برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

۱۰ برنامه برای تقویت صدای ویندوز در لپ‌تاپ و دسکتاپ

منبع
ديجياتو
بروزرسانی

ديجياتو/ بسياري از کاربران ويندوز از لپ‌تاپ‌هايي استفاده مي‌کنند که به دليل فشردگي قطعات و بلندگوهاي کوچک، کيفيت صداي بالايي ارائه نمي‌دهند. خريد بلندگوي جانبي يکي از گزينه‌هاي رايج براي تقويت صداي ويندوز است؛ اما روش‌هاي ارزان‌تري مانند استفاده از اپ‌هاي مرتبط هم وجود دارد.

متأسفانه سرويس Audio Mixer ويندوز قابليت‌هاي چنداني در اختيار علاقه‌مندان قرار نمي‌دهد و نمي‌تواند صداي دلخواه را به کاربر تحويل دهد. کافي است از يک پخش‌کننده‌ي داراي اکولايزر مانند VLC استفاده کنيد تا متوجه اختلاف کيفيت صدا شويد. ولي اگر مي‌خواهيد در تمامي قسمت‌هاي ويندوز، هنگام بازي کردن، پخش ويديوهاي يوتيوب و ساير امور، کيفيت صداي بهتري داشته باشيد مي‌توانيد از برنامه‌ي معرفي شده در ادامه‌ي ليست استفاده نماييد. 

Boom 3D
برنامه‌ي Boom 3D با انتشار نسخه‌هاي مخصوص iOS و مک توانسته است بيش از ۴۰ ميليون کاربر را به سوي خود جذب کند. چندي پيش، شرکت مادر توسعه‌دهنده‌ي برنامه تصميم گرفت تا نسخه‌اي براي ويندوز ۱۰ نيز روانه‌ي بازار کند. استفاده‌ي آسان و امکان افزايش حجم صداي ويندوز از مهم‌ترين قابليت‌هاي آن به شمار مي‌رود. همچنين از الگوريتم صداي فراگير سه بعدي استفاده مي‌کند و حساسيت آکوستيک را افزايش مي‌دهد. از ساير ويژگي‌هاي برنامه مي‌توان به پيش تنظيم‌هاي متنوع با امکان شخصي‌سازي، اکولايزر قدرتمند، پشتيباني از ايرفون و هدفون براي صداي فراگير، افکت‌هاي گوناگون و باس بوستر در کنار پشتيباني از ساير پخش‌کننده‌ها و سرويس‌هاي استريم اشاره کرد. 


FxSound
FxSound در واقع يک اکولايزر با محيط مينيمال محسوب مي‌شود که قادر به تقويت صداي ويندوز است. پشتيباني از حالت‌هاي متنوع مانند خروجي با رزولوشن پايين و دستگاه‌هاي جانبي مثل جوک باکس از ويژگي‌هاي برنامه محسوب مي‌شوند. همچنين رابط کاربري ساده‌اي دارد و استفاده از آن آسان خواهد بود و به صورت کامل با ويندوز ۱۰ سازگار است. بيشتر قابليت‌هاي برنامه مشابه با Boom 3D است اما امکان استفاده از پيش تنظيم‌هاي متناسب با ژانرهاي مختلف موسيقي هم وجود دارد. اگرچه دسترسي کامل برنامه پولي است اما نسخه‌ي رايگاني هم در دسترس قرار دارد.

Equalizer APO
Equalizer APO برنامه‌اي مختص به افزايش و تقويت صداي ويندوز است که تمامي دسترسي‌هاي آن به رايگان در دسترس است. برنامه به صورت رايگان عرضه شده و بسيار سبک است؛ در نتيجه حجم پردازشي چنداني به پردازنده تحميل نمي‌کند. پشتيباني از تعداد کانال نامحدود، افزونه‌ي VST، فيلترهاي نامحدود و نداشتن تاخير از قابليت‌هاي مهم برنامه است. 

همچنين امکان استفاده از رابط کاربري اکولايزرهاي محبوب Voicemeeter و Peace وجود دارد. محيط گرافيکي برنامه ممکن است کمي دور از سادگي باشد و در نگاه اول براي برخي کاربران پيچيده به نظر برسد. بيشتر گزينه‌ها نيز به صورت يکجا در رابط کاربري قرار گرفته است و محيط مجزايي براي آن‌ها وجود ندارد. اما با نصب رابط کاربري Peace مي‌توان از چنين مشکلي دوري کرد. 

Fidelizer Audio Enhancer
برنامه‌ي Fidelizer Audio Enhancer مي‌تواند ولوم صداي ويندوز را در به سطح مطلوبي افزايش دهد تا کيفيت صدا بهبود پيدا کند. بيشتر برنامه‌ها مانند يوتيوب، VLC و اسپاتيفاي پشتيباني مي‌شوند. سرويس‌هاي استريم محتوا مانند Qobuz و Tidal نيز در فهرست پشتيباني قرار دارند. متأسفانه در نسخه‌ي رايگان، تنظيمات برنامه هنگام خاموش کردن يا خارج شدن از حساب کاربري ويندوز ذخيره نمي‌شوند و کاربر نيازمند اجراي دوباره برنامه و ثبت تنظيمات است.

فرايند نصب برنامه و ايجاد تنظيمات اوليه و شخصي‌سازي در راهنماي آن با جزئيات بسياري توضيح داده شده است. در نسخه‌ي کامل امکان دسترسي به هفت پروفايل صوتي پيش‌فرض وجود دارد. سه نسخه‌ي پلاس، پرو و رايگان در اختيار کاربران قرار گرفته‌اند که به ترتيب امکان آن‌ها محدودتر و کمتر مي‌شود. 

Ear Trumpet
Ear Trumpet يک برنامه‌ي اختصاصي براي تقويت صداي ويندوز نيست؛ بلکه بيشتر نقش افزونه‌اي براي Audio Mixer پيش‌فرض ويندوز را دارد. کاربران به کمک آن مي‌توانند حجم صدا براي برنامه‌هاي مختلف را به صورت جداگانه مديريت کنند. نصب برنامه و افزودن دستگاه‌هاي صوتي به آن بسيار آسان است. امکان دريافت رايگان از مايکروسافت استور وجود دارد. حالت تاريک، پشتيباني از چندين زبان و تعريف کليدهاي ميانبر از ساير قابليت‌هاي شايان ذکر به شمار مي‌روند. 

Voice Meeter
Voice Meeter از بهترين برنامه‌هاي رايگان بهبود صدا در ويندوز است. برخلاف Ear Trumpet که به کمک آن تنها مي‌توان حجم صداي هر برنامه را تغيير داد، Voice Meeter دسترسي به گزينه‌هاي بسيار بيشتري جهت شخصي‌سازي در هر برنامه را ممکن مي‌سازد. در واقع به کمک آن مي‌توان يک اکولايزر حرفه‌اي به هر برنامه اختصاص داد. امکانات برنامه بسيار زياد است و براي استفاده از حداکثر پتانسيل و قابليت‌ها بهتر است اقدام به مطالعه‌ي فايل راهنما و مشاهده‌ي ويديوهاي آموزشي در يوتيوب کنيد. 

Viper4Windows

Viper4Windows در دو نسخه‌ي اختصاصي براي سيستم‌عامل‌هاي ويندوز و اندرويد در دسترس قرار دارد. جامعه‌ي کاربري برنامه، پشتيباني مطلوبي از آن به عمل مي‌آورند. همچنين ممکن است چنين ابزاري را در بسياري از رام‌هاي سفارشي در موبايل‌هاي اندرويدي ديده باشيد که به عنوان برنامه صوتي پيش‌فرض در نظر گرفته شده است. سه حالت مختلف براي موسيقي، فيلم و فري‌استايل و چندين حالت براي صداي فراگير وجود دارد. فشرده‌ساز صدا، هشدار مدت زمان استفاده‌ي طولاني مدت و اکولايزر نيز در دسترس کاربران هستند. 

Audio Retoucher
اگر به دنبال ابزاري ساده و کاربردي براي تقويت صداي ويندوز هستيد مي توانيد از Audio Retoucher بهره ببريد. قشر هدف برنامه، کاربراني هستند که دانش فني بالايي ندارند و مي‌خواهند در سريع‌ترين زمان بتوانند صداي دستگاه خود را بهبود دهند. بخش تنظيمات برنامه نيز بسيار ساده طراحي شده است. امکان تقويت صداي فعلي با فرکانس بالاتر هم وجود دارد. 

DeskFX Audio Enhancer
يکي از بهترين ابزارهاي غير رايگان براي ايجاد تغييرات در صداي خروجي، DeskFX است. افکت‌هاي صوتي فراوان و اکولايزر ۲۰ باند با حالت‌هاي گرافيکي و پارامتريک مي‌توانند به بهبود واقعي صدا کمک کنند. اکولايزر هوشمند، حذف قسمت‌هاي اضافه در قطعات موسيقي و پشتيباني از پخش‌کننده‌هاي محبوب از مهم‌ترين قابليت‌هاي برنامه هستند. اگرچه براي استفاده دائمي از آن بايد ۲۰ دلار پرداخت کنيد، اما نسخه‌ي آزمايشي رايگان به مدت ۱۴ روز هم وجود دارد. 

Letasoft Sound Booster
آخرين برنامه در ليست اپ‌هاي تقويت صداي ويندوز، Sound Booster محصول Letasoft است که قيمت مشابه با DeskFX Audio Enhancer دارد. به کمک آن مي‌توان حجم صدا را  تا ۵۰۰ برابر افزايش داد درحالي که  نويز را به حداقل ممکن مي‌رساند. از بسياري ديگر برنامه‌ها مانند بازي‌هاي متعدد و مرورگرها پشتيباني به عمل مي‌آيد و مي‌تواند گزينه‌ي ايده‌آلي براي شبکه‌هاي اجتماعي به شمار برود. 

کدام يک از برنامه‌هاي گفته شده بهتر است؟
اگر مي‌خواهيد بيشترين قابليت و امکانات را در دسترس داشته باشيد، Boom 3D مي‌تواند گزينه‌ي مطلوب‌تري براي شما باشد. ارائه‌ي قابليت‌هاي مخصوص هدفون‌ها نيز مي‌توانيد مورد مهمي براي علاقه‌مندان به موسيقي باشد. همچنين با استفاده از Equalizer APO مي‌توانيد از جامعه متن‌باز پشتيباني کنيد. اما اگر حوصله‌ي تنظيمات طولاني و پيچيده را نداريد بهتر است از Audio Retoucher استفاده کنيد.
آيا استفاده از چنين برنامه‌هايي ايمن است؟
اپ‌هاي تقويت صداي ويندوز بار پردازش چنداني به همراه ندارند و معمولاً صدا را تنها تا حد مجاز پشتيباني شده توسط سخت‌افزار افزايش مي‌دهند. در واقع به صورت پيش‌فرض، بلندگوهاي لپ‌تاپ شما از حداکثر پتانسيل خود استفاده نمي‌کنند و به کمک چنين برنامه‌هايي مي‌توان به سطح بالاتري دست پيدا کرد.
اگر شما هم تجربه‌ي استفاده از برنامه‌هاي تقويت صداي ويندوز را داريد، بسيار خرسند مي‌شويم تا تجربيات خود را با ما و ديگر خوانندگان به اشتراک بگذاريد.

در کانال آي‌تي و ™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره