نماد آخرین خبر

دود آتش سوزی‌های گسترده آمریکا به اروپا رسید

منبع
تسنيم
بروزرسانی
دود آتش سوزی‌های گسترده آمریکا به اروپا رسید

تسنيم/ شدت آتش‌سوزي‌هاي کم سابقه هفته‌هاي گذشته در غرب آمريکا به حدي بوده که دود ناشي از آن به سوي مناطقي از اروپا رسيده است.

به گزارش يورونيوز، اداره اروپايي «کوپرنيک»، بزرگ‌ترين برنامه منفرد ديدباني زمين در دنيا که توسط کميسيون اروپا و با همکاري آژانس فضايي اروپا انجام مي‌شود با طرح اين هشدار اعلام کرد که اين وضعيت به دليل وزش بادهاي شديد در کاليفرنيا طي روزهاي آينده پايدار خواهد ماند.

دودهاي ناشي از آتش‌سوزي‌هاي جنگلي در غرب آمريکا که با وزش باد و گرماي هوا وسعت گرفته، با عبور از اقيانوس اطلس به اروپا رسيده است.

دفتر اروپايي کوپرنيک از زمان آغاز مشاهدات ماهواره‌اي تغييرات آب و هوايي در سال 2003 تاکنون هرگز داده‌هايي به اين وسعت و بزرگي در خصوص آتش‌سوزي‌ها ثبت نکرده است.

بر اساس گزارش کوپرنيک فعل و انفعالات ناشي از آتش‌سوزي‌هاي هفته‌هاي اخير در ايالات متحده «ده‌ها تا صد‌ها برابر شديد‌تر از حد متوسط» عنوان شده است.

کوپرنيک در گزارش خود يادآور مي‌شود که مقادير بي سابقه‌اي کربن در پي اين آتش‌سوزي‌ها در جو زمين رها شده و دود متراکم ناشي از آتش‌سوزي‌ها از ايالات متحده و اقيانوس آتلانتيک عبور کرده است.

دود متراکم آتش‌سوزي‌ها مسافتي 8 هزار کيلومتري طي کردند

مارک پارينکتون، يکي از کارشناسان سرويس نظارت بر جو در برنامه کوپرنيک ضمن اشاره به مسافت زيادي که دودهاي ناشي از آتش‌سوزي تاکنون پيموده‌اند و آلودگي ناشي از پديده مي‌گويد: «واقعيت انکار ناپذيري است که آتش‌سوزي‌ها آلودگي زيادي در جو ايجاد مي‌کنند و مشاهده دود غليظ ناشي از آن در فاصله 8 هزار کيلومتري نشان دهنده ميزان ويرانگري و تخريب اين پديده از نظر وسعت دامن‌گيري و مدت زمان پايداري است.»

بيشترين حجم دودهاي متراکم در سواحل غربي ايالات متحده متمرکز شده‌اند؛ جايي که شهرهاي بزرگي نظير لس‌آنجلس و سان‌فرانسيسکو در ايالت کاليفرنيا و يا شهرهاي شمالي‌تري نظير پورتلند در اورگن يا سياتل در ايالت واشنگتن در حال حاضر يکي از بدترين کيفيت‌هاي هوا در جهان را دارند.

مقامات محلي در مناطق ياد شده طي روزهاي گذشته بارها نسبت به «ناسالم» و حتي «خطرناک» بودن کيفيت هوا به شهروندان هشدار داده‌اند.

گفته مي‌شود که بيش از 17 هزار مامور آتش نشاني از اواسط ماه اوت تاکنون به شکلي خستگي ناپذير تنها براي مهار آتش‌سوز‌ي‌هاي جنگلي در ايالت کاليفرينا پا به ميدان گذاشته‌اند.

کاليفرنيا با ثبت 25 کانون آتش‌سوزي بيشترين خسارات را از اين ناحيه متحمل شده است. گوين نيوسام، فرماندار ايالت کاليفرنيا روز چهارشنبه هشدار داده بود که وزش بادهاي «سانتا آنا» که بسيار شديد و حاوي هواي گرم و خشک است در روزهاي آينده وضعيت آتش‌سوزي‌ها را در اين ايالت به مراتب وخيم‌تر خواهد کرد.

به گفته فرماندار کاليفرنيا، امسال بيش از 7 هزار و ششصد مورد آتش‌سوزي در اين ايالت به ثبت رسيده؛ در حالي که سال گذشته ميلادي کم‌تر از 5 هزار مورد آتش‌سوزي در کاليفرنيا گزارش شده بود.

آتش‌سوزي‌ها دستکم 30 کشته به جا گذاشته است

بر اساس تازه‌ترين آمار ارائه شده از سوي مقامات محلي، آتش‌سوزي‌ها در ايالت‌هاي کاليفرنيا و اورگن تا کنون دستکم 30 کشته به جا گذاشته است.


بر اين اساس همچنين گفته مي‌شود که بيش از 2 ميليون هکتار از مراتع و جنگل‌هاي اين مناطق دستخوش دود و آتش شده و ده‌ها هزار نفر نيز مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده‌اند.

اين گزارش مي‌ا‌فزايد که صدها منزل مسکوني در پي اين حادثه آتش گرفته و به خاکستر تبديل شده‌اند.

تعدد آتش سوزي‌هاي در سراسر کره زمين به اعتقاد دانشمندان و کارشناسان از پديده‌هاي جوي متاثر از تغييرات آب و هوايي به خصوص افزايش دما و کاهش بارندگي ناشي مي‌شوند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره