نماد آخرین خبر

تشدید بحران اسلو و تل‌آویو با لغو اعتبار دیپلمات‌های نروژی

منبع
فارس
بروزرسانی
تشدید بحران اسلو و تل‌آویو با لغو اعتبار دیپلمات‌های نروژی

فارس/ رژیم صهیونیستی امروز پنجشنبه اعلام کرد که به موازات مجموعه تصمیمات تنبیهی علیه اسلو، اعتبار دیپلماتیک شماری از اعضای سفارت نروژ در فلسطین اشغالی را لغو می‌کند.

رژیم صهیونیستی امروز بحران دیپلماتیک با نروژ را تشدید کرد و به اعلام رسانه‌های عبری، وزیر امور خارجه اسرائیل یسرائیل کاتز از لغو اعتبار دیپلماتیک 8 عضو سفارت نروژ مسؤول تسهیل روابط با تشکیلات خودگردان فلسطین، تا 7 روز دیگر، خبر داد. وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در ادامه توضیح داد که با توجه به اینکه دولت نروژ از زمان شروع جنگ در نوار غزه در 7 اکتبر سال گذشته تاکنون اقدامات ضد اسرائیلی انجام داده، چنین تصمیمی اتخاذ شده است. کاتز تاکید کرد: «امروز دستور توقف هرگونه نمایندگی سفارت نروژ در اسرائیل در قبال تشکیلات خودگردان فلسطین را صادر کردم..رفتار ضد اسرائیلی بهایی دارد..کسانی که به ما حمله می کنند و سیاست یکجانبه علیه ما دارند، تاوان آن را پرداخت خواهند کرد».وزارت خارجه رژیم صهیونیستی تاکید کرد که این اقدام پس از «یک سری اقدامات ضد اسرائیلی و یکجانبه دولت نروژ از جمله به رسمیت شناختن کشور فلسطین، پیوستن به شکایت علیه اسرائیل در دادگاه کیفری بین‌المللی و اظهارات خطرناک مقامات ارشد نروژی صورت می‌گیرد».در مقابل وزارت خارجه نروژ نیز با تایید این خبر اعلام کرد که متوجه شده، تل آویو دیگر فعالیت دیپلمات‌های نروژی در خاک فلسطین را تسهیل نمی‌کند. «این یک تندروی به شمار می‌رود. حرکت تل آویو در حذف اعتبار دیپلماتیک از اعضای سفارت ما عواقبی در پی خواهد داشت».این در حالی است که رژیم صهیونیستی به موازات تصمیم امروزش در قبال اسلو، در واکنش به به رسمیت شناختن کشور فلسطین از سوی نروژ، تصمیم گرفته واریز درآمدهای مالیاتی تشکیلات خودگردان فلسطین به نروژ را لغو کند.

روزنامه یدیعوت آحارانوت روز چهارشنبه گزارش داد که اسرائیل از طریق آمریکا در حال بررسی توافق با کشور دیگری به جای نروژ است و به دنبال متقاعد کردن سوئیس برای برعهده گرفتن این کار است. وزیر امور استراتژیک رژیم صهیونیستی رون درمر نیز اخیرا در همین راستا به سوئیس سفر کرده بود.پس از آنکه وزیر دارایی رژیم صهیونیستی بزالل اسموتریچ با تحویل درآمدهای مالیاتی تخصیص یافته به نوار غزه به تشکیلات خودگردان مخالفت کرد، تشکیلات نیز اعلام کرد درآمدهای مالیاتی محدود به کرانه باختری را نمی‌خواهد. به همین دلیل کابینه سیاسی امنیتی رژیم اشغالگر، دوم ژانویه تحویل درآمدهای مالیاتی متعلق به تشکیلات خودگردان به نروژ را تصویب کرد.اما اسموتریچ دیروز اعلام کرد که دیگر درآمدهای مالیاتی را به تشکیلات خودگردان فلسطین یا نروژ تحویل نخواهد داد.

پیشتر نخست وزیر نروژ یوناس گار استوره از به رسمیت شناختن کشور فلسطینی خبر داده بود، امری که با واکنش رژیم اسرائیل مواجه شد و سفیر خود را از این کشور فراخواند و از ماه می تاکنون سفارت اسرائیل در نروژ بدون سفیر مانده و امور دیپلماتیک را معاون او دنبال می‌کند. اما سفارت نروژ در فلسطین اشغالی همچنان در حال فعالیت روتین خود است.چندی پیش نیز وزیر خارجه نروژ اسپن بارت ایده در بیانیه‌ای اعلام کرد که اگر لاهه حکم بازداشت بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر و یوآو گالانت وزیر جنگ اسرائیل را صادر کند، این کشور مجبور است به محض ورود این مقامات اسرائیلی به نروژ آنها را دستگیر کند. وی افزود: همه کشورهای امضاءکننده پیمان اسلو باید بر اساس تصمیم دیوان بین المللی کیفری عمل کنند و نروژ اولین کشور اروپایی است که آنها را تهدید به دستگیری می‌کند.ماه پیش نیز یسرائیل کاتز درخواست همتای نروژی خود برای سفر به فلسطین اشغالی را در اعتراض به اقدام این کشور در به رسمیت شناختن کشور فلسطین، رد کرد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره