باشگاه خبرنگاران/ صفحه‌های نمایش می‌تواند روی چشمان ما تاثیر منفی زیادی بگذارند اما در اینجا نحوه کاهش این آثار منفی را می‌خوانید.

به گزارش لایف هکر، افزایش استفاده از صفحه نمایش به خصوص وقتی صحبت از سلامت چشم و تأثیر نور آبی بر چشم می‌شود، نگرانی‌های زیادی را به وجود می‌آورد. اما باید بدانیم که نور آبی چیست و واقعاً چقدر مقصر فشاری است که فعالیت‌های روزانه با استفاده از صفحه‌های نمایش بر چشم ما می‌گذارند.

نور آبی چیست؟

نور آبی تنها یک طول موج از طیف نور مرئی است که شامل قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی، نیلی و بنفش می‌شود. طول موج‌های زیادی فراتر از آنچه با چشم غیرمسلح می‌بینیم وجود دارد، اما آن‌هایی که در طیف نور مرئی هستند، از جمله نور آبی، بدون استفاده از امکاناتی قابل مشاهده هستند.

نور آبی

البته نور آبی فقط از طریق صفحه‌های نمایش به چشمان ما نمی‌رسد، در واقع نور آبی در تمام نور‌های سفید وجود دارد و مقدار زیادی از آن را از خورشیدی که هر روز در معرض آن قرار گرفته ایم نیز دریافت می‌کنید.

آیا نور آبی نگران کننده است؟

تحت شرایط آزمایشگاهی خاص، نور آبی به نمونه‌های سلول‌های شبکیه آسیب می‌زند، اما این فقط در آزمایشگاه رخ می‌دهد و ممکن است در دنیای واقعی متفاوت باشد. نور آبی می‌تواند بر ریتم ساعت زیستی شما تأثیر منفی بگذارد. البته طول موج‌های دیگر در طیف نور نیز می‌توانند تأثیر منفی خود را بگذارند. نور به طور کلی به مغز این حس را القا می‌کند خورشید هنوز در حال تابیدن است، بنابراین باعث می‌شود تولید ملاتونین (هورمون خواب) دیرتر آغاز شود.

اگرچه نور آبی لزوما به تنهایی منجر به خستگی نمی‌شود، اما ممکن است کاهش آن به خستگی چشم کمک کند. در اینجا راه‌هایی به شما نشان داده می‌شود که می‌تواند با استفاده از آن‌ها تاثیر نور صفحه نمایش بر روی چشم‌های خود را کاهش دهید.

صفحه نمایش خود را دورتر ببرید

کارشناسان دریافته‌اند که افزایش فاصله صفحه نمایش با صورت به اندازه یک اینچ تأثیری مشابه نصب فیلتر نور آبی روی دستگاه شما دارد. به این دلیل که اکثر پوشش‌های مدرن که مسدودکننده نور آبی هستند، تنها حدود ۱۵ درصد از نور آبی را که صفحه نمایش ساطع می‌کند کاهش می‌دهند.

طول موج های طیف مرئی

یک برنامه فیلتر نور آبی نصب کنید

تعدادی برنامه وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید به طور خودکار فرکانس امواج نوری را که صفحه نمایش شما ساطع می‌کند تنظیم کنید. به عنوان مثال «F.lux» در ویندوز، مک و لینوکس در دسترس است و به شما این امکان را می‌دهد که روشنایی را به صورت خودکار یا دستی تنظیم کنید.

از فیلتر‌های داخلی دستگاه خود استفاده کنید

ممکن است نیازی به نصب برنامه ثانویه نباشد. اکثر دستگاه‌ها به صورت پیشفرض دارای یک «حالت شب» هستند که به شما امکان می‌دهد بدون هدر دادن فضای ذخیره‌سازی دستگاه، همان ویژگی که برنامه‌های ثانویه در اختیار شما قرار می‌دهند را اجرا کنید. با استفاده از ویژگی حالت شب، می‌توانید شدت فیلتر را انتخاب کنید و زمان‌های خاصی را برای روشن و خاموش شدن فیلتر تنظیم کنید.

ارتقاء صفحه نمایش

با افزایش نگرانی در مورد نور آبی و فشار به چشم، بسیاری از تولیدکنندگان شروع به ساخت مانیتور‌هایی با نور آبی کم کرده‌اند که به طور طبیعی نور آبی کمتری را ساطع می‌کنند و در عین حال می‌تواند عملکرد مورد نیاز کاربر را ارائه دهد.

آسیب صفحه نمایش به چشم
استراحت‌های مکرر داشته باشید

ساده‌ترین راه برای جلوگیری از خستگی چشم در زمانی که برای طولانی مدت پشت صفحه هستید، استراحت‌های مکرر است.  روش «۲۰-۲۰-۲۰» یک قانون کلی است که بر اساس آن در ازای هر ۲۰ دقیقه که پشت صفحه نمایش هستید باید ۲۰ دقیقه استراحت کنید. دومین روش برای استراحت چشم نگاه کردن به وسیله‌ای در فاصله ۶ متری است. اگر پیش از بازگشت به کار از جای خود بلند شوید و کمی راه بروید تاثیر این استراحت بیشتر خواهد شد.

در کانال آی‌تی و ™CanaleIT هم کلی عکس و ویدئوی دسته اول و جذاب داریم