نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
بین الملل

آمریکا برای خروج کامل نیروها از افغانستان شرط گذاشت

منبع
تسنيم
بروزرسانی
آمریکا برای خروج کامل نیروها از افغانستان شرط گذاشت

تسنيم/ درحاليکه براساس توافقنامه آمريکا و طالبان، همه نيروهاي آمريکايي بايد تا مي سال ۲۰۲۱ بطور کامل افغانستان را ترک کنند، وزير خارجه آمريکا براي خروج اين نيروها ۳ شرط تعيين کرد.

«مايک پامپئو» وزير خارجه آمريکا به «بريتبارت نيوز» گفت که روند صلح افغانستان در مسيري قرار دارد که خروج کامل نيروهاي آمريکايي از اين کشور را تا آوريل يا مي سال 2021 ممکن مي‌سازد اما تاکيد کرد که خروج کامل نيروهاي آمريکايي تا بهار سال آينده ميلادي مستلزم اجراي 3 شرط توسط دولت افغانستان و طالبان است.

پامپئو تصريح کرد که شرط نخست درباره تعهدات مبارزه با گروه‌هاي تروريستي خارجي بويژه القاعده است که نبايد اجازه حضور و فعاليت در خاک افغانستان را داشته باشند.

وزير خارجه آمريکا شرط دوم را نيز مشارکت واقعي در مذاکرات بين‌الافغاني دانست و تاکيد کرد که حضور فيزيکي در اتاق مذاکرات کافي نيست و دو طرف بايد گفت‌وگوهاي جدي داشته باشند و براي دستيابي به صلح تلاش کنند.

وي دليل سوم را نيز مسئوليت دولت افغانستان و طالبان براي جلوگيري از تلاش‌ها براي تخريب روند صلح دانست و تصريح کرد که آمريکا ميزان پايبندي به اين شروط را اندازه‌گيري خواهد کرد.

پامپئو ادامه داد: يک سري از معيارها براي مبارزه با تروريسم وجود دارد که کاملاً بطور واضح بيان شده است، ما اقدامات را بررسي مي‌کنيم و اگر تطابق کافي وجود داشته باشد رئيس جمهور تصميم مي‌گيرد که سطح نيروها به صفر کاهش يابد.

وي افزود که ترامپ دو هدف دارد؛ يکي اينکه سطح نيروها را کاهش داده و همه را به خانه بازگرداند و دوم اينکه امنيت ملي آمريکا تامين شود.

وزير خارجه آمريکا همچنين تصريح کرد که چالش اصلي در مذاکرات بين‌الافغاني مسئله دولت آينده افغانستان و توافق تقسيم قدرت است و موضوع تقسيم قدرت و تشکيل دولت آينده محور مذاکرات خواهد بود.

آمريکا در حالي براي خروج نيروها از افغانستان شروط جديدي از جمله "جديت در ميز مذاکرات" را مطرح کرده و تاکيد دارد اين مسايل را ارزيابي و اندازه‌گيري مي‌کند که اين شروط مبهم است و برخي کارشناسان مي‌گويند آمريکا براي تخطي از توافقنامه قطر و جلوگيري از خروج کامل نيروها از افغانستان تلاش مي‌کند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره