ايسنا / ارسال پيامکهاي تبليغاتي چند سالي است که از سوي بانکها، شرکتهاي تبليغاتي، فروشگاهها و ...آغاز شده و تا جايي ادامه داشت که افزايش پيامکهاي انبوه تبليغاتي اعتراض بسياري از مشترکان را برانگيخت.
براساس آخرين آمارهاي دريافتي، 87 درصد از مشترکان تلفن همراه متقاضي پيامکهاي تبليغي هستند.
مشکل پيامک تبليغاتي حل شد
پس از رسانهيي شدن اين موضوع که پيامکهاي تبليغاتي بايد در صورت رضايت مشترکان ارسال شود، مباحث مختلفي مطرح شد و به دنبال پيگيري سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي قرار شد تا اپراتورهاي تلفن راهکاري را براي اين موضوع ارايه کنند.
اما معاون ارتباطات شرکت مخابرات ايران با اشاره به اينکه بيش از سه ميليارد پيامک در طول يک ماه جابهجا ميشود، اظهار کرده است: تعداد پيامکهاي تبليغي ارسال شده به گوشي مشترکان دراين ميان بسيار ناچيز است.
به گفته زارعيان با بررسيهاي صورت گرفته به اين نتيجه رسيديم که پيامکهاي تبليغي مشکلات چنداني را براي مشترکان ايجاد نميکند، با اين وجود شرايط قطع پيامکهاي تبليغاتي وجود دارد و آنها ميتوانند در صورت عدم درخواست به راحتي آن را اعلام کنند.
در هر حال اين روزها همچنان بازار پيامکها از جمله در حوزه تبليغ داغ است که خواسته و ناخواسته از طريق گوشي تلفن همراه به صاحبان اين وسيله ارتباطي ميرسد و بعضا بيشتر از يک پيام ضروري است.
در اين شرايط رگولاتوري شرايط فعالسازي و تعرفهي خدمات ارزش افزوده محتواي پيامکي براي اجرا به اپراتورهاي موبايل کشور را اعلام کرده و براساس اين آييننامه تمامي اپراتورها موظفند تاييد تمايل مشترکان خود را براي پيامکهاي تبليغاتي، خبري و اطلاعرساني دريافت و نرخ اين پيامکها را اطلاعرساني کنند.
براساس اين مقررات اپراتورهاي تلفن همراه موظفند قبل از ارائهي خدمات ارزش افزوده محتوايي پيامکي، شرايط ارائه از جمله تعرفه خدمات، نحوهي ارائه خدمت (بهصورت اشتراکي و يا در ازاي هر پيامک)، شرايط انصراف، حداکثر تعداد پيامک ارسالي در روز و مانند آن به مشترک اطلاعرساني کرده و همچنين در پرتال رسمي خود، هزينهي خدمات و توصيههاي لازم براي دريافت خدمت با جزييات شرايط ارائه را اعلام کنند.