نماد آخرین خبر

تکلیف اپراتورها برای مقابله با اختلالات ارتباطی هنگام قطعی برق

منبع
ايسنا
بروزرسانی
تکلیف اپراتورها برای مقابله با اختلالات ارتباطی هنگام قطعی برق

ايسنا/ معاون امور پستي، ارتباطي و فناوري اطلاعات رگولاتوري اعلام کرد: در پي قطعي‌هاي برق در سراسر کشور و اختلال در شبکه ارتباطي، اپراتورهاي سيار ملزم شده‌اند امکانات ديزل ژنراتور و باتري‌هاي پشتيبان براي تامين برق هاب سايت‌ها و سايت‌هاي BTS را تقويت کرده و در صورت نياز، کمبود يا اختلال در باتري‌ها را رفع کنند.

افزايش مصرف برق در اين روزهاي گرما، منجر به قطعي‌هاي مکرر در شهرهاي مختلف کشور شده و اين موضوع، قطعي‌ آنتن‌هاي موبايل و اينترنت را هم به دنبال داشته است. در شرايطي که به دليل ادامه فرآيند دورکاري در برخي ادارات و برگزاري آزمون‌هاي آنلاين پايان ترم دانش‌آموزان و دانشجويان، استفاده از اينترنت ضرورت دارد، قطعي اينترنت هم دردسرساز شده است.

با افزايش مصرف برق و بروز قطعي، باتري سايت‌هاي BTS برق لازم را براي آنتن اپراتورها تامين مي‌کند و اکثر سايت‌ها هم مي‌توانند در بازه چند ساعته قطعي برق، پاسخگو باشند، اما شارژ باتري‌ بعضي از سايت‌ها ممکن است زودتر از وصل شدن برق تمام شود که قطعي آنتن و اينترنت موبايل را هم به دنبال خواهد داشت.

جمال هاديان -مدير روابط عمومي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات- گفته بود: قطعي برق باعث خاموشي بيش از ۲۰۰۰ دکل مخابراتي اپراتورها در سراسر کشور شده است. هر دکل فقط تا دو ساعت توان تأمين برق را دارد؛ وقتي خاموشي سه ساعته شد، خاموشي تجهيزات اجتناب‌ناپذير است. ضمن تعامل با وزارت نيرو و با همکاري اپراتورها، مشکل به زودي حل خواهد شد.

در اين راستا به نقل از سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي، مجيد حقي اعلام کرد: در پي قطعي‌هاي برق در سراسر کشور و اختلال در شبکه ارتباطي، اپراتورهاي سيار ملزم شده‌اند امکانات ديزل ژنراتور و باتري‌هاي پشتيبان براي تامين برق هاب سايت‌ها و سايت‌هاي BTS را تقويت کرده و در صورت نياز، کمبود يا اختلال در باتري‌ها را رفع کنند.

معاون امور پستي، ارتباطي و فناوري اطلاعات رگولاتوري گفت: با تاکيد وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات، ادارات کل ICT در استان‌ها نيز بايد با بازديد و بررسي ميداني سايت‌ها، در صورت وجود مشکل در تجهيزات پشتيباني برق، هماهنگي لازم را براي رفع آن انجام دهند.

برنامه زمان‌بندي قطعي برق به‌طور شفاف اعلام شود
وي درباره تعامل با وزارت نيرو براي رفع مشکلات ناشي از قطعي برق گفت: از وزارت نيرو و شرکت توانير درخواست کرديم در صورت امکان، قطعي برق به حداقل رسيده و در طول يک روز چند بار تکرار نشود. همچنين برنامه زمانبندي قطعي برق بطور شفاف اعلام شود تا اپراتورها متناسب با آن برنامه‌ريزي‌هاي لازم را براي مديريت و تامين برق سايت‌ها و پايداري ارتباطات انجام دهند.

معاون امور پستي، ارتباطي و فناوري اطلاعات رگولاتوري با بيان اينکه زمان شارژ مجدد باتري‌هاي پشتيبان برق پس از تخليه شارژ، نسبتا طولاني (حدود ۱۰ تا ۱۵ ساعت) است، تاکيد کرد: با توجه به اينکه تجهيزات يکسوکننده‌هاي اپراتورها هم برق سايت‌ها را تامين مي‌کند و هم شارژينگ باتري را انجام مي‌دهد، به همين دليل اگر قطعي‌هاي برق به تناوب و در بازه‌هاي زماني کوتاه اتفاق بيفتد، تجهيزات پشتيبان برق سايت‌ها نيز براي رفع مشکل کافي نيستند، به همين دليل لازم است شرکت توانير در تصميم‌گيري برنامه زمانبندي قطعي برق، محدوديت‌هاي تکنولوژي تجهيزات را در نظر بگيرند.

حقي تصريح کرد: ضرورت استفاده از خنک‌کننده‌ها به‌ويژه در مناطق گرمسير به‌علت بالا بودن دماي هوا نياز ديگر اپراتورهاست که مستقيما توسط شبکه اصلي برق تامين مي‌شود و از طريق باتري‌ها هم قابل جبران نيست.

در کانال آي‌تي و ™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره