نماد آخرین خبر

زاخارووا: حمله به نیروگاه‌های هسته‌ای بخشی از کمپین باج‌خواهی اوکراین از جهان است

منبع
ايسنا
بروزرسانی
زاخارووا: حمله به نیروگاه‌های هسته‌ای بخشی از کمپین باج‌خواهی اوکراین از جهان است

ایسنا/ «ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه امروز (پنجشنبه) گفت حملات اوکراین به نیروگاه‌های اتمی در زاپوریژیا و کورسک بخشی از کمپین گسترده باج‌گیری از سوی کی‌یف برای فشار بر جامعه جهانی است. 

«ماریا زاخارووا» در حاشیه نشست اقتصادی شرق در ولادی‌وستوک روسیه به خبرنگاران گفت: «هدف اصلی نیروگاه‌های هسته‌ای است و شرور اصلی رژیم کی‌یف است که تلاش‌های منظمی را برای حمله به تجهیزات هسته‌ای انجام می‌دهد تا از جامعه جهانی با وسایل مختلف و برای اهداف مختلف و با استفاده از روش‌های تروریستی باج‌گیری کند.»

زاخارووا تاکید کرد که این به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بستگی دارد تا حقایق را در محل به صورت عینی ارزیابی کند و از راه‌اندازی حملات تروریستی اوکراین بر تاسیسات هسته‌ای جلوگیری کند.

پیشتر وزیر انرژی روسیه در روز چهارشنبه گفت مسکو اقداماتی را برای بهبود انعطاف‌پذیری نیروگاه‌های برق کورسک و زاپوریژیا در برابر حملات اوکراین انجام می‌دهد. روسیه به دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل هشدار داده است که حملات مکرر اوکراین، نیروگاه‌های برق را در معرض خطر قرار می‌دهد.

در همین حال بازرس هسته‌ای ارشد اوکراین امروز اعلام کرد، اوکراین و نهاد هسته‌ای سازمان ملل موسوم به «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» توافق کرده‌اند که کارشناسان آژانس علاوه بر نیروگاه‌های هسته‌ای، وضعیت ایستگاه‌های اصلی اوکراین را هم زیر نظر داشته باشند.

«اولگ کوریکوف» در یک نشست تلویزیونی با طرح اتهاماتی علیه مسکو گفت بیش از نیمی از برق مصرفی در این کشور در سه نیروگاه هسته‌ای تولید می‌شود، اما حملات موشکی و پهپادی روسیه به ایستگاه‌های فرعی، عملکرد پایدار نیروگاه‌های هسته‌ای را تهدید می‌کند.

مسکو و کی‌یف به طور مرتب یکدیگر را به حمله به نیروگاه‌ها و خطر یک حادثه هسته‌ای متهم می‌کنند. زیرساخت‌های انرژی اوکراین در ماه‌های اخیر در معرض حملات موشکی و پهپادی روسیه قرار گرفته است و مقامات گفته‌اند که این کشور حدود نیمی از ظرفیت تولید خود را از دست داده و اکنون عمدتا به انرژی هسته‌ای متکی است. مسکو که هدف قرار دادن غیرنظامیان را رد می‌کند، می‌گوید هدف گرفتن سیستم انرژی اوکراین، هدف نظامی مشروع است.

اولگ کوریکوف گفت: «روسیه اگرچه مستقیما به نیروگاه‌های هسته‌ای حمله نمی‌کند، اما عملیات ایمن آنها را از طریق حمله به تأسیسات زیرساخت انرژی تهدید می‌کند.»

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar