نماد آخرین خبر

فعالیت آزمایشی مدارس دولتی افغانستان در دوران کرونا

منبع
ميزان
بروزرسانی
فعالیت آزمایشی مدارس دولتی افغانستان در دوران کرونا

ميزان/ دانشگاهها و مدارس افعانستان در حالي فعاليت خود را درسال تحصيلي جديد آغاز کردند که تعداد زيادي از خانواده ها نگران شيوع ويروس کرونا در بين دانش آموزان و دانشجويان به علت کمبود تجهيزات بهداشتي و حفاظتي هستند؛ از اين رو، مدارس خصوص خود را مجهز کرده اند و فعاليت مدارس دولتي به علت ضعف امکانات تا دو هفته ديگر بصورت آزمايشي خواهد بود.
 
دولت افغانستان با شرايطي فعاليت مدارس خصوصي ،دولتي و دانشگاهها را به شرط رعايت پروتکل هاي بهداشتي و فاصله اجتماعي موافقت کرده است .

دانشگاه‌هاي افغانستان از ۱۵ مرداد و مدارس خصوصي هم از اول شهريور و مدارس دولتي در پايه هاي يازدهم و دوازدهم هم فعاليت آموزشي خود را به صورت آزمايشي آغاز کردند.

وزارت آموزش و پرورش افغانستان ادامه فعاليت مدارس خصوصي از کلاس اول تا دهم را مشروط به وضعيت گسترش يا عدم گسترش ويروس کرونا پس از يک ماه فعاليت آزمايشي کرده است.

دولت موافقت خود را با فعاليت مدارس خصوصي با اين استدلال که تجهيزات بهداشتي و رعايت فاصله گذاري اجتماعي نسبت به مدارس دولتي بهتراست موافقت کرد اما در مدارس دولتي به علت ضعف امکانات تا دو هفته ديگر به صورت آزمايشي فعاليت خواهد کرد.

به گفته مقامات ،دولت در مجموع، پس از يک ماه فعاليت ازمايشي با توجه به روند صعودي يا ثابت تعداد مبتلايان به کرونا در بين دانش اموزان در خصوص ادامه فعاليت‌هاي آموزشي يا توقف آن اقدام خواهد کرد.

«محمدعارف کريمي» مدير مدرسه خصوصي «نسل فردا» به ايرنا گفت که از زمان بازگشايي مدارس تعدادي از دانش آموزان نشانه هاي ابتلا به کرونا مانند تب و گلو درد مشاهده شده است .

وي در خصوص استفاده از ماسک و رعايت نکات بهداشتي خاطر نشان کرد تعدادي از دانش آموزان و حتي معلمان در محيط مدرسه ماسک نمي زنند.

«عبدالمالک» دانش آموز کلاس دوازدهم مدرسه آصف مايل با بيان اينکه دانش آموزان مدرسه با جمع آوري پول اقدام به خريد ماسک و مواد ضد عفوني کرده اند گفت که از دو هفته گذشته که در کلاس درس حاضر شده حتي يک مورد نشانه هاي کرونا در بين دانش آموزان ديده نشده است.

«سيمع الله» دانش آموز کلاس يازدهم مدرسه آصف مايل نيز که ماسک بصورت داشت از وضعيت درس، رعايت فاصله توصيه شده از طرف وزارت بهداشت در کلاس‎ها را رضايت بخش دانست.

وي نيز افزود که دولت و يا وزارت بهداشت در اين ۱۵ روز از مدرسه بازديد نکرده و هيچ کمکي بهداشتي به آنها صورت نگرفته است.

«محمدآصف‌رامکي» مدير مدرسه دولتي محمدآصف مايل با انتقاد از آموزش و پرورش گفت که با اينکه دولت تعهد کرده بود که به مدارس در تامين ماسک ،مايع دستشويي و ضد عفوني کمک کند ولي در مدت دو هفته گذشته هيچ کمکي به مراکز آموزشي نشده است.

وي افزود در دو هفته گذشته تعداد ۱۰ فرد مشکوک به کرونا در بين دانش آموزان مشاهده شده که به منازل خود فرستاده شده اند.

سخنگوي وزارت آموزش و پرورش افغانستان با تائيد افزايش بيماري در بين مردم و دانش آموزان گفت که آنها نيز چنين گزارش‌هاي دريافت کرده اند اما تاکنون ثابت نشده که اين بيماري ها نشانه بيماري فصلي يا کرونا است.


«نوريه نزهت» سخنگوي وزارت آموزش و پرورش افغانستان روز دوشنبه به ايرنا گفت که در خصوص رعايت نکات بهداشتي به طور مرتب به مدارس نظارت مي شود.

وي اظهار داشت مدارسي که توصيه هاي بهداشتي را رعايت نکنند پس از اخطار و تکرار تخلف جريمه مي شوند.

سخنگوي وزارت آموزش و پرورش افغانستان در خصوص کمک بهداشتي و ماسک به مدارس خاطرنشان کرد که امکانات دولتي براي تامين اين اقلام محدود است و دانش آموزان بايد خود نسبت به تهيه ماسک خانگي اقدام کنند.

وزارت بهداشت افغانستان اعلام کرد با ثبت ۷۴ مورد جديد کرونا تعداد مبتلايان به ۳۸ هزار و ۳۹۸ و تعداد جان باختگان نيز به يک هزار و ۴۱۲ نفذر رسيده است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره