيار زيبايي جاي گرفته بود. جابز هنگام اعلام اين پروژه توضيح داد اپل چگونه مالکيت اين زمين را به‌دست آورد و از روزهايي صحبت کرد که اين زمين باغ زردآلو بود.



تقريبا شش سال طول کشيد تا درهاي اين مقر براي رويداد معرفي آيفون X در سپتامبر ۲۰۱۷ به روي عموم باز شود. ناگفته نماند بعدها اين مقر به اپل‌پارک (Apple Park)‌ تغيير نام داد.

۵ اکتبر ۲۰۱۱؛ درگذشت استيو جابز
مطمئنا افراد بسياري روزي را به‌خوبي به‌خاطر دارند که خبر درگذشت استيو جابز در رسانه‌ها اعلام شد. شايد حتي بسياري اين خبر را ازطريق نوتيفيکيشن گوشي آيفونشان شنيدند. اين خبر براي طرفداران اين برند بسيار دردناک بود و خيلي زود تصاوير يادبودهايي کل اينترنت را پر کرد که پشت درهاي فروشگاه‌هاي اپل سراسر دنيا براي استيو جابز ايجاد شده بود.



در پي خبر درگذشت استيو جابز، نه‌تنها طرفداران اين برند، بلکه حتي افراد سرشناس و رهبران نيز به استيو جابز اداي احترام کردند. رئيس‌جمهور ايالات متحده‌ي آمريکا، باراک اوباما، در بيانيه‌اي بعد از مرگ استيو جابز گفته بود:

استيو با شخصي‌کردن کامپيوترها و قرار‌دادن اينترنت در جيب ما، انقلاب اطلاعات را نه‌تنها دسترس‌پذير، بلکه شهودي و لذت‌بخش کرد. جهان انساني صاحب بينش و نوآور را از دست داده‌ است و شايد هيچ تعريفي بالاتر از اين نباشد که بخش بزرگي از جهان از‌طريق دستگاهي که او اختراع کرد، از درگذشتش آگاه شد.


۲۵ اکتبر ۲۰۱۱؛ مراسم يادبود ويژه براي استيو جابز
اواخر  اکتبر، اپل مراسم يادبود ويژه‌اي براي استيو جابز در محوطه‌ي Infinite Loop واقع در اپل‌پارک برگزار کرد. اين مراسم را تيم کوک هدايت کرد؛ ولي بسياري از دوستان ديگر جابز، از‌جمله جاني آيو و ال گور و بيل کمپل نيز در آن براي جمعيت هزار‌نفري از کارمندان اپل سخنراني کردند.



در بين اين سخنراني‌ها که براي فروشندگان محصولات اپل در مغازه‌هاي بسته‌شان زنده پخش مي‌شد، داستان‌هاي جاني آيو، طراح ارشد محصولات اپل، از سفرهايش با استيو جابر و صحبت‌هاي مملو از اشک بيل کمپل، از اعضاي هيئت‌مديره‌ي اپل، مخاطبان بسياري را احساساتي کرد. اين سخنراني‌ها به جمعيت طرفداران سوگوار استيو جابز جنبه‌ي معمولي و انساني اين شخصيت افسانه‌اي را يادآور شد.

۲۹ اکتبر ۲۰۱۲؛ جدايي اسکات فورستال از اپل
اواخر سال ۲۰۱۲، تيم کوک اسکات فورستال، مدير بخش iOS و از مديران اصلي اين شرکت را به‌طرز کاملا غيرمنتظره‌اي اخراج کرد. دليل اخراج فورستال مشکلات زياد اپليکيشن Apple Maps که زيرنظر تيم او ساخته شده بود و خودداري او از عذرخواهي‌کردن بابت اين مشکلات اعلام شد.

فورستال رابطه‌ي حَسنه‌اي با مديران ديگر اپل نداشت و تيم کوک مصمم بود تيم مديريتي شرکت از افرادي تشکيل شده باشد که با هماهنگي کامل با‌هم کار کنند. دردسرهاي اپليکيشن Apple Maps فرصت مناسبي به تيم کوک داد تا فورستال را اخراج کند و به‌دنبال آن، مسير توسعه‌ي نرم‌افزاري اپل را کاملا متحول کند.



 

بعد از اخراج فورستال، کريگ فدريگي مسئول توسعه‌ي iOS شد و جاني آيو طراحي رابط انساني اين برند را به‌عهده گرفت. به‌روزرساني بزرگ بعدي iOS، يعني iOS 7، تمام طراحي‌هاي اسکوئومورفيک (طراحي واقع‌گرا) سيستم‌عامل‌هاي پيشين آيفون را کنار گذاشت و به طراحي فلت و مينيمال و دوبُعدي روي آورد. ناگفته نماند استيو جابز و فورستال از طرفداران طراحي‌هاي اسکوئومورفيک (طراحي واقع‌گرا) بودند. اين تصميم‌گيري انقلابي توسعه‌ي پلتفرم‌هاي مختلف اپل را ساده‎‌تر و آن‌ها را به يکديگر نزديک‌تر کرد.

۳۰ ژولاي ۲۰۱۷؛ افشاي طراحي آيفون X و فيس‌آيدي ماه‌ها پيش از اعلام رسمي
بعد از معرفي هوم‌پاد اپل در مراسم WWDC ۲۰۱۷، اين دستگاه براي انجام مراحل آزمايشي بين کارمندان توزيع شد. در طول تابستان، اپل مدل‌هاي مختلفي از سفت‌افزار (Firmware) هوم‌پاد عرضه کرد و در اين مدت، توسعه‌دهنگان موفق شدند به اين سفت‌افزار دست يابند و نکات بسيار مهمي درباره‌اش کشف کنند. يکي از اين کشفيات جالب، گليفي بود که طراحي نمايشگر تمام‌صفحه‌ي آيفون X را افشا مي‌کرد. 

افزون‌براين، اين سفت‌افزار از وجود تکنولوژي جديد اپل براي تشخيص چهره پرده برداشت  که با نام فيس‌آيدي (Face ID) به‌همراه آيفون X عرضه شد. اين کشف به‌شدت در رسانه‌ها سروصدا به‌پا کرد و تا مدت‌ها درباره‌ي آن صحبت مي‌شد. اپل معمولا به رونمايي محصولات جديدش بسيار محتاط است؛ ازاين‌رو، افشاي طراحي آيفون X که آن زمان D22 ناميده مي‌شد، در دنياي گوشي‌هاي هوشمند اتفاق نادر و هيجان‌انگيزي بود.

۳۰ آگوست ۲۰۱۸؛ بارگذاري زودهنگام و تصادفي تصاوير آيفون XS و اپل واچ سري ۴


به‌ندرت پيش مي‌آيد وب‌سايت اپل محصولي را پيش از موعد رونمايي ‌کند؛ به‌همين‌دليل، وقتي اپل در آگوست ۲۰۱۸ برگزاري رويداد سالانه‌ي سپتامبرش را اعلام کرد، رسانه‌هاي تکنولوژي به‌سرعت متوجه تصاويري روي سرورهاي اپل شدند که حاوي بازطراحي آيفون XS و XS Max و اپل واچ سري ۴ بود. انتشار اين تصاوير زودهنگام طرفداران اين برند را به‌شدت غافل‌گير کرد.



آن زمان شايعه شده بود اپل قرار است اندازه‌ي صفحه‌ي نمايشگر اپل واچ را بزرگ‌تر کند؛ اما هيچ‌کس به منبع معتبر اين خبر دسترسي نداشت. افشاي اشتباهي اين تصاوير روي سرورهاي اپل نشان داد اين شرکت اولين‌بار بعد از کنار‌گذاشتن اپل واچ اديشن با طلاي ۱۸ عيار، دوباره سراغ روکش طلايي براي اپل واچ‌هاي جديدش رفته است.

۲۷ ژوئن ۲۰۱۹؛ جدايي جاني آيو از اپل
بي‌شک جاني آيو و استيو جابز تيم فوق‌العاده‌اي براي شکل‌دهي به برند اپل بودند و هر دو در‌کنار هم چند نمونه از محصولات تأثيرگذار تاريخ بشر را خلق کردند. بعد از مرگ استيو جابز، جاني آيو سرپرستي تيم طراحان اپل واچ و اپل‌پارک را برعهده گرفت. بدون اغراق او مهم‌ترين طراح اين دوران است و تأثيرش در مدت حضور در شرکت اپل محونشدني است. ازاين‌رو، وقتي اپل تابستان ۲۰۱۹ اعلام کرد جاني آيو از اين شرکت جدا شده تا استوديو مستقلش به نام LoveFrom را تأسيس کند، اين خبر دنياي رسانه و تکنولوژي را تکان داد.



آيو پيش از جدايي کامل از اپل، خود را از طراحي روزانه‌ي محصولات کنار کشيده بود و اين مسئوليت را به الن داي و ريچارد هاواث واگذار کرده بود. به‌همين‌دليل، تصميمش به ترک اپل کاملا غير‌منتظره نبود؛ اما موج بزرگي در اين صنعت ايجاد کرد. با رفتن ‌آيو از اپل، طراحان ديگر توانستند سراغ طراحي‌هاي جديدتر بروند و مرزها و محدوديت‌هايي را بشکنند که در دوره‌ي آيو ايجاد شده بود.

اکنون، ايوانز هنکي، از اعضاي قديمي تيم آيو، تيم طراحي صنعتي اپل را هدايت مي‌کند. اولين معرفي رسمي عمومي او دسامبر گذشته و در مراسم معرفي ايرپاد مکس بود. الن داي تيم رابط انساني اپل را همچنان مديريت مي‌کند که در جديدترين رويداد عمومي‌اش نمايشگرهاي جديد اپل واچ را در رويداد سپتامبر ۲۰۲۰ معرفي کرده بود.

***

در تاريخ ۴۵ ساله‌ي اپل، لحظات خاطره‌انگيز بسياري وجود دارد و اين‌ها تنها چند نمونه از اين اتفاقات است. از ديدگاه شما  کدام رويداد در تاريخ اپل از اتفاق‌هاي ديگر هيجان‌انگيزتر و به‌ياد‌ماندني‌تر بوده است؟

در کانال آي‌تي و ™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره