نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
بین الملل

الکاظمی به پلوسی چه گفت؟

منبع
فارس
بروزرسانی
الکاظمی به پلوسی چه گفت؟

فارس/ نخست‌وزير عراق در ديدار با رئيس مجلس نمايندگان آمريکا تأکيد کرد که عراق کشوري داراي حاکميت است و تعامل با آن طبق اين اصل صورت مي‌گيرد.

خبرگزاري رسمي عراق «واع»، امروز (شنبه)، از ديدار «مصطفي الکاظمي» نخست‌وزير عراق با «نانسي پلوسي» رئيس مجلس نمايندگان آمريکا خبر داد.
طبق اين گزارش برخي از نمايندگان آمريکا از جمله «کوين مک‌کارتي» رهبر اقليت جمهوري‌خواه در مجلس نمايندگان آمريکا در اين ديدار حضور يافتند.
واع گزارش داد که در اين ديدار، راه‌هاي توسعه روابط دوجانبه عراق و آمريکا در زمينه امنيت، اقتصاد، آموزش، پرونده آوارگان، اقليت‌ها و همچنين افزايش راندمان نيروهاي امنيتي عراق و توانمندي رزمي آنها مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
در اين گزارش اشاره شده که الکاظمي تأکيد کرده است: «عراق کشوري داراي حاکميت است و تعامل با اين کشور طبق اين اصل صورت مي‌گيرد». وي همچنين بر لزوم توسعه همکاري‌هاي آمريکا و عراق بويژه در زمينه اقتصاد تأکيد کرده است.
مصطفي الکاظمي همچنين در اين ديدار توضيح داده است: «چشم‌انداز همکاري‌هاي بغداد-واشنگتن تنها محدود به بُعد امنيتي و نظامي نمي‌شود بلکه [روابط دو کشور] از اين ابعاد فراتر مي‌رود و بازساي و آباداني عراق و همچنين ايجاد شراکت‌هاي اقتصادي با آمريکا را شامل مي‌شود».
الکاظمي با اشاره شکل روابط دو کشور پس از پايان جنگ عليه گروه‌هاي تروريستي داعشي، توضيح داده است: «گفت‌و‌گوي راهبردي که طي سفرش به واشنگتن ميان طرف عراقي با طرف آمريکايي صورت گرفت، چند نکته مهم داشت؛ نکاتي که اين قابليت را دارند، زمينه را براي ورود به مرحله‌ جديدي از روابط دوجانبه مهيا کنند».
در مقابل، نانسي پلوسي ضمن استقبال از مصطفي الکاظمي و هيأت همراه او، از اقدامات الکاظمي و تلاش‌هاي او در زمينه آوارگان و گروه‌هاي عراقي از زمان به‌عهده گرفتن پُست نخست‌وزيري تاکنون تمجيد کرد.
پلوسي همچنين ادعا کرد: «آمريکا از دولت کنوني عراق و نگرش‌هاي ملي آن حمايت مي‌کند» او ادامه داد: «عراق در منطقه‌اي پرتنش، کشوري مستقل و مهم به شمار مي‌رود. اجماعي براي حمايت از استقلال دولت عراق، ساماندهي به اين کشور و همچنين حمايت از تلاش‌هاي عراق در مزنيه مبارزه با داعش وجود دارد».
الکاظمي نيز در اين ديدار اشاره کرده است مسئله آوارگان و گروه‌هاي عراقي در اين کشور يکي از دغدغه‌هاي اصلي دولت عراق است و دولت عراق بنا دارد آوارگان را به محل اصلي سکونتشان بازگرداند و مشکلات اقليت‌هاي عراقي را حل کند.
از سوي ديگر، خبرگزاري «ناس» گزارش داد که سناتور «ميچ مک‌کانل» رهبر اکثريت جمهوري‌خواه در مجلس سناي آمريکا با الکاظمي تلفني گفت‌و‌گو کرده است.
در اين گزارش اشاره شده است که دو طرف روابط دوجانبه و همچنين راه‌هالي توسعه آن در زمينه‌هاي اقتصاد، امنيت، آموزش و فرهنگ را مورد بحث و بررسي قرار داده‌اند.
مک‌کانل در اين گفت‌و‌گو مدعي شده است که تلاش‌هاي دولت عراق در زمينه برقراري ثبات را تأ‌ييد مي‌کند.
نخست‌وزير عراق بامداد روز چهارشنبه - ۱۹ آگوست در صدر هيأتي از اعضاي دولت وارد واشنگتن شد. وي در اين سفر با مقامات ارشد آمريکايي از جمله «دونالد ترامپ» رئيس‌جمهور آمريکا ديدار و با آنها درباره روابط دوجانبه و تقويت همکاري‌هاي مشترک در زمينه‌هاي مختلف به ويژه امنيت، اقتصاد، بهداشت و... رايزني کرد.
 خبرگزاري رسمي عراق، روز گذشته، همچنين گزارش داد که الکاظمي تصريح کرده که در ديدار با «دونالد ترامپ»، رئيس‌جمهور آمريکا گفته است که نيروهاي آمريکايي طي سه سال آتي، از عراق خارج خواهند شد و آمريکايي‌ها در پي استقرار نيروهاي خود در خارج از عراق هستند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره