برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

اطلاعات جدیدی از ساعت‌ هوشمند بعدی سامسونگ

منبع
ديجي کالا
بروزرسانی
اطلاعات جدیدی از ساعت‌ هوشمند بعدی سامسونگ

ديجي کالا/ سامسونگ قصد دارد طي ماه‌هاي آينده از ساعت‌هاي هوشمند سري ۴ خود رونمايي کند که گلکسي واچ اکتيو ۴ را هم شامل مي‌شود. در رابطه با اين محصول خبرهاي زيادي منتشر شده اما در خبر جديد، متوجه شديم سامسونگ قصد دارد از تراشه‌اي ۵ نانومتري به عنوان قلب تپنده‌ي آن استفاده کند.

گلکسي واچ ۴ و واچ اکتيو ۴ قرار است ساعت‌هاي هوشمند سامسونگ براي رقابت با نماينده‌هاي قدرتمند اپل در سال ۲۰۲۱ باشند. اين محصولات احتمالا اوايل نيمه‌ي دوم امسال عرضه مي‌شوند و خب به همين خاطر خبرهاي زيادي هم در رابطه با آن‌ها و قابليت‌هاي متنوع‌شان شنيديم. البته متاسفانه در رابطه با تاريخ دقيق رونمايي از آن‌ها خبري در اختيار نداريم اما خب مي‌دانيم به آن زمان بسيار نزديک شده‌ايم. چرا که اين روزها دائما خبرهايي پيرامون کهکشاني‌هاي کوچک شرکت کره‌اي منتشر مي‌شود.

مثلا يکي از خبرهاي بسيار مهمي که پيرامون اين محصولات وجود دارد، تجهيز آن‌ها به سيستم‌عامل WearOS گوگل است که البته در رويداد I/O متوجه شديم شرکت آمريکايي نسخه‌ي جديدي از آن را با نام Wear و با همکاري سامسونگ طراحي کرده که ترکيبي است از قابليت‌هاي متنوع و جذاب اين سيستم‌عامل و تايزن سامسونگ. بنابراين ديگر خبري از WearOS نيست و سيستم‌عامل جديد فقط Wear نام دارد. سامسونگ هم اخيرا اعلام کرد ساعت‌هاي هوشمند خود را به مدت سه‌سال به‌روزرساني نرم‌افزاري مي‌کند. بدين ترتيب گلکسي واچ‌ها هم به اندازه‌ي گوشي‌هاي اين شرکت از لحاظ نرم‌افزاري پشتيباني مي‌شوند.

اما خبري که امروز منتشر شد يک ادعا از سوي معروف‌ترين و موثق‌ترين افشاگر شرکت يعني Ice Universe است که در جديدترين پست خود در توييتر اعلام کرد پردازنده‌اي که قرار است به عنوان قلب تپنده‌ي گلکسي واچ اکتيو ۴ ايفاي نقش کند، بر اساس ليتوگرافي ۵ نانومتري ساخته شده و در نتيجه در مصرف انرژي بسيار صرفه‌جويي خواهد شد.

البته ساعت‌هاي هوشمند کنوني شرکت هم در مصرف انرژي عملکرد خوبي داشته و چندين روز دوام مي‌آورند اما خب اگر قرار باشد يک پردازنده‌ي کم‌مصرف‌تر در آن‌ها بکار گرفته شود، وضعيت بسيار بهتر هم خواهد شد. چون مثلا ساعت‌هاي هوشمند کنوني شرکت يعني گلکسي واچ ۳ واچ اکتيو ۲ از پردازنده‌ي اگزينوس ۹۹۱۰ سامسونگ که مبتني بر ليتوگرافي ۱۰ نانومتري است بهره مي‌برند. با اين حال وضعيت شارژدهي مناسبي دارند. حال تصور کنيد ليتوگرافي پردازنده قرار است نصف شده و به ۵ نانومتر کاهش پيدا کند؛ قطعا شاهد يک پيشرفت چشمگير در اين زمينه خواهيم بود.

ترکيب اين پردازنده‌ي قدرتمند و کم‌مصرف با سيستم‌عامل جديد و فوق‌العاده مجهزي که در نتيجه‌ي همکاري دو شرکت بزرگ کره‌اي و آمريکايي طراحي شده، نويد يک آينده‌ي درخشان را براي سامسونگ مي‌دهد. شرکتي که در اين زمينه فعلا پشت سر اپل ايستاده و شايد به خاطر هماهنگي با آيفون‌ها، بتواند در سال‌هاي آينده در اين زمينه از اپل پيشي بگيرد.


 

همانطور که مي‌دانيد، ساعت‌هاي هوشمند اندرويدي معمولا با آيفون‌ها سازگاري دارند اما اپل واچ‌ها فقط با آيفون کار مي‌کنند. اما خب در عين حال فروششان بسيار بيشتر است چون مجهز و قدرتمند هستند. اگر سامسونگ بتواند با همکاري گوگل، نرم‌افزارهاي فراواني را به ساعت‌هاي هوشمند خود بياورد و از طرفي ميزان هماهنگي آن را با گوشي‌هاي آيفون افزايش دهد، شايد بتواند سهم بزرگي از بازار ساعت‌هاي هوشمند را مال خود کند.

اما در اين خبر در رابطه با شکل ظاهري گلکسي واچ اکتيو ۴ هم صحبتي شده. Ice Universe معتقد است شيشه‌ي ۲.۵ بعدي که در گلکسي واچ اکتيو ۲ شاهد بوديم قرار است اين‌بار جاي خود را به صفحه‌اي کاملا تخت بدهد. همچنين حواشي نمايشگر هم بسيار کم‌تر خواهد بود. البته گلکسي واچ اکتيو ۲ يکي از ساعت‌هاي هوشمند خوب بازار با حواشي بسيار کم است اما خب به نظر مي‌رسد واچ اکتيو ۴ از اين حيث عملکرد بهتري خواهد داشت که خب اين موضوع را به فال نيک گرفته و از آن استقبال مي‌کنيم. از طرفي با اين کار، ساعت‌هاي هوشمند اپل هم با چالش بزرگي مواجه خواهند شد.


افشاگر ياد شده اما در رابطه با جنس بدنه‌ي ساعت هم صحبت‌هايي کرد و معتقد بود سامسونگ در ساخت واچ اکتيو ۴ از آلياژ تيتانيوم استفاده مي‌کند. اما خب در اين رابطه اصلا نمي‌توانيم با قاطعيت صحبت کنيم. اگرچه Ice Universe منبع قابل اعتمادي است اما آن طرف قضيه، يک افشاگر معروف ديگر يعني رونالد کوانت هم گفته بود در ساخت بدنه‌ي واچ اکتيو ۴ از ترکيب آلومينيوم و فولاد ضد زنگ استفاده مي‌شود. حال اينکه حرف کدام يک از اين دو افشاگر به حقيقت مي‌پيوندد مشخص نيست. البته اين احتمال هم وجود دارد به صورت کلي جنس اين ساعت از آلومينيوم و فولاد ضد زنگ باشد و يک مدل خاص ساخته شده از تيتانيوم هم در کنار آن‌ها در نظر گرفته شود.

اينطور که به نظر مي‌رسد، به احتمال زياد بايد واچ اکتيو ۴ را به همراه گلکسي واچ ۴، در رويداد آنپکد ماه آگوست يا جولاي سامسونگ شاهد باشيم. رويدادي که احتمالا در آن شاهد رونمايي از گوشي‌هاي تاشو يا گلکسي S21 فن اديشن خواهيم بود. فعلا در اين رابطه يعني تاريخ دقيق رونمايي از ساعت‌هاي هوشمند شرکت خبري نداريم اما يقين داريم اگر مشکل خاصي وجود نداشته باشد، قطعا کهکشاني‌هاي کوچک سامسونگ، در جمع بهترين ساعت‌هاي هوشمند سال ۲۰۲۱ قرار خواهند گرفت.



از لحاظ قابليت اما به نظر مي‌رسد واچ اکتيو ۴ به سنسور سنجش ضربان قلب و اندازه‌گير نوار قلب (ECG) مجهز شود. سنسور سنجش ميزان قند خون هم که گفته شده بود فقط به مدل گلکسي واچ ۴ راه پيدا مي‌کند اما خب بعدا خبري منتشر شد و کلا وجود آن را تکذيب کرد. بنابراين حتي اگر قرار به وجود سنسور سنجش ميزان قند خون باشد، در واچ اکتيو ۴ خبري از آن نخواهد بود.

از لحاظ قيمت اما گفته مي‌شود واچ اکتيو ۴ احتمالا ۲۷۹ دلار در مدل پايه قيمت‌گذاري مي‌شود. اين يعني سامسونگ قصد دارد اين محصول را به عنوان رقيب مستقيم اپل واچ SE راهي بازار کند که آن هم از قابليت‌هاي بسيار خوبي بهره مي‌برد. در نهايت اما بايد به اين نکته اشاره کنيم که گلکسي واچ اکتيو ۴ طبق شنيده‌ها در دو مدل مجهز به LTE و بلوتوث و در اندازه‌هاي ۴۰ و ۴۲ ميلي‌متر عرضه مي‌شود.

خبرهاي بيشتر پيرامون اين ساعت و مدل استاندارد بايد طي هفته‌هاي آينده منتشر شود چون تقريبا به نيمه‌ي دوم سال نزديک شده‌ايم و طبيعي است در رابطه با قابليت‌هاي اين محصولات بيشتر بدانيم.

در کانال آي‌تي و ™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم