موفقیت شگفتانگیز دانشمندان در برقراری نخستین ارتباط با بیماران نباتی با «ام آر آی»
بروزرسانی
به گزارش سرويس فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اسکات روتلي 39 ساله در اين ارتباط به پزشکان از نبود درد در بدن خود سخن گفته که اولين ارتباط يک بيمار خاموش مبتلا به آسيبهاي شديد مغزي در پاسخگويي مستقيم در مورد وضعيت و درمان وي به شمار ميرود.
آدريان اوون، دانشمند اعصاب انگليسي در گفتگو با شبکه خبري بيبيسي اظهار کرد: اسکات توانسته يک ذهن هوشيار متفکر را به نمايش بگذارد. ما مغز وي را چندين بار اسکن کرديم و الگوهاي فعاليت مغزي وي نشان دهنده پاسخگويي وي به سوالهاي ما بود. به اعتقاد ما اسکات ميداند که چه کسي بوده و کجاست.
اوون سرپرستي تيمي را در موسسه مغز و ذهن دانشگاه اونتاريوي غربي برعهده داشته که از اسکنهاي امآرآي براي اندازهگيري واکنشهاي روتلي استفاده ميکند.
آزمايشات قديمي نشان از اين داشتند که روتلي در يک وضعيت نباتي به سر ميبرد و از هيچ فعاليت مغزي مناسبي برخوردار نيست. اوون و پزشکان ديگر اين وضعيت جديد را بدين معني ميدانند که کتابهاي پزشکي با پيش رو آمدن ارزيابي بيماران داراي آسيبهاي شديد مغزي بايد دوبارهنويسي شوند.
نورولوژيست پيشين روتلي براي يک دهه گفته بود که تمام نتايج آزمايشات انجام شده از اسکنهاي مغزي روتلي نشاندهنده عدم تجربه هيچ گونه فعاليت ذهني بوده است.
به گفته اوون، اين نتايج ميتواند به مراقبتهاي پيشرفتهتر از بيماران براي آن دسته از افرادي که از آسيبهاي مغزي شديد رنج ميبرند منجر شود و يک بهبود عمده در رسيدگي روزانه به بيماران از جمله وظايف معمولي مانند غذا دادن يا حمام کردن به شمار خواهد رفت.
همچنين از آنجايي که اسکنهاي افامآرآي از تابش استفاده نکرده و کاربرد آنها توسط متخصصان آموزش ديده بسيار آسان است، پزشکان مي توانند از آنها براي برقراري ارتباط منظم با بيماران استفاده کنند.