زومجی/ مت بوتی، رئیس استودیوهای ایکس باکس ضمن اینکه تایید می‌کند سونی با ساخت بازی‌های بلاک‌باستری به موفقیت رسیده است، می‌گوید مایکروسافت نیز به ساخت چنین آثاری تمایل دارد.
 
مت بوتی، رئیس استودیوهای بازی‌سازی ایکس باکس به‌تازگی درباره‌ی تمایل مایکروسافت به ساخت بازی‌های بلاک‌باستری صحبت کرده؛ درست مانند بازی‌هایی که سونی در چند سال اخیر تولید کرده است. این در حالی است سونی و مایکروسافت در چند سال اخیر، رویکردهای متفاوتی را در بازار بازی‌های ویدیویی در پیش گرفته‌اند.

سونی از یک سو بیشتر تمرکز خود را روی ساخت بازی‌های پرخرج و AAA با صحنه‌های سینمایی و گرافیک خیره‌کننده‌ی گذاشته است و درکنار آن‌ها چند اثر متفاوت و جمع‌و‌جورتر هم برای پلی استیشن تولید می‌کند. در سوی دیگر مایکروسافت را داریم که در جهت رشد و گسترش سرویس‌ اشتراکی خود پیش می‌رود و با تولید محتوای زیاد و متنوع سعی می‌کند تعداد مشترکین این سرویس‌ را افزایش دهد. مایکروسافت در همین راستا دست به خرید شرکت‌ها و استودیوهای زیادی زده و می‌زد، تا تعداد بازی‌هایی که به اعضای ایکس باکس گیم پس ارائه می‌دهد، چندبرابر شود.



بوتی با کانال یوتیوب Kinda Funny Games مصاحبه می‌کرد که از او درباره‌ی موفقیت‌هایی که سونی به‌لطف بازی‌های فرست پارتی‌اش در چند سال اخیر به‌دست آورده است، سؤال شد. رئیس استودیو‌های ایکس باکس این موضوع را که سونی موفقیت زیادی با ساخت بازی‌های بزرگ به‌دست آورده است، تایید می‌کند و می‌گوید اگرچه دو شرکت راه‌های متفاوتی را در صنعت بازی در پیش گرفته‌اند، مایکروسافت همچنان به ساخت بازی‌های بزرگ و پرخرج علاقه دارد. بوتی همچنین می‌گوید فکر نمی‌کند گسترش سرویسی چون ایکس باکس گیم پس مانع ساخت بازی‌های AAA شود.

او در بخشی از پاسخ خود عنوان می‌کند: «دوست دارم این‌طوری پاسخ دهم که ما کمتر از آن بازی‌ها (بازی‌های بلاک‌باستری) می‌سازیم و بیشتر به این موضوع توجه داریم که طرفداران ایکس باکس چه انتظاراتی از ما دارند. ما یک نوع مشخصی از بازی را داریم که انتظارات و توقعات از آن بالا است و بیشتر مردم می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند؛ بازی‌ای که همه می‎‌توانند تجربه کنند و ضمنا جهان آن هم آن‌قدر بزرگ است که حس می‌کنید می‌توانید در آن زندگی کنید. فکر می‌کنم ساخت چنین بازی‌هایی مهم است.

و بله؛ ما در زمینه‌ی ساخت بازی‌های بلاک‌باستری در ردیف اول قرار نداریم. ما نمونه‌ی ایکس باکسی تمام بازی‌های بزرگ سونی را نداشته‌ایم. زیاد دوست ندارم وارد این بحث شوم که مثلا ما چه بازی‌ای مشابه آنچارتد ساخته‌ایم؟ چه بازی‌ای مشابه هورایزن زیرو داون ساخته‌ایم؟ چه بازی‌ای مشابه فلان بازی سونی ساخته‌ایم؟ چه بازی‌ای مشابه بسار بازی سونی ساخته‌ایم؟ فکر نمی‌کنم این بحث‌ها فایده‌ای داشته باشد.

اما به نکته‌ی خیلی خوبی اشاره کردید (خطاب به فرد پرسشگر). یعنی آن بازی‌‌هایی که به موضوعاتی جهان‌شمول و قابل درک برای مردم جهان می‌پردازند، بازی‌هایی که دنیای بزرگی دارند و بازیکنان می‌خواهند در آن غرق شوند، آثاری که واقعا شخصیت‌پردازی عمیق و قابل لمسی دارند و برای ساخت‌شان هزینه و منابع زیادی صرف شده است. این‌ها بازی‌هایی است که ما قطعا دوست داریم بسازیم.»