نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
بین الملل

اوکراین خواستار دستگیری پوتین در مغولستان شد

منبع
فارس
بروزرسانی
اوکراین خواستار دستگیری پوتین در مغولستان شد

فارس/ کی‌یف در آستانه سفر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به مغولستان، از این کشور که جز اعضای دادگاه بین‌المللی کیفری است خواسته است تا دستور دستگیری پوتین را اجرایی و این رئیس‌جمهور را بازداشت کند.
 
وزارت خارجه اوکراین روز گذشته خواهان دستگیری ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه هنگام دیدار این مقام روس از مغولستان شده است.

این وزارت‌خانه تصریح کرده است: «ما از مسئولان مغولستان می‌خواهیم که دستور دستگیری دادگاه بین‌المللی را اجرایی کرده و پوتین را به دادگاه بین‌المللی کیفری در لاهه تحویل دهد».پوتین روز سه‌شنبه به مغولستان سفر می‌کند.

این اولین سفر او به یکی از کشورهای عضو دادگاه بین‌المللی کیفری است. این دادگاه در سال ۲۰۲۳ برای رئیس‌جمهور روسیه به اتهام ارتکاب جنایات جنگی و همچنین انتقال کودکان اوکراینی به روسیه، حکم دستگیری صادر کرده بود.

طبق معاهده رم، کشورهای عضو دادگاه بین‌المللی کیفری باید احکام این دادگاه را اجرایی کنند و در نتیجه هریک از ۱۲۴ کشور عضو باید این حکم دستگیری را در صورت حضور پوتین در خاکشان به اجرا درآورند.

دادگاه بین‌المللی کیفری به طور مستقل پلیس و یا نیروی امنیتی خاصی ندارد و تنها به همکاری کشورهای عضو وابسته است.کرملین روز گذشته با اشاره به سفر رئیس‌جمهور روسیه به مغولستان تصریح کرده بود که «هیچ نگرانی‌ای در این باره وجود ندارد».

روسیه تأکید کرده است که این کشور، گفتگوهای عالی با دوستان خود در مغولستان داشته است.

«دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کرملین در پاسخ به این سؤال که آیا در مورد حکم دستگیری با مسئولان مغولستان گفتگو شده یا خیر اذعان کرد که «تمامی ابعاد این دیدار به‌دقت برنامه‌ریزی و آماده‌سازی شده است».

روسیه صلاحیت دادگاه بین‌المللی کیفری را به رسمیت نمی‌شناسد.پوتین برای شرکت در مراسم هشتاد و پنجمین سالگرد جنگ بین مغولستان، روسیه و ژاپن در زمان اشغال این منطقه توسط ژاپن، عازم مغولستان می‌شود.
 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره