نماد آخرین خبر

پای بلاروس به انتخابات آمریکا کشیده شد

منبع
ايسنا
بروزرسانی
پای بلاروس به انتخابات آمریکا کشیده شد

ايسنا/ نامزد دموکرات‌ها در انتخابات رياست جمهوري نوامبر آمريکا از رئيس جمهور کشورش به خاطر سکوت در برابر سرکوب اعتراضات دموکراتيک در بلاروس، "کشوري که توسط يک ديکتاتور اداره مي‌شود"، به شدت انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاري رويترز، از زماني که الکساندر لوکاشنکو، رئيس جمهور بلاروس در انتخابات رياست جمهوري ۹ اوت اعلام پيروزي کرد، بيش از ۱۲ هزار تن بازداشت و صدها تن همچنان در زندان هستند؛ انتخاباتي که اپوزيسيون بلاروس مدعي است در آن تقلب شده است.

جو بايدن، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات رياست جمهوري ۲۰۲۰ آمريکا در بيانيه‌اي از ابراز صلح‌آميز آزادي معترضان بلاروس و درخواست آنها براي برگزاري انتخاباتي جديد حمايت و طرفداري کرد.

بايدن، معاون رئيس جمهور سابق آمريکا و رئيس سابق کميته روابط خارجه سنا که درگيري‌هايي با روسيه بر سر شرق اروپا داشته، همچنين بر آزادي چندين رهبر اپوزيسيون بنام بلاروس که آنها را "زندانيان سياسي" دانسته، تاکيد کرد.

وي گفت: دونالد ترامپ، رئيس جمهور آمريکا از انتقاد از اقدامات لوکاشنکو يا ابراز حمايت شخصي‌اش از اين جنبش حامي دموکراسي در بلاروس امتناع کرده است.

مراسم تحليف لوکاشنکو بسيار ناگهاني در روز چهارشنبه برگزار شد؛ مراسمي که بايدن آن را "ساختگي" خطاب کرد. اين مراسم درست در همان روزي برگزار شد که اخبار آمريکا عمدتا حول محور امتناع ترامپ از تعهد به يک گذار صلح آميز قدرت در صورت شکست در انتخابات سه نوامبر بودند.

بايدن در بيانيه‌اش گفت: هنگامي که يک رئيس جمهور از ترس شهروندان خودش پنهان مي‌شود و از قبول خواست مردم امتناع مي‌کند، بيانگر يک ديکتاتور ضعيف و نامشروع است نه يک رهبر قدرتمند.

اين در حالي است که يکي از سخنگويان کمپين انتخاباتي ترامپ اظهارنظر درخصوص اين مساله را به کاخ سفيد ارجاع داد و کاخ سفيد هنوز هيچ اظهارنظري در اين رابطه نکرده است.

آمريکا، انگليس و کانادا قرار است به زودي تحريم‌هايي را عليه مقامات بلاروسي به خاطر "تقلب" در انتخابات و خشونت عليه معترضان صلح‌طلب اعمال کنند.

بايدن در بيانيه‌اش متعهد شد تا از ارزش‌هاي دموکراتيک آمريکا دفاع کند و در کنار افرادي که اين ارزش‌ها را به اشتراک مي‌گذارند بايستد اما به سياست‌هايي که دولتش در برابر بلاروس اتخاذ خواهد کرد، اشاره‌اي نداشت.

بايدن و ترامپ قرار است روز سه‌شنبه نخستين مناظره انتخاباتي را برگزار کنند. سازماندهندگان اين مناظره گفتند که موضوعات اين مناظره شامل "نژاد و خشونت در شهرهاي آمريکا" است.

در همين حال، همزمان با نزديک شدن به انتخابات رياست جمهوري آمريکا، حزب دموکرات به گمانه‌زني‌ها درباره مداخله روسيه در اين انتخابات دامن زده و مدعي است که مسکو در تلاش است تا کمپين بايدن را متزلزل سازد.

بايدن در مصاحبه‌اي با شبکه ام‌اس‌ان‌بي‌سي درباره ادعاهاي مطرح شده مبني بر اينکه روسيه قصد دارد در انتخابات ۲۰۲۰ مداخله کند تا به کمپين وي لطمه بزند و آشوب به پا کند، گفت: نقض استقلال و حاکميت ما پيامدهايي براي ولاديمير پوتين، رئيس جمهور روسيه خواهد داشت.

وي افزود:‌ پيام من به ولاديمير پوتين اين است که اگر من پيروز انتخابات شوم، منتظر عواقب و پيامدهايي باشيد. چرا که اقدامات شما نقض حاکميت و استقلال ماست. من پيش‌تر هم صريحا گفته بودم و بار ديگر مي‌گويم که ترامپ خيلي دوست دارد پوتين راهي‌ را که در پيش گرفته ادامه دهد. اما به شما قول مي‌دهم که اين کار پيامدهايي خواهد داشت. اگر من پيروز انتخابات شوم مداخله شما در استقلال و حاکميت‌مان عواقب و پيامدهايي خواهد داشت.


اين نخستين بار نيست که بايدن رئيس جمهور روسيه را خطاب قرار مي‌دهد. وي در جريان کل کمپين انتخاباتي‌اش همواره متعهد شده که در مقابل پوتين مي‌ايستد، رئيس جمهور روسيه را يک "قلدر" خطاب کرده و وي را به تلاش براي انتخاب رئيس جمهور آمريکا متهم کرده است.

بايدن همچنين از ترامپ به خاطر ايفاي نقش يک فرد "چاپلوس" براي رئيس جمهور روسيه به شدت انتقاد کرده است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره