نماد آخرین خبر

چرا دوربین سونی اکسپریا ۱ مارک ۳ منحصر به فرد است؟

منبع
گجت نيوز
بروزرسانی

گجت نيوز/ هفته قبل گوشي پرچمدار Sony Xperia 1 III با يک دوربين قدرتمند رونمايي شد. اما چه چيزي باعث شده تا دوربين سوني اکسپريا ۱ مارک ۳ منحصر به فرد باشد؟

سوني هفته گذشته از گوشي‌هاي جديد سري اکسپريا خود رونمايي کرد و تبليغات منتشر شده نشان مي‌دهند که تمرکز اصلي سوني در گوشي‌هاي جديدش روي دوربين سوني اکسپريا ۱ مارک ۳ و اکسپريا ۵ مارک ۳ بوده است.

هر دو از يک سيستم دوربين تله فوتو منحصر به فرد با دو فاصله کانوني مشخص برخوردارند که با حرکت لنز‌ها در داخل ماژول به دست مي‌آيد. در يک ويديوي جديد که کانال رسمي اکسپريا در يوتيوب منتشر کرده، مهندسان سوني آلفا در مورد چگونگي توسعه دوربين گوشي‌هاي پرچمدار جديد اين شرکت توضيح مي‌دهند.

هيروکي چيبا، مهندس اپتيکال بخش توسعه لنز دوربين‌هاي سري RX و G Master سوني توضيح مي‌دهد که اين تيم روي نوآورانه بودن لنز دوربين دو گوشي جديد Xperia 1 iii و ۵ iii متمرکز بوده است. مهندسان ژاپني در توسعه اين لنزهاي جديد، دستيابي به مشخصه‌هايي از جمله کيفيت تصوير بالا، دقت زياد، اندازه کوچک و سرعت بالا را در اولويت قرار داده‌اند.

سيستم تله فوتو متغير از يک محرک فوق دقيق استفاده مي‌کند
اين مدير مسئول مي‌گويد به جز اپتيک‌ها که ساخت برند ZEISS هستند، تمام قطعات اين دوربين‌ها در کارخانجات خود سوني ساخته شده‌اند.

بي‌شک نخستين سيستم دوربين تله فوتو متغير در دنياي گوشي‌هاي هوشمند، جالب‌ترين امکانات گوشي‌هاي جديد سوني اکسپريا است. نبايد تعجب کنيم که مهندسان سوني تمايل چنداني به توضيح در مورد چگونگي نحوه کار اين سيستم ندارند. ظاهراً اين سيستم از محرکي استفاده مي‌کند که مي‌تواند لنزها را توسط زير ميکرون‌هايي در داخل خود سيستم به حرکت درآورد. ولي متأسفانه هيچ اطلاعاتي در مورد نوع محرک (اينکه از نوع پيزو الکتريک يا مکانيکي است) استفاده شده در اين سيستم ارائه نشده است.

مورد جالبي که در مورد سيستم تله فوتو متغير سوني وجود دارد اين است که غول ژاپني مي‌توانست بزرگ‌نمايي اپتيکال را در تمام فاصله‌هاي کانوني بين ۷۰ تا ۱۰۵ ميلي‌متر ارائه کند، اما اين‌چنين نشده است. وب‌سايت DPReview معتقد است که سوني براي دستيابي به دقت مورد نياز محرک تلاش زيادي انجام داده است و شايد به همين دليل بوده که نخواسته در مورد بزرگ‌نمايي اپتيکال ريسک کند.

فوکوس خودکار با رديابي در لحظه به حسگر ToF متکي است
يکي ديگر از فناوري‌هاي جذابي که از سري دوربين‌هاي حرفه‌اي آلفا قرض گرفته شده، سيستم فوکوس خودکار با رديابي در لحظه است. کو کيشيمورا، يکي از مهندسان نرم افزاري در شرکت سوني توضيح مي‌دهد که اين شرکت براي دستيابي به دقت و سرعت مورد نياز اين سيستم فوکوس خودکار، مجبور بوده از حسگر ToF استفاده کند.

سوني زماني که مشغول طراحي و تنظيم دقيق سيستم فوکوس خودکار در دوربين سوني اکسپريا ۱ مارک ۳ و اکسپريا ۵ مارک ۳ و ترکيب الگوريتم‌هاي نرم افزاري با حسگر سخت افزاري عمق ميدان بوده، به عکاسي ورزشي فکر مي‌کرده است. اين دوربين هم در حالت ۷۰ و هم در حالت ۱۰۵ ميلي‌متري، به کاربر آزادي عمل بيشتري را هنگام عکاسي و فيلمبرداري از راه دور مي‌دهد.

توليد رنگ اشباع نشده، برخلاف ديگر توليدکنندگان
بسياري از گوشي‌سازها بيش از حد از رنگ‌هاي اشباع شده در سيستم دوربين گوشي‌هاي خود استفاده مي‌کنند تا کاربر را به وجد بياورند. اما سوني تصميم گرفته از اين فرآيند تبليغاتي فاصله بگيرد و تمام تلاش خودش را روي رسيدن به حداکثر دقت رنگ معطوف کند.

سوني همچنين با هدف يکنواختي در کيفيت تصوير بين سيستم‌هاي مختلف، از سه حسگر ۱۲ مگاپيکسلي در سه دوربين گوشي‌هاي خود استفاده کرده است. تاکاکي آرياما، مهندس کيفيت تصوير از سوني مي‌گويد، اين شرکت مي‌خواست کاربران احساس کنند که گويي لنزهاي قابل تعويض روي حسگر دوربين گوشي قرار گرفته است.

در کانال آي‌تي و ™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر