نماد آخرین خبر

نشریه آلمانی: برخلاف ادعای اوکراین، روسیه یک موسسه نظامی مهم را هدف گرفته بود

منبع
ايسنا
بروزرسانی
نشریه آلمانی: برخلاف ادعای اوکراین، روسیه یک موسسه نظامی مهم را هدف گرفته بود

ایسنا/ یک نشریه آلمانی در گزارشی، ضمن تکذیب ادعای مقام‌های کی‌یف پیرامون هدف قرار گرفته شدن یک بیمارستان در حمله اخیر روسیه، تأکید کرد که منطقه هدف قرار گرفته شده یک «موسسه نظامی» بوده است. 

 در روزهای گذشته، روسیه از رقم زدن یکی از مرگبارترین و موثرترین ضربات خود به نیروهای ارتش اوکراین از ابتدای جنگ این کشور تاکنون با حمله به یک مرکز آموزشی این ارتش در مرکز این کشور خبر داد.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، ده‌ها نیروی وابسته به ارتش اوکراین در یک ساختمان آموزشی و بیمارستانی در شهر «پولتاوا» در پی یکی از دقیق‌ترین حملاتی که نظامیان روس از ابتدای جنگ اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ تا کنون رقم زدند، کشته شدند.

در بیانیه‌ای که وزارت دفاع روسیه منتشر کرد، تصریح شد ارتش روسیه با موشک‌های بالستیک اسکندر صبح روز سه‌شنبه حمله‌ای را به یک مرکز آموزشی ارتش اوکراین در شهر پولتاوا در مرکز این کشور انجام داده و تمامی اهداف این حمله محقق شده است.

رسانه‌های روسیه از جمله خبرگزاری «اسپوتنیک» به نقل از مقام‌ها گزارش دادند در این مرکز آموزشی ارتش اوکراین مربیان نظامی خارجی نیز فعالیت داشته‌اند.

اما، در پی موفقیت روسیه در حمله هوایی به این مرکز آموزشی، مقامات رژیم کی‌یف مدعی شدند و گفتند که این مرکز، یک بیمارستان بوده و همه کشته‌شدگان غیرنظامی بوده‌اند.

این ادعا با انتقادات گسترده کشورهای غربی و متحدان سرسخت اوکراین علیه روسیه تحت عنوان «کشتار غیرنظامیان» روبرو شد.

اما پس از تحقیقات گسترده‌تر، نشریه آلمانی «بیلد»، در گزارشی به نقل از خبرنگاران میدانی خود، امروز نوشت: «در یکی از مرگبارترین حملات روسیه از آغاز جنگ، روز سه‌شنبه دست‌کم ۵۳ نظامی در شهر پولتاوا کشته و حدود ۳۰۰ نفر زخمی شده‌اند.»

این نشریه در گزارش خود تأکید کرد: «هدف موشک‌های روسیه، موسسه نظامی ارتباطات اوکراین، محل آموزش و تعلیم متخصصان مخابرات جنگی بوده است. از سراسر اوکراین نیروهای این کشور به این آموزشگاه اعزام می‌شدند. در ابتدا، مقامات اوکراینی اعلام کردند که یک بیمارستان هدف قرار گرفته شده، اما خبرنگاران ما (بیلد) این ادعا را تأیید نکرده‌اند.»

موفقیت روسیه در حمله به این آموزشگاه که به راحتی با جست‌وجو در ویکی‌پدیا از طریق موتور جست‌وجوی روسی یافت می‌شود به شکل گرفتن انتقادات گسترده علیه دولت اوکراین دامن زده است.

از طرفی، انتظار می‌رود شمار کشته‌شدگان افزایش یابد. در همین راستا یک سرباز اوکراینی ۲۶ ساله که هویت آن فاش نشده است و در حین حمله موشکی روسیه در این آموزشگاه حضور داشته است، به بیلد گفت: «این موسسه پدافند هوایی مناسبی نداشت، دو موشک در محوطه آموزشگاه اصابت کردند، اگر کندتر فرار می‌کردم، قطعا کشته می‌شدم. احتمالا شمار کشته‌شدگان افزایش یابد.»

به گفته این سرباز، با پدافند هوایی بهتر می‌شد از تلفات و جراحات زیاد جلوگیری کرد. او به بیلد گفت: «در این منطقه با کمبود پدافند هوایی روبرو هستیم.»

در روزهای پس از حمله موشکی روسیه، خبرگزاری روسی «تاس» به نقل از یک منبع نظامی نوشت که بیش از ۳۰۰ نیروی وابسته به ارتش اوکراین از جمله مربیان نظامی خارجی در حمله موشکی به مرکز آموزشی در پولتاوا کشته یا زخمی شدند. برخی کانال‌های تلگرامی اوکراینی تعداد تلفات این حمله را حدود ۱۹۰ نفر ذکر کرده و نوشتنتد که با شلیک ۲ موشک از مدل «اسکندر-ام» صورت گرفت.

یک منبع مطلع به تاس گفت: «ماهیت تخریب نشان می‌دهد که یک موشک به میان طبقات سوم و چهارم برخورد کرده و انفجار آن باعث ریزش سقف طبقات چهارم و پنجم شد اما بام ساختمان فرو نریخت. موشک دوم از بالا به بام ساختمان اصابت کرده و باعث فروریزش بام و سقف طبقه‌های پنجم، چهارم و سوم شد.»

مقام‌های کی‌یف در آن دوران گفتند که در این حمله روسیه ۴۹ سرباز اوکراینی کشته و ۲۱۹ تن دیگر زخمی شدند اما منابع اوکراینی در عرصه میدانی می‌گویند که تلفات آن به بیش از ۱۹۰ سرباز می‌رسد.

برخی منابع نیز از کشته شدن «مربیان نظامی سوئدی» ارتش اوکراین در حمله روسیه در پولتاوا خبر داده‌اند.

از طرفی، علاوه بر بحران میدانی، پس از کناره‌گیری و عزل دست‌کم ۶ وزیر، اوکراین با بحران سیاسی نیز روبرو شده است. اما، در این شرایط رئیس‌جمهور اوکراین «تزریق انرژی» به دولت را عامل عزل و نصب‌های جدید معرفی کرده است.

ولی، اظهارات زلنسکی با خشم برخی از دیپلمات‌های اروپایی روبرو شده است. به‌طوریکه چهره‌های سرشناس اپوزیسیون در پارلمان اوکراین، زلنسکی را متهم می‌کنند که در حال منصوب کردن حلقه نزدیکان و حامیان مواضعش در دولت است تا قدرت دفترش را هر چه بیشتر تحکیم کند. با این حال، برخی از قانونگذاران اوکراینی این مساله را رد می‌کنند و مثلا به انتصاب اومروف اشاره دارند که از حزب حاکم نیست. اما یک مقام کاخ سفید که خواست نامش فاش نشود، با اشاره به تغییر و تحولات در دولت اوکراین گفت «شاید دلایلی برای این نگرانی وجود داشته باشد.»

رئیس پارلمان اوکراین روز چهارشنبه گفت، «دیمیترو کولبا»، وزیر امور خارجه این کشور استعفای خود را ارائه کرده است. در نهایت پارلمان اوکراین اوایل امروز (پنج‌شنبه) استعفای کولبا،   یکی از شاخص‌ترین چهره‌ها در میان مقامات اوکراینی را پذیرفت و جانشین او «آندری سیبیگا» را به‌عنوان وزیر خارجه جدید تایید کرد. همچنین پارلمان اوکراین با استعفای ۲ معاون نخست‌وزیر و چند وزیر در ۲ روز گذشته موافقت کرده است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar