نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
بین الملل

نقش نظامی آمریکا در کودتای مالی

منبع
مهر
بروزرسانی
نقش نظامی آمریکا در کودتای مالی

مهر/ يک رسانه آمريکايي به ارتباط واشنگتن با سردسته کودتاچيان در کشور آفريقايي مالي پرداخته است و اينکه وي سالها تحت آموزش هاي نظامي آمريکا قرار گرفته است.

به گزارش القدس العربي، يک رسانه آمريکايي از ارتباط «آسيمي گويتا» ژنرال ارتش مالي که در اين کشور آفريقايي دست به کودتا زده است با آمريکا پرده برداشت.
روزنامه واشنگتن پست آمريکا اعلام کرد: سرهنگ آسيمي گويتا که رئيس شوراي نظامي حاکم بر کشور مالي شده است سالها با نيروهاي عمليات ويژه آمريکا در غرب آفريقا همکاري کرده است.
اين رسانه به نقل از دو افسر مالي که خواستند نامشان فاش نشود، آورده است که سردسته کودتاچيان در مالي به طور منظم با نظاميان آمريکا در تماس بوده است و در تمرينات نظامي تحت رهبري آمريکا حاضر بوده است.
واشنگتن پست به نقل از اين دو افسر همچنين گزارش داد که گويتا همچنين تحت آموزش نظامي نيروهاي آلماني و فرانسوي هم قرار گرفته است.
اين روزنامه آمريکايي در ادامه به نقل از پيتر فام فرستاده ويژه آمريکا در منطقه ساحل آفريقا، آورده است که بسياري از نظامياني که در کودتاي مالي مشارکت داشته اند، احتمالاً تحت آموزش نظامي آمريکا قرار گرفته اند.
گفتني است که آسيمي گويتا، سرهنگ ارتش مالي روز سه‌شنبه گذشته اعلام کرد که رهبر نظاميان شورشي اين کشور بوده و اکنون ادارهٔ امور را بر عهده گرفته است.
سرهنگ گويتا يکي از پنج افسر ارشدي است که خبر کودتا را در اين کشور آفريقايي اعلام کردند. وي طي سخناني گفت: ما با مداخلهٔ خود کشور را در اولويت گذاشتيم. مالي در بحراني سياسي-اجتماعي است و ديگر جايي براي اشتباه نيست.
در روزهاي گذشته نظاميان شورشي ارتش، ابراهيم ابوبکر کيتا، رئيس جمهوري و بوبو سيسه، نخست‌وزير را بازداشت کردند. رئيس جمهوري اين کشور پس از ساعاتي در تلويزيون ملّي اين کشور اعلام کرد که کلّيه اختيارات خود را واگذار مي‌کند.
از سوي ديگر اين نظاميان شورشي همچنين اعلام کردند که قصد دارند با برگزاري انتخابات در «زماني مناسب» قدرت را «به‌شکل مدني» منتقل کنند و همچنين از اعضاي جامعه مدني و جنبش‌هاي سياسي-اجتماعي اين کشور خواستند تا به آنان بپيوندند.
همسايگان آفريقايي مالي و بسياري از ديگر کشورهاي جهان کودتا در اين کشور را به‌شدت محکوم کرده‌اند و خواستار آزادي بي‌درنگ رئيس‌جمهور و نخست‌وزير اين کشور از سوي نظاميان شده‌اند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره