مرکز ملی فضای مجازی: حذف ترافیک رایگان «شاد» اقدام درستی نیست
ديجياتو/ مشاور مرکز ملي فضاي مجازي تصميم وزارت ارتباطات در حذف ترافيک رايگان «شاد» و ارائه سيمکارتهاي دانشآموزي را مغاير با مصوبه شوراي عالي فضاي مجازي در صيانت از کودکان و نوجوانان عنوان کرد.
«عباس آسوشه» اين اقدام وزارت ارتباطات را «ضربه نهايي» اين وزارتخانه به بدنه فضاي مجازي کشور توصيف و به شدت از آن انتقاد کرده است. بنابر تصميم جديد وزارت ارتباطات، دانش آموزان از اول تير ماه ديگر مجبور به استفاده از سامانه آموزشي شاد نيستند و قرار است از اين تاريخ بستههاي ويژه اينترنت رايگان آموزش مجازي به سيم کارتهاي دانش آموزي اختصاص يابد.
به گفته رئيس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي، از اين پس دانشآموزان ميتوانند آموزش مجازي رايگان را در پلتفرم دلخواه خود دنبال کنند و از اول تير ماه استفاده از پلتفرم شاد ديگر رايگان نبوده و هزينه آن مانند ديگر پيامرسانها محاسبه ميشود.
مشاور مرکز ملي فضاي مجازي در انتقاد به اين رويکرد دولت گفته است: «بر اساس بررسي وزارت آموزش و پرورش از ميان ۱۳ ميليون دانش آموز، بيش از ۳ ميليون نفر هيچ ابزار سيم کارت خوري براي وصل شدن به شبکه ندارند. به همين دليل پلتفرم شاد مجبور شده است که در فضاي وب هم سرويس ارائه کند.»
او نسبت به وزارت ارتباطات انتقاد کرده که بخش اعظمي از دانشآموزان اصلا وسيله سيمکارت خوري ندارند که بتوانند از سيم کارت وزارت ارتباطات استفاده کنند: «از حدود ۱۰ ميليون دانش آموز باقي مانده نيز بيش از نصف اين دانشآموزان از تجهيزات سيم کارت خور پدر يا مادر استفاده ميکنند و موبايل يا تبلت متعلق به خودشان نيست. بنابراين تنها ۵ ميليون دانش آموز داراي تجهيز شخصي هستند و وزارت ارتباطات قصد دارد در اختيار اين تعداد، سيمکارت شخصي بگذارد و برايشان مهم نيست که ۸ ميليون دانش آموز ديگر چگونه بايد مسئله شأن را حل کنند.»
آسوشه در ادامه گفتههايش به اين موضوع اشاره کرده که شاد پلتفرمي آموزشي با دسترسي عمومي است که غالب دانشآموزان ميتوانند از خدماتش استفاده کنند اما وزارت ارتباطات آن را يک پيام رسان ميداند و ميگويد از ابتداي تيرماه ترافيک آن رايگان نخواهد بود. همچنين به زعم وزارت ارتباطات، واتس اپ يک پلتفرم آموزشي است و قصد دارند ترافيک آن را براي دانش آموزان رايگان کنند. بنابراين بايد اين تصميم و اين نوع ايده و تفکر در نطفه نابود شود.
صحبتهاي آسوشه در حالي انجام ميشود که طبق آخرين آمار، عمده کاربران از پيامرسانهايي غير از «شاد» براي آموزش آنلاين استفاده ميکنند که اين ميزان به رقم قابل توجه ۷۳ درصد ميرسد. عمده شکايات کاربران از شاد هم به خاطر خدمات با کيفيت پايين اين محصول بوده که آنها را مجبور به مهاجرت به پلتفرمهاي خارجي از جمله واتساپ کرده است.