نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
بین الملل

حزب تازه تاسیس سعودی: به دنبال تغییر نظام عربستان هستیم

منبع
فارس
بروزرسانی
حزب تازه تاسیس سعودی: به دنبال تغییر نظام عربستان هستیم

فارس/ سخنگوي حزب تازه‌تاسيس «التجمع الوطني» عربستان سعودي با اذعان به اينکه بازي خطرناک را آغاز کرده، گفت که اين حزب به دنبال تغيير حاکم است.

با گذشت چند روز از اعلام موجوديت حزب معارض «التجمع الوطني» سعودي در خارج از عربستان سعودي، سخنگوي اين حزب که مقيم لندن است در گفت‌‌وگويي رسانه‌اي ضمن اشاره به وضعيت حاکم بر عربستان و اعتراف به اينکه اين حزب بازي خطرناکي را آغاز کرده، درباره طرح و هدف اصلي حزب التجمع الوطني توضيح داد.
«مضاوي الرشيد» سخنگوي حزب تازه‌ تاسيس التجمع الوطني در گفت‌وگو با وبگاه آمريکايي «بيزنس اينسايدر» گفت که اين حزب به دنبال توسعه فعاليت‌هاي خود در داخل و خارج از عربستان است و اين يک بازي خطرناک است به ويژه که اسامي حقيقي شش نفر از موسسان و اعضاي اين حزب اعلام شده است و احتمال دارد نزديکان اين افراد در داخل عربستان هدف قرار گيرند.
گروهي از شهروندان عربستاني مقيم کشورهايي انگليس و آمريکا، چهارشنبه پيش درست در نودمين نودمين سالروز تأسيس پادشاهي سعودي، تشکيل حزب التجمع الوطني را اعلام کردند و طي بيانيه‌اي گفتند که هدف از اين اقدام، تثبيت و برقراري دموکراسي در نظام سياسي عربستان سعودي است.
در اين بيانيه آمده بود که  بعد از انسداد سياسي در عربستان سعودي، آنها تصميم به ايجاد اين حزب گرفته و به دنبال اين هستند که مانع از حرکت اين کشور به سمت تنش و مسيرهاي خشونت‌آميز شوند.در حالي که قانون عربستان بر اساس نظام پادشاهي است اما حزب التجمع الوطني اعلام مي‌کند که به دنبال اداره کشور بر اساس نظام دموکراتيک است.

به نوشته پايگاه خبري شبکه «الحره»، مضاوي الرشيد نيز در اين مصاحبه گفت: تشکيل اين حزب يک ابتکار بر اساس تلاش‌هاي پيشين سعودي براي وارد کردن حقوق سياسي و مدني در حکومت و دادن اجازه داشتن تجربه نهادهاي دموکراتيک به مردم به شمار مي‌آيد.
وي افزود:هويت شش نفر از موسسان اين حزب اعلام شد در حالي که آنها مي‌دانند خانواده‌هاي آنها که در عربستان به سر مي‌برند، هدف قرار خواهند گرفت و احتمالا زندگي آنها به خطر خواهد افتاد همان‌گونه که جان ما در خارج از کشور در خطر است زيرا رژيم سعودي توانايي آن را دارد که دستش به هر کس که بخواهد برسد.
وي در ادامه، پرونده ترور «جمال خاشقچي» روزنامه‌نگار سعودي معارض در سفارت عربستان در استانبول در اکتبر 2018 اشاره کرد.
ديگر اعضاي موسس حزب التجمع الوطني عبارتند از: «يحيي عسيري» مقيم لندن، «سعيد بن ناصر الغامدي» تحليل‌گر، «عبدالله العوده» فعال مقيم آمريکا که فرزند مبلغ معروف سعودي «سلمان العوده» که به دنبال اعتراض به اقدامات و سياست‌هاي رهبران سعودي در زندان به سر مي‌برد و «عمر بن عبدالعزيز»مقيم کانادا جزو مؤسسان و رهبران حزب معارض جديد هستند.
مضاوي الرشيد در ادامه اين مصاحبه گفت: «محمد بن سلمان» ولي‌عهد عربستان براي رسيدن به حکومت، توافق و اجماع خاندان حاکم را ندارد و به ساکت کردن و به حاشيه راندن نزديکانش اقدام مي‌کند و ما نگران منازعه بر سر قدرت پس از مرگ ملک سلمان هستيم. امري که به هرج و مرج در عربستان منجر خواهد شد و بهاي آن را شهروندان سعودي پرداخت خواهند کرد.
وي تصريح کرد: ما صاحب موسسه و حتي راي در آنچه که روي مي‌دهد نيستيم و نمي‌توانيم شايسته‌ترين فرد را انتخاب کنيم لذا تلاش مي کنيم با اتخاذ ايده‌هايي، نظامي را جايگزين حکومت کنوني عربستان کنيم که بهتر از پادشاهي مطلق که اکنون داريم، باشد.
اين استاد دانشگاه که از مخالفان برجسته خاندان سعودي مقيم انگليس به شمار مي‌رود افزود: ما نمي‌خواهيم که ايده خود در نحوه فعاليت نظام سياسي کشور را تحميل کنيم بلکه اين امر از طريق همه‌پرسي محقق مي‌شود. ما به اصول و نهادهايي علاقه‌منديم که به مردم اجازه دهند در نحوه اداره حکومت، نظر خود را اعلام کنند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره