نماد آخرین خبر

معاون اشرف ‌غنی: حکمتیار با احترام به جمهوری از اظهارات کذب خودداری کند

منبع
تسنيم
بروزرسانی
معاون اشرف ‌غنی: حکمتیار با احترام به جمهوری از اظهارات کذب خودداری کند

تسنيم/ معاون دوم رئيس جمهور افغانستان در واکنش به اظهارات رهبر «حزب اسلامي» گفت که حکمتيار بايد به جمهوريت احترام بگذارد و دست از اظهارات خلاف واقع و کذب بردارد.

«گلبدين حکمتيار» رهبر حزب اسلامي در افغانستان اظهارت روزهاي اخير «سرور دانش» معاون دوم اشرف غني را درباره مقايسه انواع نظام‌ها در اين کشور، «خلاف واقع، سرشار از کينه و کدورت ايدئولوژيکي» خوانده است.
دفتر مطبوعاتي «سرور دانش» معاون دوم رئيس جمهور افغانستان در پاسخ به اين اتهامات گفت که حکمتيار بايد به جمهوريت احترام بگذارد و دست از اظهارات خلاف «واقع و کذب» بر دارد.
در بيانيه امروز جمعه اين دفتر مطبوعاتي آمده است: «حکمتيار پس از عمري تلاش مسلحانه به اين نتيجه رسيده است که مي‌تواند در چارچوب قانون و در سايه‌ نظام جمهوري اسلامي افغانستان زندگي کند و حتي خود را براي رياست جمهوري کانديد کند، خوب است به جمهوريت احترام گذاشته، دست از اظهارات خلاف واقع و کذب بر دارد».
حکمتيار همچنين با تاکيد بر مبنا قرارگرفتن فقه حنفي براي پيشبرد مذاکرات بين‌الافغاني صلح، تاکيد کرده است که اين فقه پيروان اکثريت را در افغانستان دارد.
از سوي ديگر، سرور دانش اين اظهارات حکمتيار را توهين آشکار به پيروان فقه جعفري خوانده و گفته است که اين اظهارات حکتيار نشانه‌ي بي‌اطلاعي او از مذهب شيعه است.
دانش تصريح کرده است که «بدون ترديد هرگونه دامن‌زدن به نفاق قومي و مذهبي به صلاح کشور و مردم افغانستان نيست و تاکنون نيز نتيجه‌اي نداشته است. پس بهتر آن است که به باورهاي مردم و مذاهب بزرگ کشور احترام بگذاريم و به تکرار تجربه‌هاي تلخ گذشته فکر نکنيم».

حکمتيار رهبر حزب اسلامي بارها از گروه تروريستي داعش اعلام حمايت کرده است و حدود دو سال قبل نيز نيز در نشست علماي افغانستان در راستاي تفرقه بين مذاهب و اقوام اين کشور بار ديگر به شيعيان و فارسي زبانان در حالي توهين کرد که وحدت بين مذاهب در اين کشور مثال زدني است.
وي حکمتيار با موضع گيري آشکارا در برابر شيعيان در نشست علماي اين کشور گفته بود: آنها مذهب غلط، زبان و فرهنگ خودشان را بر ما تحميل مي‌کنند.
کارشناسان بر اين باورند که دامن زدن به اختلافات قومي و مذهبي در وضعيت کنوني افغانستان، مي‌تواند بحران آفرين باشد بنابراين دولت افغانستان بايد مانع فعاليت عناصر مخربي مانند حکمتيار شوند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره