ارز دیجیتال باشگاه اینترمیلان روی دیگری از سکههای دیجیتال را نشان میدهد
انتخاب/ اينترميلان ارز ديجيتال مارک دار خود را با نام $ Inter راه اندازي کرده است. اما شايد لازم است اول بدانيم که چرا پيرلي، شرکت تاير سازي ايتاليايي، جايگاه حمايتي خود، از پيراهن معروف باشگاه فوتبال اينتر ميلان نراتزوري (سياه و آبي) را پس از ۲۶ سال از دست داد. حامي جديد اينترميلان، Socios، تقريبا دو برابر پيشنهاد پيرلي را پرداخت کرده است. اگر سوالتان اين است که Socios دقيقا چه ميکند؟ پاسخ اين است که Socios يک شرکت ارزهاي رمزنگاري شده است.
اينتر ميلان ارز ديجيتال مارک دار خود را با نام $ Inter راه اندازي کرد و دارندگان سکههاي ديجيتال اينتر، که عمدتا هواداران اينتر ميلان هستند، ميتوانند از اين سکهها براي خريد کالاهاي منحصر به فرد و محتواي ديجيتالي و همچنين شرکت در راي گيريهاي انجام شده توسط باشگاه استفاده کنند. اين نظرسنجيها ممکن است شامل انتخاب موسيقي ورودي براي رفتن به زمين يا پيامي که کاپيتان روي بازوبند ميبندد و حتي شعارهاي تشويق تيم باشد.
اما آيا ارزهاي رمزنگاري شده مبتني بر بلاک چين رد پاي کربني ندارند؟ مصرف سالانه انرژي براي پياده سازي بيت کوين در حال حاضر معادل مصرف کشور سوئد (۱۳۵TWh) است. يک تراکنش بيت کوين به اندازه يک خانواده معمولي آمريکايي در ۵۷ روز انرژي مصرف ميکند. دليل چنين مصرف بالاي انرژي به لحاظ نجومي پيچيدگي الگوريتمي است که باعث ايجاد اعتماد در يک فدراسيون باز از رايانههايي ميشود که براي "استخراج" ارز رمزنگاري شده استفاده ميشود و صاحبان آن ميتوانند هرکسي در هر مکاني باشند.
برخي از مدافعان بلاک چين ادعا ميکنند که توليد انرژيهاي تجديدپذير به زودي اين مشکل را حل ميکند. با اين وجود، معماران ارز رمزنگاري شده اتريوم قصد دارند با تغيير از تأييد کار انجام شده توسط "ماينرها" به تأييد سهام دارندگان، مصرف انرژي را به شدت کاهش دهند. انتظار ميرود که اين گذار با کاهش انرژي مصرفي طي چند ماه آينده انجام شود. علاوه بر اين، ارزهاي ديجيتال مارک دار مانند $ Inter اينترميلان از رويکردهايي استفاده ميکنند که فرکانس تعاملات پرانرژي را با بلاک چين اصلي کاهش ميدهد.
اين فقط اينترميلان نيست که ارز ديجيتال دارد. آرسنال، اتلتيکو مادريد، يوونتوس، منچسترسيتي و پاري سن ژرمن در حال راه اندازي توکنهاي ديجيتالي مشابه با نام تجاري باشگاهي با همکاري Socios هستند. تيمهاي فرمول ۱ استون مارتين و آلفارومئو ريسينگ نيز همينطور. در ايالات متحده دو تيم NBA، فيلادلفيا ۷۶ers و بوستون سلتيکس، به همراه تيم NHL، نيوجرسي نيز قراردادهايي مشابه را امضا کرده اند.
با تأثير همه گيري کرونا بر ورزشهاي مطرح و بسته شدن ورزشگاهها و اماکن ورزشي، شايد تعجب آور نباشد که نامهاي درجه يک ورزشي به دنبال نوآوري هستند. به نظر ميرسد سکه ديجيتال حوزهاي جالب است. يک باشگاه ميتواند با توجه به ميزان و مدت زمان نگهداري سکههاي مارک دار خود توسط افراد، هواداران برتر فعلي و وفادارترين طرفداران خود را فوراً تشخيص دهد. تعامل عميقتر با آن طرفداران نيز امکان پذير است، مانند رويدادهاي ملاقات و خوشامدگويي، فروش کلکسيونها و مسابقات آنلاين. سکههاي مارک دار را ميتوان به عنوان پاداش و جايزه اهدا کرد.
اگر مقداري از سکههاي مارک دار ضرب شده باشد، ارزش سکهها (در مقابل يورو يا دلار آمريکا) با گذشت زمان افزايش مييابد. با خريد بيشتر اين سکهها از سوي طرفداران، سازماندهي رويدادهاي تعاملي بيشتر با طرفداران و فروش بيشتر محتواها و کالاهاي اختصاصي VIP (و پرداخت شده با ارز ديجيتال باشگاه)، تقاضا براي سکههاي باشگاه ناگزير افزايش مييابد.
به هر حال، به بيت کوين نگاه کنيد: در حالي که ارزش آن اخيراً کاهش يافته است، نرخ ارز بيت کوين به يورو از ۸۵۰۰ يورو در سال قبل، به (در زمان نگارش اين مقاله) تقريباً ۳۲۸۰۰ يورو در حال حاضر افزايش يافته است. به همين ترتيب، ارزش يک سکه اتريوم در طول ۱۲ ماه گذشته از ۲۶۶ يورو به ۲۰۰۰ يورو افزايش يافته است.
ارز رمزنگاري شده براي مارکهاي ورزشي برتر زماني جالبتر ميشود که بدانيم نه تنها طرفداران ميتوانند توکنهاي ديجيتالي مارک دار خريداري و پاداش بگيرند، بلکه اجازه دارند به ارز "فيات" مانند يورو يا دلار تبديلشان کنند. آنها ميتوانند از نظر اقتصادي در محبوبيت يک باشگاه، فراتر از خريد و فروش و رويدادهاي سازماندهي شده توسط خود باشگاه سهيم شوند و شما ميتوانيد به عنوان يک طرفدار درآمد کسب کنيد.
اما آيا لزوماً خريدار وجود خواهد داشت و در صورت وجود به چه قيمتي؟ يکي از پيشرفتهاي مهم فناوري ارزهاي رمزنگاري شده، طرفهاي خودکار هستند. در عمل اين بدان معناست که اگر مايل به فروش هستيد هميشه خريدار وجود دارد يا اگر مايل به خريد هستيد يک فروشنده وجود دارد. بسته به تقاضاي کلي، نرخ ارز از پيش تعيين شده (و منتشر شده) است. در واقع خود ارز رمزنگاري شده ارزش خود را ذخيره ميکند (به جاي اينکه توسط انسانها نگهداري شود).
البته چرا بايد رويکرد را فقط به مارکهاي ورزشي محدود کرد؟ نوازندگان و گروههاي هنري و هر کسي که محتواي ديجيتالي ايجاد ميکند (بله، حتي روزنامه نگاران و نويسندگان) اکنون ميتوانند واحد مالي ديجيتال خود را ايجاد کنند. ستاره فوتبال ژاپني کيسوکه هوندا، خواننده رپ، ليل يختي، بازيگر تري کروس، موسيقيدان هريسون اول و شخصيت اينستاگرامي لورل دريسکيل از جمله صدها هنرمند، ستاره و تأثيرگذار هستند که اکنون هر يک سکه ديجيتال مارک دار خود را راه اندازي کرده اند.
اگر ميخواهيد مستقيماً با هر يک از آنها صحبت کنيد، يا ميخواهيد آنها براي تبليغات شما فعاليت کنند يا از مشاوره آنها مطلع شوند، ابتدا بايد از توکنهاي مارک دار آنها خريد کنيد. اقتصاد اجتماعي، با استفاده از "سکههاي اجتماعي" ديجيتالي که افراد و مارکها را قادر ميسازد ارزش را مستقيماً با طرفداران خود به اشتراک بگذارند، موجي نوظهور در سراسر اينترنت است.