زوميت/ شايعات به برخورداري هدست نسل بعدي پلي استيشن VR از موتور لرزشي، رزولوشن 4K و فناوري رديابي چشم اشاره دارند.
   
مدتي است که سوني کنسول خانگي پلي استيشن ۵ را روانهٔ بازار کرده است؛ اما سؤالاتي ذهن علاقه‌مندان و طرفداران محصولات شرکت ژاپني را درگير کرده که چه زماني نسل بعدي هدست واقعيت مجازي پلي استيشن VR رونمايي خواهد شد. حال گزارش‌هايي منتشر شده  است که اطلاعات جالبي از نسل بعدي هدست پلي استيشن VR در اختيارمان قرار مي‌دهد.

به گزارش TheVerge، پلي استيشن VR بعدي سوني رزولوشن 4K دارد. در واقع هدست از دو صفحه‌نمايش با رزولوشن ۲۰۴۰ در ۲۰۰۰ پيکسل استفاده مي‌کند که رزولوشن مجموع ۲۰۴۰ در ۴۰۰۰ پيکسل را تشکيل مي‌دهند. در مقايسه‌اي ساده، رزولوشن نسل اول هدست پلي استيشن VR که براي پلي استيشن ۴ عرضه شد به ۹۶۰ در ۱۰۸۰ پيکسل مي‌رسد.

هدست آکيولس کوئست ۲ از دو صفحه‌نمايش با رزولوشن ۱۸۳۲ در ۱۹۲۰ پيکسل برخوردار است که در مقايسه با هدست نسل بعدي پلي استيشن VR رقم کمتري به نظر مي‌رسد. چنين رزولوشني به هرچه بهتر شدن تجربهٔ واقعيت مجازي به لطف ارائهٔ تصاوير باکيفيت‌تر کمک خواهد کرد. از طرفي توانمندي سخت‌افزار پلي استيشن ۵ دست توسعه‌دهندگان در ساخت بازي‌هاي بزرگ‌تر در مقايسه با نسل قبل را بازتر مي‌کند.

اما تفاوت خاصي ميان پلي استيشن وي‌آر بعدي با آکيولس کوئست ۲ وجود دارد. برخلاف آکيولس کوئست ۲، نسل بعدي پلي استيشن وي‌آر همچنان با کابل به دستگاه متصل مي‌شود. اين اتصال  با کابل USB-C صورت مي‌گيرد. شايد از نگاه برخي کاربران، اتصال هدست به منبع با سيم چندان خوشايند نباشد؛ اما به ارزان‌تر تمام شدن قيمت نهايي هدست نسل بعدي سوني کمک خواهد کرد و اين يعني افراد بيشتري مي‌توانند هدست واقعيت مجازي نسل بعدي پلي استيشن وي‌آر را تجربه کنند.

از فناوري‌هايي که هدست واقعيت مجازي نسل بعدي پلي استيشن وي‌آر استفاده مي‌کند، رديابي چشم است. هدف از استفاده از اين فناوري، بهينه‌تر شدن عملکرد هدست خواهد بود؛ به‌طوري‌که رندر شدن تصاوير با توجه به چشمان کاربر تنظيم مي‌شود. در واقع دستگاه به‌ جاي رندر دقيق کل تصوير، تنها روي قسمتي تمرکز مي‌کند که چشمان کاربر در حال نگاه کردن آن سمت است.

اين فناوري به مصرف بهينه‌تر منابع و ارائهٔ تجربه‌اي روان‌تر از بازي‌هاي واقعيت مجازي ختم خواهد شد؛ اما به نظر مي‌رسد سوني از ويژگي مورد نظر استفاده‌هاي ديگري نيز خواهد داشت و سيستم رديابي حرکتي با بهبودهايي همراه خواهد بود. در نسل فعلي هدست واقعيت مجازي پلي استيشن وي‌آر، کاربر بايد از سيستم Move استفاده کند که شامل دوربيني با جايگاه ثابت براي تشخيص حرکات سر، گردن و ديگر اجزاي بدن مي‌شود؛ اما در سيستم جديد، روي هدست دوربين‌هايي قرار خواهد گرفت که موقعيت کاربر را در اتاق يا محلي که قرار دارد، بررسي مي‌کنند.

با استفاده از سيستم رديابي حرکتي جديد هدست نسل بعدي پلي استيشن وي‌آر، کاربر مي‌تواند آزادي عمل بيشتري داشته باشد؛ زيرا در سيستم فعلي، اگر کاربر از محدودهٔ ديد دوربين پلي استيشن خارج شود، عملاً برخي از امکانات بازي را از دست مي‌دهد.

نظر شما کاربران در مورد هدست نسل بعدي پلي استيشن VR چيست؟ آيا علاقه‌مند به تجربهٔ آن هستيد؟

در کانال آي‌تي و ™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم