نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
بین الملل

ضرب‌الاجل اتحادیه‌ اروپا درباره توافق برگزیت

منبع
ايرنا
بروزرسانی
ضرب‌الاجل اتحادیه‌ اروپا درباره توافق برگزیت

ايرنا/ نشريه تايمز چاپ لندن روز جمعه گزارش داد که اتحاديه اروپا براي دست‌يابي به توافق تجاري با انگليس در دوره پسا برگزيت دو هفته ضرب‌الاجل تعيين کرده است.

بر اساس اين گزارش، «ميشل بارنيه» نماينده شوراي اروپا و «ديويد فراست» مشاور نخست وزير انگليس در امور برگزيت قرار است هفته آينده آخرين تلاش هاي خود را براي خروج از بن بست در مذاکرات و رسيدن به چارچوب توافق، صورت دهند.

بارنيه هفته پيش به طرف انگليسي هشدار داد مادامي که موضع دولت لندن درباره مسائل کليدي مورد اختلاف، روشن نشود پيشرفتي در مذاکرات حاصل نخواهد شد. با اين حال گفته مي‌شود ديويد فراست در اظهار نظري تند پاسخ داده که دولت انگليس تحت فشار و طبق جدول زمان بندي تعيين شده از سوي اروپا رفتار نمي‌کند.   

مذاکرات در معرض شکست قرار دارد
اگر مذاکرات پيش رو، که قرار است از هفتم سپتامبر (يعني دو هفته ديگر) آغاز شود به نتيجه نرسد احتمال خروج بدون توافق انگليس از اتحاديه اروپا افزايش مي‌يابد.
يک ديپلمات اروپايي به نشريه تايمز گفته: سخت است بتوان از اين بن‌بست خارج شد. هر دو طرف نسبت به آينده مذاکرات بدبين هستند. اگر ديويد فراست از مواضع خود کوتاه نيايد بعيد است بتوان به توافق دست يافت.  
وي افزود: اين بار واقعا مذاکرات در معرض شکست قرار دارد.
در همين حال «ناتالي لويزو» نماينده فرانسه در پارلمان اروپا گفته است: زمان زيادي براي مذاکرات باقي‌نمانده و احتمال شکست مذاکرات با ريسک واقعي روبروست.
اين براي اولين بار است که دو طرف احتمال شکست مذاکرات را تا اين حد بالا ارزيابي مي‌کنند. کارشناسان پيش‌بيني مي کنند که اگر دوره گذار برگزيت، يعني زماني که انگليس بدون داشتن حق راي تابع قوانين اروپاست، بدون توافق خاتمه يابد، روابط دو طرف آسيب خواهد ديد.
انگليس ۳۱ ژانويه گذشته (۱۱ بهمن ۹۸) به طور رسمي اتحاديه اروپا را پس از ۴۷ سال عضويت ترک کرد و تا آخر سال جاري ميلادي تابع قوانين دوره گذار است. پس از آن، همه روابط چهار دهه گذشته ميان ۲ طرف متوقف خواهد شد.
مقامات دو طرف مايل هستند تا پيش از پايان اين دوره، درباره آينده همکاري‌هاي دوجانبه به توافق برسند. در غير اين‌ صورت روابط تجاري انگليس و اتحاديه اروپا از سال آينده ميلادي مطابق با مقررات سازمان تجارت جهاني پيگيري مي‌شود که با توجه به چهار دهه روابط ۲ طرف خسارت‌هاي مالي هنگفتي را تحمل خواهد کرد.

احتمال خروج بدون توافق لندن از اتحاديه اروپا    
رييس بانک مرکزي انگليس چندي پيش به بانک‌هاي اين کشور هشدار داد که خود را براي احتمال خروج بدون توافق لندن از اتحاديه اروپا آماده کنند. رييس شوراي اروپا هم پيشنهاد تشکيل صندوق مالي براي گذر از شوک برگزيت را مطرح کرده است.
يک نشريه انگليسي به تازگي فاش کرد که دولت انگليس طرح اضطراري و فوق‌العاده‌اي را در مواجهه با برگزيت بدون توافق و افزايش ناگهاني آمار ابتلا به کرونا آماده کرده که بر اساس آن نيروهاي ارتش براي مقابله با شورش‌هاي خياباني مردم و نيروي دريايي براي جلوگيري از برخورد صيادان انگليسي و اروپايي در آب‌هاي اطراف جزيره به حالت آماده باش درآمده اند.
اين طرح که توسط کارگروه ويژه خروج انگليس از اتحاديه اروپا تهيه شده، به احتمال کاهش ذخيره مواد غذايي، دارويي و همچنين پيامدهاي اقتصادي برگزيت پرداخته و در نشستي به وزراي دولت ارائه شده است.
يک سخنگوي دولت انگليس گفته که در اين طرح بدترين سناريوها مدنظر و براي ان برنامه ريزي شده است. وي تاکيد کرد که پس از پايان دوره گذار، برتري قوانين اروپايي در اين کشور خاتمه يافته تلقي مي‌شود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره