نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
بین الملل

بلومبرگ: هک توییتر با اقدام عربستان برای بازداشت مخالفان مرتبط بوده است

منبع
ايسنا
بروزرسانی
بلومبرگ: هک توییتر با اقدام عربستان برای بازداشت مخالفان مرتبط بوده است

ايسنا/ خبرگزاري بلومبرگ آمريکا فاش کرد، عمليات هکي که پنج سال قبل عليه توييتر انجام شد، رياض را به بيانيه‌هايي رساند که از آنها براي بازداشت منتقدان خود استفاده کرد.

اين خبرگزاري اعلام کرد، براساس دادخواست‌ها و گزارش نهادهاي حقوقي، عربستان از اين عمليات‌هاي هک و نفوذ براي تحت فشار گذاشتن و يا بازداشت منتقدان حاکميت استفاده کرد.
بلومبرگ گزارش داد: در سال ۲۰۱۵ دو تن از کارمندان عربستاني توييتر در فعاليت‌هاي جاسوسي خود براي رياض توانستند بيش از ۶۰۰۰ حساب کاربري را هک کنند.
اين خبرگزاري آمريکايي افزود: برخي جزئيات ماجرا از سوي دادستاني کل آمريکا که نوامبر گذشته دو نفر را در اين پرونده متهم کرد، افشا شدند. همچنين برخي ديگر از جزئيات اين ماجرا با شکايت‌هاي مطرح شده از سوي کاربران توييتر که حساب‌شان هک شده بود، فاش شدند.

بلومبرگ گزارش داد، عبد الرحمان السدحان، فعال عربستاني از جمله قربانيان جاسوسي مسؤولان عربستاني جزو حساب‌هاي کاربري مخالفان مقيم خارج بود.

بلومبرگ به نقل از اريج، خواهر السدحان اعلام کرد که السدحان يک حساب توييتري داشت و مسؤولان امنيتي عربستان مارس گذشته او را بازداشت کردند.

اريج با اشاره به اينکه برادرش در زمينه مسايل حقوق بشر فعاليت داشت و يک حساب کاربري با هويت ناشناس در توييتر داشته، علت ربوده شدن برادر خود را به فعاليت‌هاي جاسوس‌هاي توييتر مربوط دانست.

او گفت: يک شخص آگاه از تحقيقات آمريکا به من اطلاع داد که حساب کاربري برادرم که هزاران دنبال‌کننده داشت، هک شده است.

طبق گزارش بلومبرگ، بسياري از نهادهاي حقوق بشر خاورميانه تاييد کردند شش شهروند عربستاني که با استفاده از حساب‌هاي کاربري ناشناس و يا با اسامي مستعار در توييتر از دولت رياض انتقاد مي‌کردند، بازداشت شده‌اند.

جمال عيد، مدير اجرايي شبکه عربي اطلاعات حقوق بشر، سازمان حقوقي که دفتر آن در مصر قرار داشته و موارد نقض حقوق بشر را در منطقه رصد مي‌کند، گفت: دستکم پنج مورد از اين بازداشت‌ها همزمان با هک حساب کاربري انجام شده است.

عيد افزود: فکر مي‌کنم تمامي آنها در پي هک توييتر به دست جاسوسان داخلي اين شرکت بازداشت شده‌اند، اين بازداشت‌ها نگراني‌هاي گسترده‌اي را در مورد سرنوشت فعالان در اين کشور ايجاد مي‌کند. عربستان ميليون‌ها دلار را براي جاسوسي ديجيتال و هک حساب‌هاي کاربري مدافعان حقوق بشر، منتقدان و مخالفان هزينه مي‌کند.

دو مخالف عربستاني ديگر يکي در کانادا و ديگري در آمريکا با طرح شکايت‌هايي اعلام کردند که حساب‌هاي کاربري آنها در توييتر هک شده‌اند و اين مساله جان آنها و يا دوستانشان در عربستان را به خطر انداخته است.

سعود القحطاني، يکي از نزديک‌ترين مشاوران محمد بن سلمان، وليعهد عربستان اوت ۲۰۱۷ با انتشار توييتي خطاب به حساب‌هاي کاربري ناشناس هشدار داد: آيا نام مستعار از تو در برابر ليست سياه حفاظت مي‌کند؟

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره