نماد آخرین خبر

هشدار درباره جنگ داخلی در آمریکا پس از انتخابات

منبع
فارس
بروزرسانی
هشدار درباره جنگ داخلی در آمریکا پس از انتخابات

فارس/ ستون‌نويس روزنامه نيويورک‌تايمز با اشاره به اظهارات رئيس‌جمهور آمريکا درباره احتمال تحويل ندادن منصب خود در صورت شکست در انتخابات هشدار داد احتمال کشيده شدن اين کشور به جنگ داخلي وجود دارد.

«توماس فريدمن» ستون‌نويس روزنامه نيويورک تايمز و خبرنگار با سابقه آمريکايي در مصاحبه با شبکه سي‌ان‌ان درباره جنجال‌هاي اخير بر سر احتمال اقدام دونالد ترامپ رئيس‌جمهور آمريکا در عدم تحويل دادن مسالمت آميز قدرت به برنده انتخابات رياست جمهوري صحبت کرد.

بنا بر گزارش پايگاه «هيل»، اين خبرنگار ۶۷ ساله گفت: «مي‌دانيد که من کارم به عنوان خبرنگار را در لبنان و با پوشش اخبار دومين جنگ داخلي در تاريخ لبنان شروع کردم اما بشدت وحشت دارم که خودم را در موقعيتي بيابم که کارم به عنوان خبرنگار را با پوشش خبرهاي جنگ دوم داخلي بالقوه آمريکا در تاريخش به پايان برسانم.»

«اندرسون کوپر» مجري شبکه سي‌ان‌ان از فريدمن پرسيد: «شما واقعاً چنين اعتقادي داريد؟»

ستون‌نويس نيويورک تايمز جواب داد: «به نظر من آنچه در چند روز اخير اتفاق افتاد، هشدار درجه ششم درباره احتمال وقوع آتش سوزي است... رئيس‌جمهور ايالات متحده به همه ما گفته است که "يا من برنده انتخابات مي‌شوم يا اينکه من مشروعيت انتخابات را زير سؤال مي‌برم و اين انتخابي است که شما داريد".»

 

فريدمن که يکي از منتقدان سرسخت مواضع داخلي و خارجي ترامپ است، در اين مصاحبه از جمهوري‌خواهان به دليل عدم مخالفت و ايستادن در برابر رئيس‌جمهور انتقاد کرد.

او گفت: «(حزب جمهوري‌خواه) حزبي است که بدون هر گونه سند و چشم‌اندازي وارد کنوانسيون ملي شد و عملاً گفته که هر چيزي ترامپ خواهانش است ما هم خواهان آن هستيم.»

فريدمن افزود: «اگر شما هم‌اکنون نگران اوضاع نيستيد و از اينکه چه اتفاقي ممکن است بيفتد وحشت‌زده نيستيد، بايد بگويم که اين‌طور نيست که ما "شايد" يک انتخابات مناقشه‌برانگيز داشته باشيم بلکه "اوضاع اين است که ما "تقريباً به طور قطع و يقين" يک انتخابات مناقشه‌برانگيز خواهيم داشت مگر اينکه ترامپ برنده شود.»

هشدار اين روزنامه‌نگار با سابقه درباره احتمال جنگ داخلي در اين کشور در شرايطي صورت گرفته که اولين جنگ داخلي آمريکا بين سال‌هاي ۱۹۶۱ تا ۱۸۶۵ بين ايالت‌هاي جنوبي و شمالي به وقوع پيوسته است.

رئيس‌جمهور آمريکا در روزهاي اخير بارها با تاختن به مواضع مخالفانش و بويژه دموکرات‌ها و رسانه‌هاي مخالف در اين کشور درباره برگزاري رأي‌گيري به طريق پُستي و احتمال «وقوع گسترده تقلب» هشدار داد.

ترامپ در تازه‌ترين اظهاراتش در اين باره، بامداد امروز شنبه (به وقت تهران) در جمع هوادارانش تأکيد کرد جز در صورت وقوع تقلب، او بازنده انتخابات نخواهد بود.

ترامپ درباره تحويل قدرت به «جو بايدن» در صورت باخت، گفت: «ما خواستار انتقال قدرت به صورتي بسيار دوستانه هستيم ولي نمي‌خواهيم عليه ما تقلب شود و [نمي‌خواهيم] در حالي که مي‌دانيم که در هزاران هزار رأيي که سرنوشت متفاوتي را رقم مي‌زدند تقلب صورت گرفته احمق‌بازي در بياوريم و بگوييم، اوه! بياييد قدرت را انتقال دهيم!»

او پيش از اين هم درباره تحويل مسالمت‌آميز قدرت به رقيبش در صورت باخت در انتخابات گفت: «بايد ببينيم چه پيش مي‌آيد... صندوق‌هاي رأي فاجعه و خارج از کنترل هستند! صادقانه بگويم، انتقالي در کار نخواهد بود بلکه تداوم [رياست‌جمهوري من را] خواهيم داشت.» 


به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره