نماد آخرین خبر

مقام روس: آمریکا درصدد نابودی کامل روابط با روسیه است

منبع
تسنيم
بروزرسانی
مقام روس: آمریکا درصدد نابودی کامل روابط با روسیه است

تسنیم/ سفیر روسیه در واشنگتن در واکنش به تحریم‌های اعمال شده علیه رسانه‌های روسی و محدودیت‌های دیپلماتیک گفت: مقامات آمریکایی هر کاری انجام می‌دهد تا اساس روابط با مسکو را به‌طور کامل نابود کنند و این سیاست تهدیدی برای صلح و ثبات جهانی است.

به نقل از خبرگزاری «نووستی»، آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن  امروز پنجشنبه، اعلام کرد که مقامات آمریکایی هر کاری انجام می‌دهند تا اساس روابط با روسیه را به‌طور کامل نابود کنند. او این سیاست را تهدیدی برای صلح و ثبات جهانی دانست. 

آنتونوف در واکنش به تحریم‌هایی که واشنگتن علیه رسانه‌های روسی اعمال کرده است، این موضوع را مطرح کرده و افزود: «احساس می‌شود که دموکرات‌ها می‌خواهند از هم‌اکنون بخشی از تقصیرات اشتباهات خود در جریان مبارزات انتخاباتی را به گردن روسیه بیندازند. برای توجیه اقداماتشان، به دروغ و تلاش برای بی‌اعتبار کردن رسانه‌های روسی که در اینجا بخش کوچکی از حقیقت واقعی درباره سیاست آمریکا را نشان می‌دهند، متوسل می‌شوند.» 

آنتونوف یادآور شد که قربانیان «شکار جادوگرانه» و مقابله با هر گونه طرز فکر مخالف، کارشناسان سیاسی آمریکایی همچون دمیتری سایمز و اسکات ریتر، و همچنین شهروندان روسی ساکن آمریکا هستند که مأموران اف‌بی‌آی خانه‌هایشان را زیر نظر داشته و در مواردی مورد بازرسی هم قرار داده‌اند. به گفته سفیر، دولت آمریکا با اتهامات خود علیه روسیه سردرگم شده و انگیزه واقعی این اقدامات، «پاکسازی» فضای اطلاعاتی از حقیقت «ناخوشایند» برای مقامات واشنگتن است.

این دیپلمات بلندپایه همچنین تاکید کرد که روسیه اتهامات دروغین علیه ساختارهای اطلاعاتی و رسانه‌های روسی را قاطعانه رد می‌کند و خواستار لغو محدودیت‌های اداری اعمال‌شده بر فعالیت خبرنگاران روسی در ایالات متحده آمریکا است.

آمریکا تحریم‌ها علیه روسیه را به دلیل ادعای دخالت در انتخابات گسترش داد

روز چهارشنبه، 4 سپتامبر، وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌هایی را علیه شبکه تلویزیونی "راشا تودی" (RT) و سردبیر آن، مارگاریتا سیمونیان، و همچنین سازمان غیردولتی «دیالوگ» و مدیرعامل آن، ولادیمیر تاباک اعمال کرد.  این وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که این تحریم‌ها در راستای مقابله با «فعالیت‌های مخرب سایبری روسیه، از جمله تلاش برای دخالت در روند انتخابات در ایالات متحده» و «حملات سایبری مخرب علیه زیرساخت‌های حیاتی» این کشور اعمال شده است.

در اواخر آگوست، آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در آمریکا، در واکنش به بسته جدید تحریم‌های اعمال‌ شده از سوی دولت آمریکا، اعلام کرده بود که برای مسکو اهمیتی ندارد که واشنگتن چه برنامه‌های دیگری برای «مجازات مردم روسیه» دارد. یک روز قبل از آن، وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌ها علیه روسیه و برخی کشورهایی که با مسکو همکاری دارند را گسترش داد. در آن زمان اعلام شد که این محدودیت‌ها شامل سازمان‌ها و افراد روسی خواهد شد که در صنایع انرژی، فلزات و معادن و صادرات فعالیت می‌کنند. بدین ترتیب، تحریم‌ها علیه 400 فرد و نهاد روسیه و کشورهای دیگر اعمال شد.

آمریکا محدودیت تردد دیپلمات‌های روسیه را حفظ کرده است

علاوه بر این، نمایندگی روسیه در سازمان ملل متحد نیز شب گذشته اعلام کرد که محدودیت خروج کارکنان نمایندگی دائم روسیه در سازمان ملل  از منطقه 25 مایلی اطراف مقر این سازمان در ایالات متحده همچنان برقرار است. این محدودیت برای دیپلمات‌ها و کارکنان نمایندگی‌های خارجی بین روسیه و آمریکا (و پیش از آن بین شوروی و آمریکا) سال‌ها اجرا می‌شد، اما انجام چنین سفرهایی پس از اطلاع به طرف آمریکایی امکان‌پذیر بود. در عین حال، دیپلمات‌هایی با رتبه مشاور و بالاتر از این الزامات معاف بودند.

در دسامبر سال 2022، طرف آمریکایی این مقررات را سخت‌تر کرده و آن را برای تمام کارکنان به صورت مجوزی درآورده است. از آن زمان تاکنون، مقامات روس هیچ مجوزی برای سفر دریافت نکرده‌اند. البته به‌طور طبیعی و به صورت متقابل در خصوص دیپلمات‌های آمریکایی در داخل روسیه نیز اقدامات متقابل مشابه اعمال شده و این محدودیت همچنان برقرار است.

در نمایندگی روسیه در سازمان ملل افزودند که اقدامات خصمانه واشنگتن مانع از فعالیت موثر نمایندگی روسیه در نیویورک شده است. نمایندگی روسیه به‌طور منظم مسئله غیرقابل پذیرش بودن چنین اقداماتی را در کمیته روابط با کشور میزبان مقر سازمان ملل مطرح می‌کند، زیرا این اقدام بر فعالیت‌های سازمان ملل تأثیر می‌گذارد.

نادیژدا شومووا، سرکنسول روسیه در آمریکا، اعلام کرد که تردد کارکنان سفارت نیز نسبت به گذشته محدودتر  شده است. او گفت: «تنها چهار دیپلمات ارشد روس حق دارند بدون هماهنگی با وزارت خارجه آمریکا از منطقه 25 مایلی خارج شوند. این افراد شامل سفیر، معاون او و دو سرکنسول می‌شوند.»

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar