نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
بین الملل

ترامپ فاصله خود با بایدن را در نظرسنجی‌ها کمتر کرد

منبع
فارس
بروزرسانی
ترامپ فاصله خود با بایدن را در نظرسنجی‌ها کمتر کرد

فارس/ در نظرسنجي جديد انجام شده در سطح ملي، رئيس‌جمهور آمريکا فاصله خود را با نامزد دموکرات‌ها به نصف کاهش داده تا رقابت‌هاي انتخاباتي در اين کشور فشرده‌تر شود.

در يک نظرسنجي ملي جديد «جو بايدن» نامزد حزب دموکرات آمريکا در انتخابات رياست‌جمهوري سوم نوامبر (۱۳ آبان)، با اختلاف ۵ درصد «دونالد ترامپ» رئيس‌جمهور آمريکا را پشت سر گذاشت.
به گزارش وبگاه خبري «هيل»، در نظرسنجي انجام شده توسط «هيل-هريس ايکس» ۴۵ درصد راي‌دهندگان ثبت نام شده در اين نظرسنجي که بين ۱۹ تا ۲۱ سپتامبر انجام شد، گفتند اگر امروز انتخابات برگزار شود راي خود را به نفع بايدن به صندوق مي‌اندازند، در حالي که تنها ۴۰ درصد گفتند به نفع ترامپ راي خواهند داد. حاميان ترامپ در مقايسه با نظرسنجي قبلي هيل-هريس ايکس که بين ۱۰ تا ۱۴ سپتامبر انجام شد، يک درصد افزايش داشتند.
در اين نظرسنجي ۴ درصد گفتند که به شخص ديگري غير از اين دو نفر راي خواهند داد و ۴ درصد هم گفتند قصد ندارند راي بدهند. ۷ درصد پاسخ‌دهندگان هم گفتند که همچنان مردد هستند.
اين نظرسنجي به صورت آنلاين و با شرکت ۲ هزار و ۸۰۳ راي‌دهنده ثبت‌نام شده انجام شد و حاشيه خطاي آن مثبت و منفي ۱.۸۵ درصد بود.
به گزارش نشريه «نيوزويک»، در نظرسنجي انتخاباتي «ياهو/يوگاو» هم نتايج مشابهي به دست آمد و ۴۵ درصد راي‌دهندگان ثبت نام شده از قصد خود براي راي دادن به معاون رئيس‌جمهور سابق آمريکا گفتند و در مقابل از رئيس‌جمهور کنوني آمريکا و نامزد حزب جمهوري‌خواه ۴۰ درصد حمايت کردند.
در نظرسنجي مشترک ياهو/يوگاو که اوايل ماه سپتامبر انجام شده بود، بايدن با ۴۹ درصد در مقابل ترامپ با ۳۹ درصد پيش بود که اختلاف ۱۰ درصدي را نشان مي‌دهد و حالا اين اختلاف به نصف رسيده است.
نکته قابل توجه ديگر در اين نظرسنجي اين بود که به تعداد کساني که تصميم گرفته‌اند راي ندهند افزوده شده است. در نظرسنجي انجام شده بين ۹ تا ۱۱ سپتامبر تنها ۲ درصد گفته بودند راي نمي‌دهند، در حالي که اين رقم در نظرسنجي جديد به ۷ درصد رسيده است. درصد افرادي هم که مردد بودند با کاهش ۲ درصدي به ۷ درصد رسيد.
رقابت‌هاي انتخاباتي در آمريکا در حالي تنگاتنگ‌تر مي‌شود که نگراني‌ها درباره واکنش ترامپ به شکست احتمالي در انتخابات در پي اظهارنظرهاي وي افزايش يافته است.
ترامپ روز چهارشنبه در پاسخ به سئوالي درباره اينکه آيا در صورت شکست در انتخابات قدرت را تحويل رئيس‌جمهور بعدي خواهد داد يا خير، گفت: «بايد ببينيم چه پيش مي‌آيد... صندوق‌هاي رأي فاجعه و خارج از کنترل هستند! صادقانه بگويم، انتقالي در کار نخواهد بود بلکه تداوم [رياست‌جمهوري من را] خواهيم داشت».
به گزارش روزنامه «نيويورک تايمز»، مقامات ارشد پنتاگون که نخواستند نامشان فاش شود تاييد کرده‌اند که در بين خودشان اين بحث در جريان است که اگر ترامپ که در صورت شکست در انتخابات، از روز انتخابات سراسري تا روز تحليف رئيس‌جمهور جديد همچنان رئيس‌جمهور است، به قانون شورش استناد کند و بخواهد نيروها را به خيابان‌ها بفرستد، آن‌ها بايد چه کنند.
ژنرال «مارک ميلي»، رئيس ستاد مشترک ارتش آمريکا در پاسخ کتبي به سوالات قانون‌گذاران مجلس نمايندگان آمريکا که در ماه گذشته منتشر شد، نوشت: من عميقاً به اصل ارتش داراي شخصيت غيرسياسي اعتقاد دارم. در صورت اختلاف درباره برخي از جنبه‌هاي انتخابات، طبق قانون، دادگاه‌ها و کنگره آمريکا بايد هر اختلافي را حل کنند و نه ارتش. من هيچ نقشي را براي نيروهاي مسلح در اين روند پيش‌بيني نمي‌کنم.
با اين وجود، همچنان بحث شديد درباره نقشي که ارتش بايد در صورت تبديل يک انتخابات بحث‌برانگيز به ناآرامي‌هاي داخلي ايفا کند، ادامه دارد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره