مهر/ در نخستين جلسه کارگروه پشتيباني از آموزش مجازي دانش‌آموزان بر تحقق عدالت آموزشي با ارتقاي کيفي محتواي مجازي و قابليت سامانه شاد براي آموزش ايرانيان خارج از کشور تاکيد شد.

به گزارش وزارت ارتباطات، نخستين جلسه کارگروه پشتيباني از آموزش مجازي دانش‌آموزان با مشارکت وزارتخانه‌هاي ارتباطات و آموزش‌وپرورش تشکيل شد.

ستار هاشمي معاون وزير ارتباطات در اين جلسه بر لزوم ارتقاي کيفي محتواهاي آموزش مجازي به‌منظور تحقق عدالت آموزشي در آستانه سال جديد تحصيلي دانش‌آموزان تأکيد کرد و افزود: استفاده حداکثري از ظرفيت بخش خصوصي و ايجاد رقابت و تعامل سازنده بين پلتفرم‌هاي داخلي موجب توسعه و پيشرفت توليدات داخلي و جلوگيري از گرايش کاربران به سمت سامانه‌هاي غيربومي مي‌شود.

معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات ادامه داد: بررسي و آسيب‌شناسي سامانه‌هاي آموزش الکترونيکي از منظر فني و راهکارهاي رفع آن‌ها مي‌تواند موجب بهبود کيفي و افزايش رضايت کاربران شود.

هاشمي با تأکيد بر شناسايي همه کنشگران و فعالان زيست‌بوم آموزش در کشور و ضرورت استفاده از نظرات و راهکارهايشان، تصريح کرد: نظام‌نامه يادگيري الکترونيکي آموزش عالي از جمله اسنادي است که مي‌تواند در اين مسير راهگشا باشد. علاوه بر اين، طراحي الزام‌ها از نظر فني، مستندات و استانداردهاي مرتبط با سامانه‌هاي مديريت يادگيري (LMS) به‌منظور بهبود خدمات و افزايش اثربخشي آموزشي بايد مدنظر قرار گيرد.

معاون فناوري و نوآوري وزارت ارتباطات افزود: محتواي خوبي در اين مدت در زمينه آموزش‌هاي مجازي توليد شده که مي‌توان با شناسايي و به اشتراک‌گذاري آن‌ها، براي تحقق عدالت آموزشي از آن‌ها بهره برد.

قابليت سامانه شاد براي آموزش ايرانيان خارج از کشور

در اين جلسه علي باقرزاده رئيس مرکز هماهنگي حوزه وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به اينکه بيش از ۱۲ ميليون دانش‌آموز هم‌اکنون در سامانه شاد عضو هستند، گفت: با شروع سال تحصيلي جديد اوج‌گيري ترافيک مصرفي هم‌زمان با استفاده از سامانه شاد و ساير سکوهاي آموزش الکترونيکي قابل پيش‌بيني است.

وي با بيان اينکه مطالعات جهاني نشان مي‌دهد نزديک به ۶۹ درصد از معلمان پيش از دوران همه‌گيري کرونا در جهان، تجربه تدريس در فضاي مجازي را نداشته‌اند، تأکيد کرد: در صورت تأمين همه الزام‌ها و استانداردها در سامانه‌هاي آموزش الکترونيکي، اين روش فقط حدود نيمي از کيفيت و اهداف آموزش حضوري را فراهم خواهد کرد.

باقر زاده ادامه داد: سامانه شاد، متناسب با شرايط اضطراري همه‌گيري کرونا توسعه داده شده و کيفيت و کميت خدمات آموزشي در آن به مرور ارتقا يافته است و اين سامانه مي‌تواند به‌عنوان يک پلتفرم رسمي براي آموزش ايرانيان خارج از کشور نيز استفاده شود.

در پايان اين جلسه با اعلام اينکه سامانه شاد بيش از ۲ ميليون کاربر هم‌زمان را پاسخ‌گو است که اين تجربه پيش‌تر در ايران وجود نداشته است، مقرر شد ضمن بررسي و آسيب‌شناسي سامانه آموزش الکترونيکي دانش‌آموزان، الزامات و استانداردهاي آموزش مجازي در پلتفرم‌هاي مرتبط تدوين شده و مدل‌هاي اقتصادي براي افزايش مشارکت ساير ذي‌نفعان و تداوم فعاليت سامانه‌هاي آموزشي، بررسي و ارائه شود.

هفته گذشته با پيشنهاد سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش و موافقت وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات، مقرر شد کارگروهي براي پشتيباني از آموزش مجازي دانش‌آموزان بين دو وزارتخانه تشکيل شود.

در کانال آي‌تي و ™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم