نماد آخرین خبر

دبیرکل سازمان ملل متحد در عراق را تعیین کرد/ الحسان کیست

منبع
ايرنا
بروزرسانی
دبیرکل سازمان ملل متحد در عراق را تعیین کرد/ الحسان کیست
ایرنا/

به گزارش خبرگزاری رسمی عمان، الحسان همچنین پس از موافقت شورای امنیت سازمان ملل متحد از سوی گوترش به عنوان رئیس هیأت نمایندگی سازمان ملل برای کمک به عراق (یونامی) انتخاب شده است.

الحسّان که نماینده دائم عمان در سازمان ملل متحد بوده است، نخستین دیپلمات عرب است که در این مقام تعیین می شود.

وی جانشین «جنین هنیس پلاسخارت» شد که از اوایل نوامبر ۲۰۱۸ (آبان/ آذر ۹۷) نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در هیأت مساعدت سازمان ملل متحد برای عراق (یونامی) در بغداد بود.

الحسّان پیشتر سمت‌ رئیس کمیته ویژه امور سیاسی و استعمار زدایی سازمان ملل متحد را داشته، همچنین در زمینه راهبرد سازمان ملل متحد برای مبارزه با تروریسم نیز فعالیت داشته است.

خبرگزاری عمان اعلام کرد که انتخاب الحسان با توجه به سیاست خارجی اعتدال گرایانه و متوازن این کشور و نیز تجربه مسقط در زمینه دیپلماسی صلح، حل اختلافات کشورها با شیوه‌های مسالمت‌آمیز انجام شده است.

دولت عراق نیز با نامزدی الحسان برای ریاست هیأت یونامی موافقت کرد.

بغداد به آغاز یک مرحله جدید تحول سیاسی و اقتصادی و تعامل مثبت با جامعه جهانی ابراز امیدواری کرده است.

براساس گزارش خبرگزاری عمان، ناظران بین المللی بر این باورند که تعیین یک عرب از کشورهای حاشیه خلیج فارس که روابط خوبی با همه کشورها دارد به عنوان نماینده ویژه و رئیس هیأت سازمان ملل متحد به عراق می تواند دولت بغداد را در تحقق خواسته‌های مشروع خود یاری کند.

می سال گذشته (اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) بود که عباس کاظم الفتلاوی نماینده دائم عراق در شواری امنیت سازمان ملل متحد خواستار پایان مأموریت نماینده پیشین سازمان ملل متحد با آغاز سال جدید میلادی شد، اقدامی که مورد حمایت روسیه قرار گرفت.

شورای امنیت هیأت یونامی را سال ۲۰۰۳ و براساس درخواست دولت وقت عراق ایجاد کرد و سال ۲۰۰۷ نیز آن را توسعه داد، هیأتی که فعالیت آن همه ساله از سوی این شورا تمدید می شود.

هدف از تشکیل این هیأت، ایجاد یک نهاد کمک رسانی به دولت عراق برای تقویت گفت وگوی سیاسی جامع و آشتی ملی، برگزاری انتخابات و اصلاحات امنیتی است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar