نماد آخرین خبر

انتقاد پنتاگون از پکن در پی شلیک موشک به دریای جنوبی چین

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
انتقاد پنتاگون از پکن در پی شلیک موشک به دریای جنوبی چین

باشگاه خبرنگاران/ پنتاگون از اقدام پکن در آزمايش موشکهاي بالستيک در درياي جنوبي چين انتقاد کرد.
 
به نقل از خبرگزاري فرانسه، وزارت دفاع آمريکا (پنتاگون) روز پنجشنبه اعلام کرد آقدام پکن در آزمايش موشک‌هاي بالستيک در درياي جنوبي چين تهديدي براي صلح و امنيت منطقه به شمار مي‌رود.

با تأييد گزارش‌ها در خصوص اقدام چين در شليک چهار موشک در طول مانور نظامي در جزاير «پاراسل» در درياي جنوبي چين، پنتاگون در بيانيه‌اي مدعي شد اين اقدام، تعهد چين در سال ۲۰۰۲ براي جلوگيري از فعاليت‌هاي تحريک آميز را زير سؤال مي‌برد.

پنتاگون در اين بيانيه گفت: اين چنين مانورهايي، تعهد چين تحت بيانيه ۲۰۰۲ را در خصوص رفتار طرف‌هاي ذي ربط در درياي جنوبي چين را به منظور جلوگيري از فعاليت‌هايي که اختلافات را پيچيده و يا تشديد مي‌کند، نقض کرده و صلح و ثبات را تحت تأثير قرار خواهد داد.

طبق ادعاي پنتاگون، فعاليت‌هاي نظامي پکن در تاريخ ۲۳ تا ۲۹ اوت نزديک جزاير پاراسل که «شيشا» خوانده مي‌شود، جديدترين اقدامات چين براي تأکيد ادعا‌هاي دريايي غيرقانوني و ضرر رساندن به همسايگان اين کشور در جنوب شرقي آسياست.

پنتاگون در ادامه مدعي شد: آمريکا از چين در ماه ژوئيه خواست تا نظامي سازي و تهديد و اجبار را در منطقه کاهش دهد؛ اما چين بجاي آن، تشديد مانور‌ها با شليک موشک‌هاي بالستيک را انتخاب کرد.

اظهارات پنتاگون در حالي منتشر مي‌شود که اوايل روز پنجشنبه نيز پکن از واشنگتن بخاطر درج نام ۲۴ شرکت چيني که در ساخت و تجهيز پايگاه‌هاي مستقر در درياي جنوبي چين نقش داشتند، انتقاد کرد.

طي دهه گذشته، چين تأسيسات نظامي خود را در چندين صخره در درياي جنوبي چين به انجام رسانده تا حاکميت خود را بر بخش زيادي از اين منطقه که با ويتنام، فيليپين، مالزي، تايوان و اندونزي مورد مناقشه است تقويت کند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره