نماد آخرین خبر

اوکراین و بلاروس در آستانه تعلیق روابط

منبع
ايرنا
بروزرسانی
اوکراین و بلاروس در آستانه تعلیق روابط

ايرنا/ «دميترو کوله‌با» وزير خارجه اوکراين از تعليق روابط و تماس هاي کشورش با بلاروس خبر داد.

«دميترو کوله‌با» در گفت وگو با شبکه تلويزيوني "1+1" اوکراين در مورد تعليق روابط با بلاروس گفت: من مي توانم بطور رسمي اين را اعلام کنم. ما بدقت اوضاع بلاروس را پيگيري مي کنيم. 

وي افزود: فقط زماني که اطمينان يابيم که اين روابط به وجهه و اعتبار اوکراين لطمه اي نمي زند، آن را از سر مي گيريم.

رئيس دستگاه ديپلماسي اوکراين خاطرنشان کرد که ولاديمير زلنسکي رئيس جمهوري اوکراين آخرين بار پيش از انتخابات رياست جمهوري، با الکساندر لوکاشنکو رئيس جمهوري بلاروس گفت وگو کرد. 

وي ادامه داد: هيچ تماسي بين روساي جمهوري اوکراين و بلاروس وجود ندارد و براي آينده نيز چنين تماسي برنامه ريزي نشده است. 

کوله با گفت: در صورت نياز کييف ممکن است در مورد انتقال مذاکرات براي حل مسائل منطقه دونباس از مينسک پايتخت بلاروس به مکان ديگري تصميم بگيرد اما در زمان حاضر چنين ضرورتي ديده نمي شود.

وي اين را نيز گفت که فقط نام مينسک براي مذاکرات باقي مانده است زيرا بخاطر شيوع همه گير ويروس کرونا، همه مذاکرات به صورت وبيناري برگزار مي شود و به همين خاطر هيچکس به پايتخت بلاروس نمي رود. 

در همين حال وزير خارجه اوکراين امروز در جمع خبرنگاران امکان قطع کامل روابط ديپلماتيک کشورش با بلاروس را منتفي دانست و اعلام کرد که در زمان حاضر دليلي براي اين اقدام نمي بيند. 

مخالفان لوکاشنکو مدعي اند که وي در انتخابات رياست جمهوري تقلب کرده است تا ماندن خود در قدرت را تضمين کند. اما لوکاشنکو با استناد به نتايج رسمي اعلام شده که از تصاحب بيش از ۸۰ درصد آرا از سوي وي حکايت دارد، شکست در انتخابات را رد کرده است.

اين مساله باعث شده است اعتراضات مخالفان دولت بلاروس براي سومين هفته متوالي ادامه داشته باشد. 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar