نماد آخرین خبر

رمزگشایی عطوان از اظهارات سفیر آمریکا در فلسطین اشغالی

منبع
فارس
بروزرسانی
رمزگشایی عطوان از اظهارات  سفیر آمریکا در فلسطین اشغالی

فارس/ سردبير روزنامه رأي اليوم در تحليل اظهارات جنجالي سفير آمريکا در فلسطين اشغالي نوشت که اين اظهارات پيام هشدار واشنگتن به تشکيلات خودگردان و رئيس آن محمود عباس است.

 «عبدالباري عطوان»، سردبير روزنامه فرامنطقه‌اي «رأي اليوم» اظهارات امروز سفير ايالات متحده آمريکا در مورد رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين را «پيام هشدار و آشکار» واشنگتن به محمود عباس است.

«ديويد فريدمن»، امروز پنجشنبه در گفت‌وگو با روزنامه اسرائيل‌هيوم رژيم صهيونيستي گفت: «ما در حال حاضر به تغيير دحلان با عباس مي‌انديشيم ولي مهندسي مجدّد رهبري فلسطين (تشکيلات خودگردان) براي ما هيچ نفعي ندارد».

به رغم اينکه اين روزنامه مجبور شده است، اظهارات فريدمن را اصلاح کند و اين اظهارات را به نوعي تکذيب کند، عطوان نوشت که اين «اظهارات حساب شده» فريدمن، «بمب کاليبر سنگين» عليه محمود عباس است.

عطوان، سفير آمريکا در سرزمين‌هاي اشغالي را «مهندس واقعي سياست آمريکا در فلسطين اشغالي» دانست و نوشت که او پشت تصميم دونالد ترامپ، رئيس جمهور آمريکا مبني بر انتقال سفارت اين کشور به قدس اشغالي بوده و به عنوان پدر معنوي معامله قرن، خطوط کلي اين معامله را ترسيم کرده است.

بر اساس اين يادداشت، اظهارات پنج کلمه‌اي فريدمن در مصاحبه با روزنامه‌اي که به نتانياهو و حزب ليکود رژيم صهيونيستي نزديک است، «پيام قوي و هشدارآميز آشکاري» براي رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين دارد.

از نظر عطوان اين پيام بدين شرح است: «يا اينکه به بايکوت گفت‌وگو با ايالات متحده آمريکا پايان مي‌دهي و از مواضع اخير خود در نزديک شدن به گروه‌هاي مقاومت به ويژه حماس و جهاد اسلامي برمي‌گردي، و يا اينکه جايگزين تو (دحلان) آماده است».

روزنامه صهيونيستي مذکور نوشته بود: «ارزيابي‌هايي وجود دارد مبني بر اينکه ايالات متحده آمريکا در واقع به دنبال جايگزين‌هاي عباس است و دحلان که حمايت ايالات متحده و همچنين روابط محکمي با تل‌آويو دارد، يکي از مهمترين اين جايگزين‌هاست و حضور او در امارات که توافق صلح را با دولت اسرائيل امضا کرده، اين [تغيير] در تمايل [آمريکا] را تقويت مي‌کند».

عطوان مي‌نويسد: «براي ما سخت است که بتوانيم گام بعدي آمريکا را پيش‌بيني کنيم ولي دودي که سفير فريدمن به آسمان فرستاده، چه‌بسا پشت سر آن، آتشي باشد که فعلا در زير خاکستر است و شايد اظهارات ترامپ در مراسم امضاي توافقات بين امارات و بحرين مبني بر اينکه تماس‌هايي از سوي فلسطيني‌ها وجود دارد و آن‌ها در نهايت به زودي به فرايند عادي‌سازي ملحق خواهند شد، مسائل زيادي را برملا خواهد کرد».

«محمد دحلان»، عضو سابق جنبش فتح فلسطين در واکنش به اظهارات امروز سفير رژيم صهيونيستي، به طور ضمني به «محمود عباس»، رئيس تشکيلات خودگردان و رئيس اين جنبش حمله کرد و خواستار «تجديد مشروعيت رهبران فلسطيني» شد.

دحلان که به اتخاذ مواضع ضد فلسطيني و هم‌سو با رژيم صهيونيستي و حکام امارات معروف است، طي توييت‌هايي در واکنش به اظهارات امروز سفير آمريکا، تلويحا در انتقاداز محمود عباس نوشت: «کسي که مردمش او را انتخاب نکرده، هرگز نمي‌تواند رهبري کرده و استقلال ملي را محقق و تضمين کند. من، محمد دحلان عميقاً ايمان دارم که فلسطين [امروز] نياز مُبرمي به تجديد مشروعيت همه رهبران و مؤسسات فلسطيني دارد و اين محقق نمي‌شود مگر با برگزاري انتخابات ملي فراگير و شفاف؛ به‌گونه‌اي که ديگر کسي که خواسته و اراده خود را بر ما تحميل کند، [از درون صندوق‌ها] متولد نشود».

«محمد دحلان» که در سال ۲۰۰۹ عضو کميته مرکزي جنبش فتح و مسئول امنيت داخلي تشکيلات خودگردان بود، اکنون در امارات به سر مي‌برد. او به جرم فساد و خيانت از جنبش فتح اخراج شده است.

توافق عاد‌ي‌سازي روابط بين امارات و بحرين با رژيم صهيونيستي اين اواخر و امضاي آن در کاخ سفيد، تشکيلات خودگردان فلسطين و ساير گروه‌هاي فلسطيني را شديداً خشمگين کرده و آن را خيانت و خنجر از پشت به آرمان خود دانسته‌اند.

اظهارات امروز دحلان نشان مي‌دهد که امارات، رژيم صهيونيستي و آمريکا براي پيش‌برد اهداف خود در فلسطين از اجراي طرح اشغالي الحاق ۳۰ درصد از کرانه باختري گرفته تا اجراي معامله قرن آمريکا و تعميم‌ عادي‌سازي روابط به ساير کشورهاي عربي، به دنبال حذف محمود عباس هستند.


اختلاف و دودستگي گروه‌‌هاي سياسي فلسطين از سال ۲۰۰۶ به بعد که جنبش حماس اکثريت کرسي‌هاي پارلمان را از آن خود کرد و جنبش فتح و حاميان غربي آن از پذيرش نتايج اين انتخابات سر باز زدند، همچنان ادامه دارد و سال‌هاي اخير تلاش‌هايي براي کنار گذشتن اين اختلافات و اتحاد فلسطينيان صورت گرفته است.

در همين ارتباط، «ديميتري دلياني»، سخنگوي جريان اصلاحات دموکراتيک در جنبش فتح اظهارات سفير آمريکا در سرزمين‌هاي اشغالي را محکوم کرد و گفت که ايده جايگزيني دحلان با عباس «دخالتي آشکار و مردود» بوده و اين مردم فلسطين هستند که هرکه را که بخواهند انتخاب مي‌کنند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره