ايسنا/ سرويس پيام رسان واتس‌اپ قابليت جديدي را آزمايش مي کند که جست و جوي شرکتها در داخل واتس‌اپ را امکان پذير مي‌کند. 

آزمايش اين قابليت که به کاربران امکان مي دهد فروشگاهها و خدمات را از طريق يک دايرکتوري در واتس‌اپ جست و جو کنند، در سائوپالوي برزيل انجام مي گيرد. اين قابليت در راستاي تلاش فيس بوک براي تقويت تجارت الکترونيکي در سرويسهايش عرضه مي شود.

مت آيديما، نايب رييس پيام رساني تجاري فيس بوک در مصاحبه اي گفت: «اين قابليت مي تواند شيوه اوليه اي باشد که افراد يک پروسه تجاري را در واتس‌اپ شروع کنند.»

واتس‌اپ برخلاف فيس بوک و اينستاگرام تبليغات در داخل اپليکيشن خود نمايش نمي دهد. آيديما اظهار کرد: «پيش از اين شرکتها شماره واتس‌اپ خود را در بسته بندي يا وب سايتها با استفاده از تبليغات فيس بوک تبليغ مي کردند تا کاربران را در واتس‌اپ جلب کنند.»

اين سرويس پيام رسان با يک اپليکيشن ويژه شرکتهاي کوچک و يک رابط کاربري براي شرکتهاي بزرگتر به منظور اتصال به سيستمشان، به ميزان فزاينده اي در حال جلب کاربران تجاري است.

رونق پيدا کردن خريد آنلاين در دوران همه گيري ويروس کرونا باعث شد فيس بوک قابليتهاي خريد درون برنامه اي را در همه اپليکيشنهاي خود توسعه دهد. مارک زاکربرگ، مديرعامل فيس بوک در ژوئن اعلام کرد قابليت فروشگاههاي فيس بوک (شاپس) در چندين کشور به واتس‌اپ توسعه پيدا مي کند. در سالهاي اخير واتس‌اپ ابزارهاي خريد مانند کاتالوگ محصول و کارتهاي خريد را راه اندازي کرده است.

واتس‌اپ اعلام کرد تست جديد شامل هزاران شرکت در بخشهايي مانند غذا، خرده فروشي و خدمات محلي در برخي از محلات سائوپالو مي شود. آيديما عنوان کرد: «هند و اندونزي نامزدهاي بعدي براي توسعه اين قابليت خواهند بود.»

اين شرکت که در پي به روزرساني حريم خصوصي با واکنش منفي کاربران روبرو شد و از سوي رگولاتور حفاظت از ديتاي ايرلند به دليل نقض حريم خصوصي جريمه شد، اعلام کرد به جست و جو يا نتايج جست و جوي کاربران از طريق قابليت دايرکتوري جديد دسترسي نخواهد داشت.

آيديما احتمال اين که در آينده تبليغات درون برنامه اي در واتس‌اپ معرفي شود را منتفي ندانست. وي بيان کرد: «واتس‌اپ همچنين به مدلهاي غيرتبليغي مانند ساخت نرم افزار براي کمک به شرکتها به منظور مديريت خدماتشان از طريق اپليکيشنهاي فيس بوک علاقمند است.»

بر اساس گزارش رويترز، اين سرويس پيام رسان در سال ۲۰۱۴ در قراردادي به ارزش ۱۹ ميليارد دلار توسط فيس بوک خريداري شد اما براي درآمدزايي از قابليتهايش عملکرد کندي داشته است.

در کانال آي‌تي و ™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم