نماد آخرین خبر

مقایسه تولید و مصرف برق استخراج رمزارز

منبع
ايسنا
بروزرسانی
مقایسه تولید و مصرف برق استخراج رمزارز

ايسنا/ يک کارشناس با انتقاد از مقايسه صنعت استخراج بيت‌کوين با مصرف خانگي برق، گفت: مصرف برق استخراج رمزارز در ايران، درمقايسه با توليد برق کشور قابل توجه نبوده و اينکه بخواهيم عدم مديريت صحيح در صنعت برق را به اين صنعت ارتباط دهيم، منصفانه نيست.

محمدرضا شرفي با بيان اينکه اگر نسبت به استخراج بيت‌کوين در سطح جامعه اقبالي صورت گرفته، نبايد به آن بي‌توجه باشيم،‌ گفت: اگر نتوانيم نياز مردم را در داخل تامين کنيم، بايد خارج از کشور با خروج ارز نسبت به تامينش اقدام کنيم. بنابراين عملا بحث استخراج رمزارزها همانطور که در سطح دنيا و کشورهاي مطرح مورد توجه قرار گرفته، در کشور ما هم به همين صورت بايد مورد توجه قرار گيرد.

وي ادامه داد: پيش از اين بيشترين ميزان استخراج در کشور چين بوده با ۶۷ درصد کل استخراج جهان، اما طبق آخرين آماري که منتشر شده، ميزان استخراج در چين به ۵۵ درصد رسيده و اين کاهش نشان‌دهنده رشد استخراج در کشورهاي آمريکا و کاناداست و در حال حاضر در اين کشورها در زمينه استخراج رمزارز، در سطح وسيع سرمايه‌گذاري صورت مي‌گيرد و اين تصميم خودمان است اگر بخواهيم از اين موضوع عقب بمانيم.

او با بيان اينکه در کشور ما در سال‌هاي گذشته مرکز تحقيقات وزارت نيرو برآوردي درباره پيش‌بيني رشد مصرف برق انجام مي‌دهد، افزود: طبق دلايلي که اين پژوهش‌ها صورت مي‌گيرد، وزارت نيرو بايد نسبت به پيش‌بيني و تامين افزايش مصرف در سطح کشور اقدام کند. عدم تامين برق مورد نياز در حال حاضر، مصادف شده با بروز پديده رمزارزها و يا ظهور صنعت استخراج رمزارز که صنعت جواني است و هنوز از حمايت‌هاي لازم برخوردار نيست و همه تقصيرها را به دوش مي‌کشد.

شرفي ادامه داد: کل مصرف صنعت استخراج در ايران، حدود ۴۰۰ مگاوات است و حتي اگر بخواهيم استخراج غيرقانوني را هم به اين ميزان اضافه کنيم،‌ حدود ۷۰۰ مگاوات مي‌شود. ميزان توليد برق کشور ما از نيروگاه‌ها در حال حاضر بالغ بر ۱۰۰ هزار مگاوات است. بايد ديد آيا عدد ۷۰۰ مگاواتي تا اين اندازه مي‌تواند در مصرف برق کشور تاثيرگذار باشد؟ مسوولان بايد به اين سوال پاسخ دهند. اما اينکه بخواهيم مغرضانه موضوعي را مطرح کرده و عدم مديريت صحيح در صنعت برق کشور را به يک صنعت جديد و نوظهور ارتباط دهيم، منصفانه نيست.

بالاترين نرخ فروش برق معادل يک‌پنجم قيمت در صنعت رمزارز است
وي با بيان اينکه قيمت برق در صنعت استخراج رمزارز به ازاي هر کيلووات، ۸ سنت يعني معادل ۱۸۰۰ تومان است، گفت: بالاترين عدد فروش برق در کشور ما، حدود ۴۰۰ تومان به ازاي هر کيلووات است و اين يعني بالاترين نرخ فروش برق معادل يک‌پنجم قيمت در صنعت رمزارز است. کشور ما به هيچ عنوان نمي‌تواند برق را با قيمت ۸ سنت به هيچ کشوري صادر کند و اين عدد در کشور ما اصلا سابقه نداشته است. اگر صنعت استخراج همه برق کشور را با بالاترين نرخ بخرد، مي‌توانيم صنعت برق را زير رو کنيم.

رئيس کارگروه استخراج رمزارز انجمن بلاک‌چين ايران ادامه داد: صنايع ديگر هم برق مصرف مي‌کنند و حتي به آنها يارانه هم پرداخت مي‌شود، اين صنعت نه تنها يارانه‌اي دريافت نمي‌کند،‌ بلکه بيشتر از قيمت تمام‌شده‌اش هم هزينه پرداخت مي‌کند. پس انصاف نيست اين صنعت را هم گران حساب کنيم و هم بلاگردان سوء مديريت کشور کنيم. بايد ديد بانک‌هاي دنيا که اطلاعات را در سرورهايشان ذخيره مي‌کنند، چه مقدار انرژي مصرف مي‌کنند، صنايعي هستند که به مراتب بسيار بالاتر از شبکه بيت‌کوين برق مصرف مي‌کنند.

شرفي با انتقاد از مقايسه صنعت استخراج بيت‌کوين با مصرف خانگي، بيان کرد: ذوب آهن اصفهان خيلي بيشتر از صنعت بيت‌کوين کشور برق مصرف مي‌کند. استخراج بيت‌کوين هم صنعت است و بايد با ساير صنايع قياس شود، نه با مصارف غيرمرتبط. وزارت نيرو مي‌تواند کارشناسي کند که قطع برق به چه دليل بوده و نتايج آن را اعلام کند. در آن صورت مشخص مي‌شود که اين قطعي‌ها به دليل سوء مديريت رخ داده و ارتباطي به ساير صنايع ندارد.

در کانال آي‌تي و ™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم