نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
بین الملل

عراق سه قرارداد با شرکت های آمریکایی امضا کرد

منبع
ايرنا
بروزرسانی
عراق سه قرارداد با شرکت های آمریکایی امضا کرد

ايرنا/ وزير دارايي عراق امروز پنجشنبه اعلام کرد که در سفر الکاظمي به واشنگتن، کشورش سه قرارداد با شرکت هاي معتبر آمريکايي براي حمايت از اقتصاد، تامين مالي طرح هاي بزرگ و توسعه بخش برق امضا کرده است.

«علي عبدالامير علاوي» به رسانه هاي دولتي عراق گفت که قرارداد با سازمان توسعه  آمريکا ((USAID براي برنامه ريزي در عراق و حمايت از اقتصاد اين کشور به ويژه در بخش توسعه اجتماعي يکي از اين قرار دادها است.
وي از سازمان توسعه آمريکا به عنوان يکي از شرکت هاي بزرگ آمريکايي در بازسازي عراق ياد کرده است.
وي قرارداد دوم را با يکي از نهادهاي دولتي آمريکا براي حمايت از سرمايه گذاري مستقيم به شيوه سهم بندي در شرکت هاي ديگر از جمله شرکت هاي عراقي با هدف تامين مالي طرح هاي بزرگ در عراق ذکر کرده است. 
وزير دارايي عراق ادامه داد که قرارداد سوم با شرکت «جنرال الکتريک» آمريکا براي تامين مالي طرح هاي بزرگ در بخش برق بوده است که در ساخت بخش برق و توليد انرژي در عراق کمک مي کند.

عبدالامير گفت که آژانس توسعه آمريکا و سازمان آمريکايي براي سرمايه گذاري پنج ميليارد دلار براي توسعه بخش اقتصاد عراق به صورت مرحله اي پرداخت خواهند کرد.
اين در حالي است که شرکت جنرال الکتريک نيز در بيانيه اي ارزش قرارداد امضا شده با عراق در سفر نخست وزير اين کشور به واشنگتن را يک ميليارد و 200 ميليون دلار عنوان کرده است.
در همين راستا، «مايک پمپئو» وزير امور خارجه آمريکا امروز در اظهاراتي از کمک بشردوستانه 240 ميليون دلاري به عراق خبر داده است.
وي گفت که اين مبلغ «با هدف کمک به مردم و پناهندگان عراقي در نقاط مختلف جهان در نظر گرفته شده است.» 
به گفته وزير خارجه آمريکا، مجموع کمک هاي بشردوستانه اين کشور به عراق به بيش از 700 ميليون دلار مي رسد.
برخي از نمايندگان پارلمان عراق از امضاي اين قراردادها با آمريکا در جريان سفر الکاظمي به واشنگتن انتقاد کرده اند.
«بهاء النوري» عضو کميسيون نفت و انرژي در پارلمان عراق در اظهاراتي گفت که هيات عراقي به رياست الکاظمي به واشنگتن رفته تا کمک مالي به همراه بياورد نه اينکه براي امضاي قراردادي بيهوده براي مردم عراق، به طرف آمريکايي پول بدهد.
«احمد الجبوري» نماينده اهل سنت از استان نينوا و عضو کميسيون دارايي پارلمان نيز در اظهاراتي نسبت به امضاي «قراردادهاي جديد بي حاصل» با واشنگتن ابراز شگفتي کرده است.
وي ادامه داد که عراق تبديل به ويرانه شده و براي ساخت آن نياز است با شرکت هاي معتبر و نه شکست خورده قرارداد امضا شود.
به گفته وي، دولت عراق در زمان کنوني قادر به پرداخت حقوق کارمندان خود نيست اما با قراردادهاي جديد با واشنگتن بر حجم بدهي هاي عراق خواهد افزود و مشکلات کشور را در بلند مدت بيشتر خواهد کرد.
نخست وزير عراق قرار بود امروز به سفر خود پايان بدهد اما منابع نزديک به دولت عراق گفتند که به درخواست نمايندگان کنگره آمريکا، سفر الکاظمي به واشنگتن يک روز بيشتر از برنامه اعلام شده ادامه خواهد داشت.
گفته مي شود احتمالا «نانسي پلوسي» رييس کنگره آمريکا نيز با نخست وزير عراق ديدار کند.

نخست وزير عراق ساعتي پيش با دونالد ترامپ رئيس جمهوري آمريکا ديدار کرد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره