هشت صبح/ پرطرفدارترين سايت هاي ايراني و خارجي چه سايت هايي هستند؟ کدام سايت ها توانسته اند بازديدکننده هاي بيشتري در فضاي مجازي براي خود دست و پا کنند؟ براي پاسخ به اين سوالات يک مرجع معتبر وجود دارد به نام «الکسا». اين سايت به طور مداوم رتبه بندي پربازديدترين سايت هاي فعال در سراسر جهان را به تفکيک هر کشور و گروه انجام مي دهد. براساس اطلاعات اين سايت در کشورمان «گوگل» که شهرتش را مديون موتور جستجوي قدرتمند خود است، رتبه اول را در اختيار دارد.
اين سايت در زمينه هاي بسياري اعم از پست الکترونيکي، نرم افزار موبايل، نقشه، مترجم و غيره فعاليت هاي خود را گسترش داده و کمتر کسي را مي توان پيدا کرد که نيازي به يکي از اين سرويس ها در طول روز پيدا نکند. در اين گزارش 8 نکته خواندني از آخرين رتبه بندي سايت هاي مورد علاقه کاربران ايراني را مرور مي کنيم.
براساس اطلاعات سايت الکسا، بعد از سايت گوگل که رتبه اول را در اختيار دارد سايت بلاگفا قرار گرفته که يک وب سايت ميزباني وبلاگ محسوب مي شود. در دوران افول وبلاگ ها و اوج گيري شبکه هاي اجتماعي اين رتبه بلاگفا معنادار به نظر مي رسد؛ مخصوصا که تا يک سال پيش اين سايت در رده سوم قرار داشت و اکنون جاي خود را با وب سايت قدرتمند ياهو عوض کرده است.
اگرچه سايت ياهو به يک موتور جستجو مجهز شده اما بيشتر بازديدهايش را در ايران مديون سرويس پست الکترونيکي خود است. در سکوي چهارم درگاه «ورزش سه» به چشم مي خورد. سايت ورزش سه يک پايگاه اطلاع رساني در حوزه ورزش براي فارسي زبانان است که اخبار حوزه ورزش، نتايج بازي ها و جداول ليگ هاي ورزشي را به صورت زنده در دسترس عموم قرار مي دهد. البته در ايران به دليل استفاده گسترده از ابزارهاي فيلترشکن آمار دقيق برخي سايت ها از قلم مي افتد. مثلا دسترسي به شبکه هاي اجتماعي خارجي که قطعا از پربازديدکننده ترين سايت هاي داخلي کشور هستند فقط با فيلترشکن مقدور است که در اين آمار لحاظ نمي شود.
سايت هاي محبوب جهاني
از کاربران ايراني که بگذريم در سطح جهاني مدت ها بود شبکه اجتماعي فيس بوک روي سکوي نخست ايستاده بود اما اکنون جاي خود را به رقيب مشهورش يعني گوگل داده است. YouTube به عنوان سردمدار سايت هاي اشتراک ويدئو مدت هاست با قدرت در رتبه سوم ايستاده است و رتبه چهارم به سايت Yahoo رسيده است.
البته نبايد اين موضوع را از ياد برد که بازديد بالاي يک سايت نمي تواند معيار کاملي از محبوبيت و ضريب نفوذپذيري آن در اقشار مردم باشد. در اين بين نبايد نقش ترفندهايي که در بالا بردن بازديد و افزايش رتبه در موتورهاي جستجو به کار مي رود را از ياد برد.
8 نکته جالب از فهرست الکسا
1- در بين 25 سايت محبوب ايراني ها، چهار سرويس ميزباني وبلاگ قرار دارد. بعد از رتبه دوم که در اختيار بلاگفاست، ميهن بلاگ و پرشين بلاگ به ترتيب رتبه هاي هشتم و يازدهم را در اختيار دارند و رزبلاگ هم در رده 17 قرار دارد. در دوران سلطه شبکه هاي اجتماعي در فضاي وب، اينکه هنوز وبلاگ ها خوانده مي شوند و محبوب هستند نکته جالب توجهي است.
2- سايت پيوندها که کاربران ايراني هنگام برخورد به يک سايت فيلتر شده به آن وصل مي شوند، اکنون در رتبه نهم قرار دارد، درحالي که تا چندي پيش اين وب سايت همواره در 5 رتبه اول قرار داشت. بنابراين افول اين سايت را مي توان به فراگير شدن فيلترشکن ها مرتبط دانست که کاربران کمتر به وب سايت هاي مسدود شده برخورد مي کنند.
3- در بين سايت هاي خبري داخلي بالاترين رتبه در اختيار خبرگزاري فارس است که نامش در جايگاه دوازدهم ديده مي شود و بعد از آن وب سايت تابناک در رده چهاردهم قرار گرفته است. اولي يک خبرگزاري اصولگرا محسوب مي شود که تيم گسترده و بودجه بيشتري در اختيار دارد و دومي يک وب سايت ميانه رو با رويکردي نسبتا اصلاح طلبانه است. عصر ايران و خبرآنلاين هم که رويکردي مشابه تابناک دارند در رتبه هاي 30 و 32 قرار دارند. باشگاه خبرنگاران جوان در رتبه 23 قرار دارد. عجيب اينجاست وب سايت ايرنا به عنوان خبرگزاري رسمي دولت جمهور اسلامي در مقايسه با رقبا جايگاه چندان مناسبي ندارد و در رده 109 ايستاده است.
4- به دليل فيلترينگ وب سايت اشتراک ويدئوي يوتيوب در ايران، از چندي پيش يک وب سايت مشابه داخلي به نام آپارات راه افتاده که توانسته جايگاه نسبتا مناسبي پيدا کند و به رده ششم سايت هاي محبوب ايراني ها صعود کند. اخيرا اين سايت در رتبه جهاني هم با 98 رتبه صعود توانست به رده 716 برسد.
5- در ايران چون شبکه هاي اجتماعي جهاني مثل فيس بوک فيلتر هستند نمي توان قضاوت درستي درباره تعداد بازديدکننده هاي آن داشت. در اين شرايط چند شبکه اجتماعي داخلي توانستند با استفاده از شرايط موجود جايگاه مناسبي براي خود دست و پا کنند. مثلا وب سايت «فيس نما» در رتبه هفتم و سايت کلوب هم در رتبه نوزدهم قرار دارد.
6- موتور جستجوي مورد علاقه کاربران ايراني مثل ساير کاربران جهان، گوگل است. ياهو هم در رتبه سوم قرار داردو موتور جستجوي ask.com در رتبه پنجم قرار دارد. در حالي که اين سايت در آمريکا رتبه 39 و در سطح جهان رتبه 31 را در اختيار دارد. بنابراين در اين بخش سليقه کاربران ايراني با کاربران جهاني متفاوت است چرا که در جهان موتور جستجوي Live متعلق به کمپاني مايکروسافت در رتبه نهم قرار دارد و علاوه بر آن موتور جستجوي Bing و چند سرويس چيني رتبه هاي بالاتري را از Ask در اختيار دارند.
7- بانک ملت گوي رقابت را از ساير بانک ها ربوده و در رده 15 پربازديدترين وب سايت هاي ايراني ايستاده است. همچنين وب سايت شاپرک مربوط به سيستم پرداخت الکترونيک هم در رتبه 22 قراردارد که مي توان انتظار داشت در سال هاي آينده با فراگير شدن خريد الکترونيک در کشور جايگاه بهتري هم پيدا کند. الان سايت ديجي کالا که يک سايت مشهور خريد آنلاين است هم در رده سيزدهم قرار گرفته که از تمايل مردم براي خريد اينترنتي خبر مي دهد.
8- سال گذشته در همين مقطع از سال رتبه هفتم پربازديدترين سايت هاي ايراني به خبرگزاري فارس اختصاص داشت که اکنون اين جايگاه به يک شبکه اجتماعي به نام فيس نما رسيده است و فارس نيوز به رده دوازدهم سقوط کرده است. اين اتفاق را مي توان متاثر از فضاي سياسي سال پيش کشور و ثبات کنوني ارزيابي کرد. جالب اينجاست سال پيش همزمان با نوسانات نرخ ارز و طلا، وبگاه اتحاديه طلا و جواهر هم به يکي از سايت هاي پربازديد ايراني ها تبديل شده بود که اکنون جايگاه پيشين خود را از دست داده است.