نماد آخرین خبر

بورل زمان آغاز ارسال پول روسیه به اوکراین را اعلام کرد

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
 بورل زمان آغاز ارسال پول روسیه به اوکراین را اعلام کرد

باشگاه خبرنگاران/ اروپا تاریخ انتقال پول روسیه به اوکراین برای خرید تسلیحات را هفته اول اوت اعلام کرد.
 

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که کی یف ۱.۴ میلیارد یورو، سود تعلق گرفته به وجوه مسدود شده روسیه را در اوایل ماه آینده دریافت خواهد کرد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مدعی شده است که اولین قسط از سود حاصل از حدود ۳۰۰ میلیارد یورو از دارایی‌های مسدود شده روسیه، که مجموعاً حدود ۱.۴ میلیارد یورو است، در هفته اول آگوست برای تامین مالی خرید تسلیحات به کی یف ارسال خواهد شد.


دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا تصریح کرد که این بودجه برای تامین نیاز‌های کلیدی ارتش کی یف از جمله دفاع هوایی، توپخانه و همچنین برای صنایع دفاعی اوکراین استفاده خواهد شد.

بورل در پایان گفت که منطقی‌ترین و کارآمدترین کاری که می‌توانیم انجام دهیم همین است. 

اتحادیه اروپا و گروه G۷ حدود ۲۸۰ میلیارد دلار (۲۶۰ میلیارد یورو) از وجوه دولتی متعلق به بانک مرکزی روسیه را چند روز پس از تشدید درگیری اوکراین در سال ۲۰۲۲ مسدود کردند. بخش عمده‌ای از وجوه مسدود شده عمدتاً در اداره سپرده گذاری و تسویه حساب Euroclear مستقر در بلژیک نگهداری می‌شود. 

در اوایل سال جاری، مقامات اتحادیه اروپا طرحی را تصویب کردند که امکان تخصیص سود تعلق گرفته بر وجوه مسدود شده را برای حمایت از بازیابی و دفاع نظامی اوکراین فراهم می‌کرد. بر اساس این توافق، انتظار می‌رود ۹۰ درصد از این پول به صندوقی که اتحادیه اروپا برای کمک‌های نظامی اوکراین بر عهده دارد و ۱۰ درصد دیگر برای حمایت از کی‌یف به طرق دیگر اختصاص یابد.

مسکو بار‌ها گفته است که هرگونه اقدامی برای انتقال دارایی‌هایش بدون رضایت این کشور به منزله «سرقت» خواهد بود و اصرار دارد که بهره‌برداری از منابع مالی یا شرکت در اقدامات مشابه قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند و منجر به انتقام می‌شود.

در اوایل سال جاری، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین هشدار داد که سلب مالکیت دارایی‌های روسیه می‌تواند سابقه خطرناکی ایجاد کند و به "میخ محکم بر تابوت" سیستم اقتصادی غرب تبدیل شود. وی تاکید کرد که مسکو به ناچار با آغاز اقدامات قانونی علیه نهاد‌هایی که از دارایی‌های آن سوء استفاده می‌کنند، در برابر چنین اقدامی تلافی خواهد کرد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره