نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
بین الملل

عقب‌نشینی فرانسه از تحمیل خواسته خود بر حز‌ب‌الله و أمل

منبع
فارس
بروزرسانی
عقب‌نشینی فرانسه از تحمیل خواسته خود بر حز‌ب‌الله و أمل

فارس/ يک شبکه لبناني خبر داد که پاريس در تحميل خواسته خود بر دو گانه شيعي (حزب‌الله و امل)‌ شکست خورده و درخواست دو حزب‌ ياشده در ارتباط با تشکيل دولت را پذيرفته است.

پايگاه خبري شبکه «ال.بي.سي. آي»‌، امروز (پنجشنبه)، خبر داد که فرانسه ضمن عقب‌نشيني از موضع خود،‌ با درخواست «دوگانه شيعي» در پارلمان لبنان مبني بر اختيار داشتن وزارت دارايي موافقت کرده است.

اين گزارش پس از آن است که منابع لبناني روز گذشته خبر دادند که «برونو فوشه» سفير فرانسه در بيروت با هيأتي از حز‌ب‌الله ديدار و در ارتباط با فرايند تشکيل دولت در اين کشور رايزني کرده است.

ال.بي‌.سي.آي با اشاره به اين ديدار، نوشت که در ديدار روز گذشته فوشه با «عمار الموسوي» مسئول روابط بين‌الملل حزب‌الله و ارتباط با «نبيه بري» رئيس پارلمان لبنان حرکتي رو به جلو رخ داده و فرانسه، درخواست دوگانه شيعي مبني بر در اختيار داشتن وزارت دارايي را پذيرفته است.

اين خبر در حالي منتشر مي‌شود که روز گذشته شبکه خبري «الميادين»‌ گزارش داد، هيأت حزب‌الله در ديدار با فوشه تأکيد کرده است که موضع اين جنبش در رابطه با تشکيل دولت «ثابت» است.

دوگانه شيعه پيشتر شرط گذاشته بودند که اگر «مصطفي اديب»‌ مأمور تشکيل کابينه اين دو حزب‌ را از وزارت دارايي محروم کند، در دولت جديد مشارکت نخواهند کرد. 

ال.‌بي.سي.آي در ادامه نوشت که اين مسئله تا به امروز به دو علت حل نشده باقي مانده بود: اول اينکه اگر وزارت دارايي به دوگانه شيعه برسد، نگراني‌هايي به وجود خواهد آمد که ديگر احزاب لبنان نيز خواهان دريافت وزارت خانه باشند و علت دوم اين بود فرانسوي‌ها براي مجاب کردن «سعد الحريري» نخست‌وزير اسبق لبنان براي دست کشيدن از وزارت دارايي به نفع دو گانه شيعه چه کار خواهد کرد.

«امانوئل ماکرون» رئيس جمهور فرانسه که پيشتر براي مداخله در امور لبنان به بيروت سفر کرده بود،‌ براي تشکيل دولت در اين کشور ضرب‌الاجل تعيين کرد. روز گذشته مهلت ۱۵ روزه ماکرون به سياستمداران لبناني مبني بر تشکيل دولت متناسب با شرايط فعلي لبنان بدون حتي ارائه اسامي وزيران پيشنهادي به پايان رسيد و در واکنش به اين رويداد، کاخ رياست جمهور فرانسه (اليزه) از اين بابت ابراز تأسف کرد (جزئيات بيشتر).

تمام اين تحولات پس از روز چهارم آگوست (۱۴ مرداد) يا روز انفجار مهيب در منطقه بندرگاه بيروت در اين کشور رخ مي‌دهد. اين انفجار عظيم که به کشته شدن بيش از ۱۹۰ کشته و ۶۵۰۰  منجر شد، استعفاي دولت «حسان دياب» نخست‌وزير پيشين لبنان را به همراه داشت.

پس از استعفاي حسان دياب  مصطفي اديب با رأي اکثريب پارلمان لبنان به عنوان مأمور تشکيل کابينه در اين کشور انتخاب شد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره