12 نکتهای که باید در مورد بازی Sifu بدانیم

گيم فا/ Sifu با نمايشهاي خود به ما نشان داد که اين بازيِ انتقام جويانه و آميخته شده با هنرهاي رزمي، ميتواند به عنواني محبوب در بين بازيبازان مبدل شود.
هر از چند گاهي بازيهايي معرفي ميشوند که مشاهدهي چندبارهي تريلرهايشان، بيشتر و بيشتر بازيبازان را جذب آن عناوين ميکند. در واقع، ممکن است در حين تماشاي تريلر برخي از عناوين، سرتان را تکان دهيد و بگوييد “اگر اين چيزي است که به ما نشان ميدهند، پس چه چيزهاي بهتر و جذابتري را براي حفظ اصل غافلگيري مخفي نگه داشتهاند”. در واقع، Sifu را ميتوان يکي از اين عناوين قلمداد کرد که استوديوي توسعه دهندهاش در آخرين تريلر منتشر شده از آن، ماهيت و ذات اين بازي را بيش از پيش براي ما آشکار کرد.
استوديوي اسلوکلپ (Sloclap) در آخرين نمايش بازي Sifu، اين بازي را نوعي روگلايت مبتني بر هنرهاي رزمي معرفي کرد و باعث بالا رفتن انتظارات شد. جز بروز تاخير نااميد کننده در زمان انتشار اين بازي، باقي موارد همه اميدوارکننده هستند. در اين ماجراجويي، بايد يک رزميکار را در سفرش ياري کنيم و از شکستهاي او درس بگيريم. همچنين، او نيز با هر شکست بالغتر شده و هوشمندانهتر عمل ميکند. در واقع، با اينکه اين مورد ميتواند يکي از وجه تمايزهاي اين بازي با ساير عناوين روز باشد، اما استوديوي اسلوکلپ توضيحات بيشتري از آن ارائه نداد تا همچنان براي تجربهي Sifu هيجانزده باشيم.
در ادامه، برخي از مواردي که احتمالاً در اين بازي انتظارمان را ميکشند مرور خواهيم کرد.
1: Sifu بيش از همه به Sekiro شبيه است
هر رشته از هنرهاي رزمي به نبردهايي فيزيکي مربوط ميشود و مهارت اصلي Sifu نيز بر اين اصل استوار خواهد بود. دشمنان بازي، داراي يک نوار Stance هستند که قبل از شکست دادن آنها بايد اين نوار را شکست و از کار انداخت. البته، شخصيت اصلي بازي نيز چنين ويژگياي دارد و بنابراين، نميتوان دائماً از نبردها گريخت. در واقع، ايجاد تعادل در دفاع و حمله از جمله مهمترين مواردي است که بازيبازان در تجربهي Sifu بايد رعايت کنند.
2: Sifu يک فيلم سينمايي قابل تعامل رزمي است
طبعاً هر فردي با ديدن تريلرهاي اين بازي به وضوح ميتواند شباهتهاي فراوان Sifu و فيلمهاي سينمايي رزمي را مشاهده کند. در واقع، بر کسي پوشيده نيست که اين بازي از فيلمهاي رزمي الهام گرفته شده است و هدف اصلي آن، برانگيختن هيجان و تشويق بازيبازان براي ادامه دادن مبارزهها و رسيدن به اهداف شخصيت اصلي بازي است. براي مثال، شخصيت اصلي بازي با ورود به هر اتاقي با تعداد فراواني از دشمنان روبرو شده و پس از يک مکث کوتاه سينمايي، شاهد مبارزههاي نفسگير وي هستيم.
3: تخريبپذيري اسلحهها در Sifu
مشتهاي يک رزميکار مهمترين اسلحههاي او هستند. اما در اين بازي سلاحهاي متعددي در اختيار بازيبازان قرار خواهد گرفت. در Sifu ميتوان اسلحههاي دشمنان را از چنگشان درآورد و از آنها استفاده کرد. البته، نبايد فراموش کنيم که حتي قويترين اسلحهها در بازي پس از مدتي از کار خواهند افتاد. به عنوان بخشي براي حفظ تعادل بازي، اسلحههاي مختلف داراي دوام و پايداري متفاوتي هستند. بنابراين، يکي ديگر از مهمترين مکانيزمهايي که بازيبازان بايد در انجام Sifu به آن مسلط شوند، تخريبپذيري اسلحهها و در نتيجه، استفادهي به موقع از هرکدام است.
4: مسيرها پس از هر شکست تغيير خواهند کرد
در حالي که استوديوي اسلوکلپ تمامي سعي خود را براي مخفي نگه داشتن جزئيات بازي به کار گرفت تا بازيبازان با تجربهي Sifu از وجود آنها آگاه شوند، اما طبعاً با يک بازي روگلايت روبرو هستيم و نميتوان آن را بدون شکست به پايان رساند. در نتيجه، پس از هر بار شکست و مرگ شخصيت اصلي بازي، مسيرها تغيير خواهند کرد و حتي ميتوان با رسيدن به مقاطعي خاص، راههاي ميانبر را يافت.
5: به کارگيري مکانيزم ترس و وحشت
يکي از راههاي بدست آوردن اطلاعات مختلف در Sifu، بازجويي از دشمناني است که تسليم شدهاند. يک مبارز عاقل، تا جاي ممکن از بروز آسيبها جلوگيري ميکند و حتي اگر مبارز مجبور به کشتن دشمنانش شود، در نهايت يک نفر را براي بازخواست و کسب اطلاعات مختلف زنده نگه ميدارد. در واقع، اين بازي نيز چنين مکانيزمي خواهد داشت و ميتوان شاهد التماس دشمنان در گاهي از اوقات بود. همچنين، اطلاعات کسب شده از آنها ميتواند مکان برخي از آيتمها، راههاي ميانبر و حتي نقاط ضعف و قوت دشمنان اصلي بازي را آشکار کند.
6: همهي دشمنان ترسو و بزدل نيستند
با اين حال، گاهي اوقات آخرين دشمن باقيمانده نه تنها قصد تسليم شدن ندارد، بلکه پس از مشاهدهي قتل عام شدن دوستانش وارد فاز جديدي شده و به يک مينيباس تبديل ميشود. در اين موارد، نه تنها مکانيزم ترس و وحشت کارآمد نخواهند بود، بلکه ممکن است که شاهد مبارزههاي نفس گير و تمامي تلاش شخصيت اصلي بازي براي از پا درآوردن اين دشمنان سرسخت باشيم.
7: برخي از ويژگيهاي Sifu فوقالعاده هستند
در حالي که بسياري از هنرهاي رزمي در خيابانهاي جهان Sifu به نمايش گذاشته ميشوند و عادي بهنظر ميرسند، اين بازي سهم ويژهاي از باورها و اعتقادات شخصيت اصلي بازي را به ارث برده است. داستان بازي در شهري از جهان معاصر در چين روايت ميشود اما، با پيشروي در Sifu ميتوان به عناصر جادويي و ماورايي دست پيدا کرد. متأسفانه، استوديوي اسلوکلپ در معرفي اين ويژگيها محافظ کارانه عمل کرده و به صورت کلي و نامفهوم جزئيات آنها را در اختيار ما قرار داده است.
8: پنج مرحلهي Sifu به پنج عنصر اصلي چيني اشاره دارند
مفهوم پنج عنصر همواره در آثار هنري چيني به چشم ميخورد و بازي Sifu نيز از اين موضوع تمام و کمال استفاده کرده است. اين عناصر چوب، آب، آتش، فلز و زمين هستند و پنج سطح مختلف اين بازي را تشکيل ميدهند.
9: ممکن است بيش از حد پير شويد
با طي کردن روند بازي و مواجه شدن با شکستهاي متعدد، پيرتر و بالغتر خواهيد شد و کوله باري از تجربه و خرد و دانش به تواناييهايتان افزوده خواهد شد. با اين حال، روبرو شدنِ بيش از اندازه با شکست، منجر به پير شدن بيش از اندازهي شخصيت اصلي بازي خواهد شد و ممکن است که بخشي از تواناييهاي جسمي خود را از دست بدهيد. البته، اين موضوع بازيبازان را به شروع مجدد بازي مجبور نميکند و از قرار معلوم، راهحلهايي اختياري براي گريز از اين حالت وجود خواهد داشت.
10: Sifu شامل يک درخت مهارت موقت خواهد بود
در طول بازي، تعدادي مهارت به دست خواهيد آورد که باعث ميشود تا شخصيت اصلي بازي به مبارزي ماهرتر تبديل شود. البته، اگر به اندازهي کافي از مهارتهاي خود استفاده نکنيد، به مرور زمان و پيش از شروع چرخهي جديد آنها را از دست خواهيد داد. در نقطهي مقابل، استفادهي به موقع از مهارتهايتان باعث ارتقاي آنها و دائمي شدنشان خواهد شد و در چرخهي جديد بازي نيز ميتوان از آنها استفاده نمود.
11: Sifu در هر پلتفرمي با نرخ 60 فريم بر ثانيه اجرا ميشود
به دليل اهميت فراوان سرعت عمل در Sifu، هر دو کنسول پلياستيشن 4 و پلياستيشن 5 حداقل از نرخ 60 فريم بر ثانيه در اجراي اين بازي پشتيباني خواهند کرد. لازم به ذکر است که نسخهي پلياستيشن 5 Sifu، از وضوح 4K نيز پشتيباني ميکند.
12: گاهي اوقات دشمنان ضرباتتان را Parry خواهند کرد
شما تنها رزميکار اين بازي نيستيد که به مهارتهاي اين چنيني تسلط دارد. در واقع، دشمنان نيز مهارتهاي مختلفي دارند و براي شکست دادن شما از هيچ عملي دريغ نخواهند کرد. در واقع، جاخالي دادن و Parry کردن از جمله ويژگيهايي هستند که دشمنان اين بازي در خود ميبينند و اين موضوع به چالش برانگيز شدن بازي کمک شاياني خواهد کرد.
بازي Sifu در تاريخ ۳ اسفند ۱۴۰۰ (22 فوريهي 2022) براي کنسولهاي پلياستيشن 4 و پلياستيشن 5 و پلتفرم رايانههاي شخصي منتشر خواهد شد.