نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
بین الملل

راز عدم حضور ولیعهد ابوظبی در مراسم امضای توافق با رژیم صهیونیستی برملا شد

منبع
فارس
بروزرسانی
راز عدم حضور ولیعهد ابوظبی در مراسم امضای توافق با رژیم صهیونیستی برملا شد

فارس/ روزنامه‌اي سعودي نوشت که امارات عربي بيم آن دارد که رژيم صهيونيستي به تعهدات خود در چارچوب توافق سازش عمل نکند و اظهارات نتانياهو در باره اين تعهدات علت عدم مشارکت بن‌زايد در مراسم امضاي توافق بوده است.

امارات عربي متحده و بحرين سه‌شنبه اين هفته توافق‌ عادي‌سازي روابط با رژيم صهيونيستي را در کاخ سفيد به امضا رساندند. امارات در اين نشست در سطح وزير خارجه شرکت کرد و محمد بن زايد، ولي‌عهد اين کشور در اين نشست حاضر نشد.

روزنامه سعودي «ايلاف» که روابط خوبي با مقامات و تحليلگران صهيونيست نيز دارد، به قلم «مجدي الحلبي» در چرايي عدم حضور بن‌زايد به رغم حضور نخست‌وزير رژيم صهيونيستي، به نقل از «منبعي بلندپايه» به تعبير اين روزنامه مدعي شد که دو روز بعد از اعلام توافق امارات با رژيم صهيونيستي، «يوسي کوهن»، رئيس موساد اين رژيم را فراخوانده و مراتب ناراحتي خود از اظهارات بنيامين نتانياهو را به وي ابلاغ کرده است.

نتانياهو بعد از اعلام توافق يادشده توسط رئيس جمهور آمريکا در واکنش به اظهارات ولي‌عهد ابوظبي گفته بود که اين توافق برخلاف ادعاي ابوظبي، طرح اشغالي الحاق کرانه باختري را متوقف نکرده بلکه آن را براي مدتي به تعويق انداخته است.

منبع ادعايي ايلاف گفته است که محمد بن زايد همچنين مخالفت نتانياهو با فروش جنگنده‌هاي فوق‌مدرن اف 35 آمريکا به امارات را در تضاد با تعهدات وي در چارچوب توافق سازش دانسته است؛ تعهداتي که بر اساس ادعاي اين منبع، ولي‌عهد ابوظبي از طريق رئيس موساد شنيده بوده است.

ايلاف مدعي شد: «امارات از اسرائيل انتظار دارد به همه تعهدات کتبي و شفاهي که بين مقاماتشان بوده، ملزم باشد؛ چه اين تعهدات را نتانياهو شفاهاً داده باشد چه از طريق فرستاده يا واسطه آمريکايي».

بر اساس اين ادعا، ولي عهد ابوظبي بعد از اظهارات مقامات صهيونيستي به آن‌ها گفته است که در اين باره با ترامپ صحبت خواهد کرد  و در مراسم امضاي توافق سازش نيز شرکت نخواهد کرد.

ايلاف در رابطه با تشکر عبدالله بن زايد، وزير خارجه امارات از نتانياهو به دليل توقف طرح الحاق کرانه باختري نيز نوشت که دليل تشکر او اين بود که امارات، نخست‌وزير رژيم اسرائيل را تنگنا قرار داده تا مبادا مانند دفعه قبل بتواند از تعهدات خود شانه خالي کند.

در همين ارتباط، ايلاف به نقل از منبع امنيتي صهيونيستي بلند پايه ديگر مدعي شد که اقدام عربستان سعودي در گشودن آسمان خود بر روي هواپيماهاي اسرائيلي «مجاني» نبوده و رياض درصدد است که در ازاي اين اقدام، جنگنده‌هاي پيشرفته و پيشرفته‌ترين سامانه‌هاي دفاع موشکي دنيا را از واشنگتن بخرد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar