رشد بازار ترانزیت دیتا کاهش یافت
مهر/ بررسي روند بين المللي تامين ظرفيت ارتباطي از کاهش حجم ترافيکهاي مصرفي اينترنت و کاهش رشد بازار ترانزيت ديتا حکايت دارد که باعث کاهش در آمد شرکت ها از فروش ظرفيت پهناي باند شده است.
به گزارش پژوهشگاه ارتباطات و فناوري اطلاعات، پروژه مشاوره پژوهشي با عنوان «ارائه مدل مفهومي پژوهشي کسب وکار با چند راهکار جهت تأسيس شرکت ترانزيت بين الملل» با هدف توسعه سهم بازار توسط پژوهشگاه ارتباطات و فناوري اطلاعات اجرا و تکميل شد.
عليرضا ياري رئيس پژوهشکده فناوري اطلاعات در اين باره گفت: در اين حوزه تقريباً تمام کشورهاي دنيا فعاليت دارند و اگر براي عبور داده، متقاضي داشته باشند، سعي ميکنند ظرفيتهاي اضافي خود را در اختيار ساير اپراتورها قرار دهند. ايران نيز به جهت داشتن منابع بسيار مناسب و شبکه با کيفيت سراسري در سطح کشور، به راحتي ميتواند سرويس ترانزيت ترافيک داده از کشور را هدايت کند.
وي با اشاره به مزيت موقعيت جغرافيايي کشور در تأمين ظرفيت ارتباطي ميان کشورها گفت: امروزه اتصال به اينترنت و تأمين ظرفيت ارتباطي ميان کشورها از اهميت بالايي برخوردار بوده و به همين دليل سرمايه گذاري زيادي هم به شکل منطقهاي و هم بينالمللي در مسيرهاي خشکي و دريايي در اين حوزه صورت گرفته است. ايران نيز به جهت دارا بودن شرايط جغرافيايي، ميتواند مسير جذابي براي اتصال شبکه ارتباطي شرق به غرب و همچنين شمال به جنوب باشد که اين موضوع مورد توجه کشورهاي همسايه قرار دارد.
وي با بيان اينکه در پروژه «ارائه مدل مفهومي پژوهشي کسب وکار با چند راهکار جهت تأسيس شرکت ترانزيت بين الملل»، پتانسيل بازار و نحوه حضور در آن با هدف توسعه سهم بازار مورد تحليل و بررسي قرار گرفته و مدل مناسبي براي ايجاد يک شرکت مستقل در حوزه ترانزيت داده ارائه شده است، افزود: اين پژوهش ضمن بررسي روند بين المللي و منطقهاي در حوزه تأمين ظرفيت ارتباطي، به بررسي پتانسيل رقبا و مشتريان منطقه نيز پرداخته است. اين بررسي نشان از تسلط دارندگان پهناي باند در منطقه دارد و حضور محتواي بومي در داخل کشورها باعث شده تا ميزان رشد حجم ترافيکهاي مصرفي اينترنت به تدريج رو به کاهش رود.
به گفته رئيس پژوهشکده فناوري اطلاعات پژوهشگاه ICT، روند رشد بازار ترانزيت ديتا در تمامي مسيرها کاهشي است و علاوه بر آن، قيمت خدمات ترانزيت در دنيا و تقريباً در همه مسيرها نيز رو به کاهش است. از اين رو روند رشد ميزان درآمد شرکتهاي ترانزيت نيز از فروش ظرفيت پهناي باند رو به کاهش رفته و سرمايه گذاري و يا ايجاد مزيتهاي رقابتي در اين کسب و کار را بسيار دشوار کرده است.
ياري گفت: اين پروژه با توجه به موضوع بازار و نيازهاي مشاهده شده در بخشهاي متفاوت مشتريان، به مدلهاي نوآورانه در کسب و کار بخش ترانزيت داده پرداخته و ايدههاي جديدي در اين حوزه ارائه داده است. در اين پروژه سعي شده تا براي بهره برداري از فرصتهاي فراوان موجود در کشور، ايجاد مزيت رقابتي مناسب و امکان جذب مشتريان و همچنين کسب سهم بازار مناسب براي کشور، راهبرد مناسبي تعيين شود که اين راهبرد با امکان سنجي اقتصادي مورد بررسي و تأييد قرار گرفته است.