شهر سخت افزار/ آیا تا به حال به این فکر کرده اید که پرطرفدارترین شبکه اجتماعی ایران کدام است؟ شبکه های اینترنتی از راه ارسال و دریافت داده به مراکز سروری خود نسبت به ارائه خدمات استفاده می‌کنند و راه حل معتبری برای شناسایی بهترین سوشال مدیا در ایران بررسی ترافیک آنهاست. در ادامه با ما همراه باشید تا بهترین شبکه های اجتماعی در ایران از این دید را شناسایی کرده و نتایج یک نظرسنجی درباره شبکه های اجتماعی معروف ایرانی را با هم بررسی کنیم.

شبکه های اجتماعی طی چند سال اخیر با زندگی و کار مردم عجیب گره خورده و بخش عمده‌ای از حیات ما را حضور در فضای مجازی تشکیل می‌دهد. به همین خاطر در ادامه این مطلب به بررسی شبکه های اجتماعی پرطرفدار در ایران از گذشته تا به امروز پرداخته شده و در انتها هم جدیدترین نظرسنجی از بهترین شبکه های اجتماعی 2022 در ایران منتشر شده است.

بهترین شبکه های اجتماعی در ایران از گذشته تا به امروز

تا پیش از سال 2009 مفهوم شبکه های اجتماعی به شکل جدید در کشور ما چندان جای نیفتاده بود و بسیاری از شبکه های اجتماعی ها در سبک سنتی خود در حال ارائه خدمات بودند و قاطبه جامعه به سبک و سیاق وبلاگی و استفاده از شبکه های اجتماعی معروف ایرانی مانند یاهو مسنجر و گوگل تالک با هم ارتباط اینترنتی داشتند.

بعد از این سال برای اولین بار پای شبکه اجتماعی نوظهور مانند توئیتر و بعد از آن فیسبوک بود که به ایران باز شد و این دو شبکه توانستند به عنوان معروف ترین شبکه های اجتماعی در ایران در آن زمان بستر ارتباطی ایرانیان را متحول کنند. همچنین یاهو مسنجر و گوگل تالک نیز با عنوان شبکه های اجتماعی قدیمی در ایران شناخته می‌شوند.

در ابتدای کار توئیتر با ساختار ساده و جذابش وارد کار شد و توانست به عنوان یکی از شبکه های اجتماعی معروف ایرانی خیل عظیمی از کاربران را به سمت خود جذب کند و بعد از آن نیز فیسبوک وارد کار شد و با امکانات بسیار زیادش توانست جایگاه بهترین سوشال مدیا در ایران را از توئیتر بگیرد.

پس از یک سال و تغییر سیاست های اینترنتی و فیلتر شدن این دو شبکه اجتماعی به مرور از ترافیک داده آنها در کشور کاسته شد؛ هر چند این دو شبکه تا پایان سال 2013 همچنان بهترین شبکه های اجتماعی در ایران محسوب می‌شدند، ولی به دلیل استفاده از سرویس های تغییر آی پی و پروکسی، امکان شناسایی دقیق تعداد کاربران شبکه های اجتماعی ایران میسر نبود.

در این سالها چند شبکه ایرانی که با الهام گرفتن از فیسبوک و توئیتر وارد کار شده بودند (بعضی از آنها قدمت به مراتب بیشتری از این دو شبکه در کشور داشتند) توانستند عنوان بهترین رسانه اجتماعی در ایران را به دست آورند.

اولین اپلیکیشن های ایرانی جدید شبکه های اجتماعی، شبکه کلوب بود و بعد از آن شبکه فیسنما وارد کار شد و توانست با امکانات جذاب و محیط کاربری آشنای خود جایگاه پرطرفدارترین شبکه اجتماعی ایران را بدست آورد.

اما از دو سال پیش همه قواعد بازی تغییر کرد و با تغییر سیاست های مدیریت فضای مجازی کشور، دو شبکه تلگرام و اینستاگرام توانستند وارد گود شده و به مرور به بهترین سوشال مدیا در ایران تبدیل شوند. این دو شبکه عنوان بهترین شبکه های اجتماعی برای کسب و کار در ایران را به خود اختصاص داده و وارد لیست شبکه های اجتماعی پرطرفدار ایران شدند.

طبق بررسی آمار موسسه Similar Web و همچنین وبسایت رتبه بندی دامنه های اینترنتی Alexa در حال حاضر دو شبکه اجتماعی اینستاگرام و تلگرام بهترین شبکه های اجتماعی در ایران داخل کشور هستند و حتی اینستاگرام توانسته به لیست 10 دامنه محبوب کشور تبدیل شود.

با نگاهی به نقشه بهترین شبکه های اجتماعی در ایران یا پرطرفدارترین آنها، می‌توان گفت که در حال حاضر فیسبوک محبوب ترین شبکه اجتماعی دنیا است و بعد از آن شبکه های اجتماعی به صورت منطقه ای در کشورهای مختلف از میزان محبوبیت بالا برخوردار هستند. بسیاری از این شبکه های اجتماعی نیز بومی بوده و توسط افراد بومی همان کشورها اداره می‌شود.

در واقع ارائه خدمات تخصصی و مورد نیاز جامعه می‌تواند موجب محبوبیت و جذب بیشتر افراد جامعه به این نرم افزارها شود. کاربران ایرانی نیز به دلیل تمایل بسیار بالا بر دستیابی سریع به محتوای مد نظرشان جذب دو شبکه تلگرام و اینستاگرام شده اند.

این دو شبکه با عنوان شبکه های اجتماعی مخصوص موبایل در ایران شناخته می‌شوند چونکه عمده فعالیت و ارائه خدماتشان بر بستر موبایل بوده است، دسترسی راحت تری به نسبت دیگر شبکه‌ها داشته و توانستند عنوان شبکه های اجتماعی معروف ایرانی را به دست آورند.

البته همه نرم افزارها و شبکه های اجتماعی دیگر نیز دارای نرم افزارهای قدرتمندی بر بستر موبایل هستند ولی عامل تعیین کننده در اینجا فعال بودن سرورهای آنها در ایران و عدم نیاز به سرویس های تغییر آی پی و یا به زبان ساده، راحتی استفاده نیز می‌باشد.

طی یک سال گذشته جدالها و بحث های متعددی درباره وجود سرورهای این شرکت ها در خارج از کشور (و با تمرکز بیشتر روی شبکه تلگرام) بوده است که آینده آنها در کشور را مبهم ساخته است.

بهترین شبکه های اجتماعی 1401 در ایران 

نتایج جدیدترین نظرسنجی ایسپا که در خرداد 1401 منتشر شده نشان می‌دهد 78.5 درصد مردم کشور دست کم عضو یک شبکه اجتماعی هستند یا از یک پیام رسان استفاده می‌کنند. در ادامه نتایج این نظرسنجی در رابطه با بهترین سوشال مدیا در ایران را بخوانید.

بر اساس گزارش منتشر شده درباره بهترین رسانه اجتماعی در ایران باید گفت که 96.9 درصد شرکت کنندگان بین 18 تا 29 ساله بیان داشته‌اند حداقل از یک شبکه اجتماعی یا پیام رسان استفاده می‌کنند. نرخ نفوذ در بین ساکنین مراکز استان‌ها 86.2 درصد و در بین افراد با تحصیلات عالی 95.3 درصد بوده است.

بر اساس آمار استفاده از شبکه های اجتماعی در ایران ادعا شده واتس اپ با سهم 71.1 درصدی، پرطرفدارترین شبکه اجتماعی ایران است. محبوبیت این پیام رسان متعلق به فیس‌بوک در بین جوانان 18 تا 29 ساله 87.7 درصد، در بین افراد 30 تا 49 ساله 78.8 درصد و در بین افراد بالای 50 سال هم 41 درصد گزارش شده است. با این حال روشن نیست چند درصد از شرکت کنندگان از اینترنت و شبکه های اجتماعی معروف ایرانی استفاده می‌کنند.

اینستاگرام هم در جایگاه دوم بهترین سوشال مدیا در ایران قرار دارد و 49.4 درصد افراد از آن استفاده می‌کنند. محبوبیت این بهترین رسانه اجتماعی در ایران در بین جمعیت 18 تا 29 ساله 74.4 درصد، در بین افراد با تحصیلات دانشگاهی 65.1 درصد و در بین افراد ساکن مراکز استان‌ها 56 درصد عنوان شده است.

ادعا شده محبوبیت یکی از بهترین برنامه اجتماعی ایران، یعنی تلگرام با کاهش 9 درصدی نسبت به تیرماه 1400 به 31.6 درصد رسیده است. محبوبیت توییتر هم تنها 3 درصد عنوان شده است.

همین آمار نشان می‌دهد محبوبیت پرطرفدارترین شبکه اجتماعی ایران در نزد افراد با تحصیلات بالاتر بوده و محبوبیت آنها در بین افراد با تحصیلات پایین‌تر اما با سواد کمتر است. محبوبیت واتس اپ در بین ساکنان مراکز استان‌ها 87.8 درصد، در بین ساکنین شهرهای غیر از مراکز استان‌ها 74.1 درصد و در مناطق روستایی 55.5 درصد عنوان شده است.

همچنین میزان محبوبیت بهترین شبکه های اجتماعی ایران در بین افراد بالای 18 سال برای فیس‌بوک 3.7 درصد، محبوبیت سروش 3.6 درصد، پیام رسان بله.2 درصد، ایتا 4.6 درصد، تیک تاک 0.6 درصد، روبیکا 5.7 درصد، آی گپ 1.8 درصد، گپ 0.8 درصد و سیگنال 0.4 درصد گزارش شده که تعداد کمی از آنها جز شبکه های اجتماعی بدون فیلتر در ایران هستند.

نظر سنجی شناسایی معروف ترین شبکه های اجتماعی در ایران، در خرداد امسال و به صورت تلفنی از طریق مصاحبه با 1541 نفر از شهروندان بالای 18 سال ساکن مناطق شهری و روستایی کشور توسط مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی انجام شده است.

آینده بهترین شبکه های اجتماعی در ایران

شبکه های اجتماعی ایرانی نیز به مرور در حال رشد هستند و نرم افزارهای آینده داری توسط نیروهای داخلی تولید شده است که انتظار داریم در آینده بتوانند تعداد کاربران بیشتری را به سمت خود جذب کنند.

البته با دید واقع بینانه باید بگوییم که این نرم افزارها راه بسیار طولانی و سخت الوصولی برای تبدیل شدن به بهترین رسانه اجتماعی در ایران و رسیدن به دیگر رقبای خارجی خود دارند ولی مزیت آنها داخلی بودن و آشنایی بیشتر به نیازهای کاربر داخلی است. به هر حال باید منتظر باشیم و ببینیم که آیا وضعیت تغییری خواهد کرد یا خیر.

از مشهورترین شبکه های اجتماعی متن محور در ایران کدام است؟

اگر آمار غیررسمی را دنبال کنیم بدون شک این عنوان به توییتر می‌رسد که تقریباً آماری مشابه با بسیاری از کشورهای دیگر دنیا را نشان می‌دهد.

کدام شبکه های اجتماعی مورد استقبال ایرانیان نیست؟

بر اساس نظر سنجی موسسه ایسپا شبکه‌های اجتماعی تیک تاک و سیگنال از کمترین محبوبیت در نزد ایرانیان برخوردار بوده و جز پرطرفدارترین شبکه های اجتماعی در ایران محسوب نمی‌شوند.

بهترین شبکه های اجتماعی تصویر محور در ایران کدام است؟

در این نظرسنجی اینستاگرام به عنوان بهترین رسانه اجتماعی در ایران که تصویر محور است، معرفی شده است.

در کانال آی‌تی و ™CanaleIT هم کلی عکس و ویدئوی دسته اول و جذاب داریم