نماد آخرین خبر

طالبان: وضعیت فلسطین قابل توجیه نیست

منبع
تسنيم
بروزرسانی
طالبان: وضعیت فلسطین قابل توجیه نیست

تسنیم/ وزیر خارجه حکومت طالبان با غیرقابل توجیه دانستن وضعیت فلسطین، خواستار اقدام فوری کشورهای جهان برای توقف جنایات رژیم صهیونیستی شد.

«امیرخان متقی» وزیر خارجه حکومت طالبان با ایراد سخنرانی در پنجاهمین نشست وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی، با اشاره به دستاوردهای هیئت حاکمه در سه سال گذشته، دو درخواست مشخص را برای همکاری با افغانستان مطرح کرد.

وی در پایان نیز بار دیگر نسل‌کشی جاری در غزه را محکوم کرد و از کوتاهی در جلوگیری از جنایات رژیم صهیونیستی انتقاد کرد.

متقی افزود: در حالی به عنوان نماینده افغانستان در این نشست شرکت می‌کنم که پس از دهه‌ها، اکنون نه در افغانستان سرباز خارجی و نه جنگ داخلی وجود دارد. اشغال نظامی و فکری غرب در افغانستان کاملاً ریشه‌کن شده است. جزایر قدرت در کشور برداشته شده و سراسر سرزمین توسط دولتی مرکزی، متعهد و مسئول اداره می‌شود.

وزیر خارجه حکومت طالبان با اظهار اینکه پس از چند دهه، افغانستان از امنیت و ثبات سراسری برخوردار شده است، ادامه داد: فساد در نهادهای دولتی ریشه‌کن شده است. کِشت و تجارت هر نوع مواد مخدر به طور کامل ممنوع شده است. عواید از سراسر کشور برای تحقق اولویت‌های کشور و مردم و برای توسعه متوازن، در خزانه مرکزی جمع‌آوری می‌شود و بودجه ملی افغانستان نیز صددرصد از عواید داخلی تأمین می‌گردد.

وی همچنین با اشاره به مشکلات افغانستان اضافه کرد: میلیاردها دلار از دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان توسط آمریکا منجمد شده است، تحریم‌های اقتصادی ناعادلانه بر افغانستان وضع شده است. حق مشروع به‌رسمیت‌شناختن به طور ناعادلانه از آن گرفته شده و حتی حق انکارناپذیر آن برای نمایندگی در سازمان‌های تخصصی بین‌المللی سلب شد. افزون برین، هدف جنگی تبلیغاتی منظم و موضوع گزارش‌های مغرض یک‌جانبه قرار گرفته است.

درخواست‌های طالبان
وزیر خارجه حکومت طالبان از کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی و سایر کشورهای جهان خواست تا برای آزادسازی تمامی دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان و رفع تحریم‌های اقتصادی و ممنوعیت سفر بر سران طالبان تلاش جدی کنند.

وی تأکید کرد: این تحریم‌ها منتج به تعلیق وظایف بانک مرکزی افغانستان، کند‌شدن رشد اقتصادی و حتی تجارت منطقه‌ای و مانع رفت‌وآمد به‌منظور ایجاد روابط دوجانبه و چندجانبه شده است.

متقی در ادامه نیز از کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی و سایر کشورهای جهان خواست تا در چارچوب منافع مشروع مشترک وارد مشارکت اقتصادی و تجاری با افغانستان شوند.

وزیر خارجه حکومت طالبان تصریح کرد: افغانستان با برخورداری از موقعیت استراتژیک، منابع گسترده طبیعی و نیروی ارزان و زحمت‌کش بشری در سایه امنیت مطمئن، سیاست خارجی اقتصادمحور و متوازن و اراده مخلصانه سیاسی، برای اتصال و سرمایه‌گذاری منطقه‌‌ای فرصتی بی‌نظیر است. این فرصت جز حاکمیت ملی و منافع مشروع ما، هیچ محدودیتی ندارد.


مسئله فلسطین
متقی در پایان سخنرانی خود با پرداختن به مسئله فلسطین گفت: بی‌انصافی بزرگی خواهد بود اگر در این نشست وزرای خارجه جهان اسلام به موضوع فلسطین که فلسفه وجودی سازمان همکاری اسلامی را شما می‌دهد، اشاره نکنم. جنگی که از یک قرن گذشته بدینسو برای نابودی مردم و سرزمین فلسطین در گرفته است و به‌ویژه با سرعتی که از یک سال گذشته نسل‌کشی عمدی، منظم و وحشیانه مردم مظلوم فلسطین توسط رژیم اشغالگر صهیونیستی جریان دارد، در تاریخ بی‌سابقه است.

وی افزود: اما با گذشت یک سال، نظم حاکم بین‌المللی نه‌تنها مانع ظالم نشده است، بلکه از لحاظ مالی، نظامی و تبلیغاتی علیه مظلوم حمایت صورت می‌گیرد. این وضعیت به هیچ وجه قابل توجیه نیست. این مسئولیت همه کشورهای بشردوستانه جهان، به‌ویژه سازمان همکاری اسلامی است تا راه‌حلی فوری، عادلانه و دائمی برای مسئله فلسطین دریابند و برای تطبیق آن، اراده سیاسی، هماهنگی و امکانات لازم را پیدا کنند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره