نماد آخرین خبر

بنیانگذار اپل به دزدی ایده متهم شد

منبع
مهر
بروزرسانی
بنیانگذار اپل به دزدی ایده متهم شد

مهر/ يک استاد دانشگاه ادعا مي کند بنيانگذار اپل ايده او براي ايجاد يک پلتفرم آموزشي آنلاين را سرقت کرده و با شکايت به دادگاه خواستار يک ميليون غرامت شده است.
به گزارش گيزمودو، استيو وزنياک يکي از بنيانگذاران شرکت اپل به دليل نقض قوانين کپي رايت و استفاده از ايده ايجاد يک دانشکده فناوري با نام خودش با شکايتي يک ميليون دلاري روبرو است.

يک استاد بازرگاني در کانتيکت به نام رالف ريلي ادعا مي‌کند او و وزنياک در سال ۲۰۱۱ توافق کردند تا يک دانشگاه فناوري تأسيس کنند و درهمين راستا با يکديگر دست دادند که تصوير آن ثبت شد. هدف اين پلتفرم آموزشي تدريس مهارت‌هاي رايانشي و تکنيک‌هاي ديگر به بزرگسالان بود که از نام و شهرت وزنياک به عنوان بنيانگذار اپل استفاده مي‌کرد.

اما طبق اسناد دادگاه اين شراکت هيچ گاه به واقعيت نپيوست. وزنياک در سال ۲۰۱۷ ميلادي با استفاده از همين ايده طرح Woz U را راه اندازي کرد که در حقيقت مدرسه‌اي براي آموزش کد نويسي بود.


در مقابل ريلي سعي کرد با ارسال ايميل با وزنياک تماس بگيرد و مالکيت بخشي از پروژه را به خود اختصاص دهد. ريلي در يکي از اين ايميل‌ها نوشته است: هنگاميکه من درباره ايده ام با شما ارتباط برقرار کردم، اين دقيقاً همان چيزي بود که از انستيتو فناوري Wozدر ذهنم داشتم. شما به هدف زديد.

وزنياک در پاسخ نوشته بود: شما ايده درست را داشتيد… شک دارم بدون ايده اصلي شما اين طرح اجرا مي‌شد.

اما هنگاميکه ريلي خواستار بخشي از مالکيت پروژه شد، هيچ پاسخي دريافت نکرد. در نتيجه استاد دانشگاه نيز به دليل سرقت مالکيت فکر و نقض قوانين کپي راست از وزنياک شکايت کرد. او خواهان يک ميليون دلار غرامت شده است.

البته ريلي اتهامات ديگري عليه وزنياک مطرح کرده مانند نقض قرارداد که از سوي قاضي رد شده است.

طبق اطلاعات موجود اين استاد دانشگاه نخستين بار در سپتامبر ۲۰۱۰ از طريق ايميل ايده خود را با وزنياک مطرح مي‌کند. آنها طي چندماه با يکديگر در ارتباط بوده اند و ريلي از بنيانگذار اپل مي‌خواهد ايده «انستيتو فناوري Woz» را بررسي کند. وزنياک نيز در ايميلي از موافقت با ايده و استفاده از نامش در پروژه خبر داده بود.

پس از آن ريلي قراردادي درباره ايجاد يک مدرسه آنلاين در کانتيکت به وزنياک ارائه مي‌کند که در ازاي استفاده از نام و تصوير وزنياک در «انستيتو فناوري Woz» هر ۳ ماه مبالغي به او پرداخت کند. در اسناد موجود امضاي وزنياک در قرارداد وجود دارد. در مقابل وزنياک ادعا مي‌کند امضا کردن اين سند را به ياد ندارد اما نسبت به امضاي موجود در آن اظهار نظري نکرده است.


مدت کوتاهي پس از آن وزنياک طرح ريلي را رها کرد. هنگاميکه اين استاد دانشگاه در ۲۰۱۳ ميلادي ماکت وب سايت انستيتو فناوريWoz را افتتاح کرد، مدير برنامه‌هاي وزنياک از او خواست آن را حذف و از تماس مستقيم با وي خودداري کند.

ريلي کپي رايت اين وب سايت را ثبت کرده بود و محور شکايت يک ميليون دلاري او از وزنياک نيز همين امر است.

بنيانگذار اپل ادعا مي‌کند هيچ توافقي ميان او و ريلي انجام نشده و تصوير مذکور نيز مربوط به يکي از ملاقات‌هاي او با طرفدارانش است.

در کانال آي‌تي و ™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره