نماد آخرین خبر

ردپای فشارهای آمریکایی-سعودی در تشکیل نشدن دولت جدید لبنان

منبع
فارس
بروزرسانی
ردپای فشارهای آمریکایی-سعودی در تشکیل نشدن دولت جدید لبنان

فارس/ يک وبگاه لبناني به تأثير تحريم‌هاي آمريکا عليه دو وزير سابق و فشارهاي سعودي براي تشکيل دولت لبنان بدون حضور حزب الله پرداخت و آنها را عوامل دخيل در انصراف «مصطفي اديب» از تشکيل کابينه دانست.

«مصطفي اديب» که در دهم شهريور مأمور به تشکيل کابينه جديد لبنان شده بود ديروز (پنجم مهرماه) انصراف خود را از اين موضوع اعلام کرد و عقب کشيد.

وبگاه خبري تحليلي «النشره» لبنان امروز يکشنبه در گزارشي در اين خصوص، به نشست اخير اديب با «علي حسن الخليل» (از جنبش امل) و «حاج حسين خليل» (حزب الله) پرداخت و نوشت، اين ديدار موفق نبود و دو گانه شيعي، همچنان شاهد مخالفت سرسختانه مصطفي اديب در انتخاب يک وزير شيعه به عنوان وزير دارايي از ميان ليست ده نفره ارائه شده از جانب حزب‌الله و امل بودند و اديب از پذيرفتن اين ليست امتناع کرد.

در ادامه اين گزارش آمده، از نظر دوگانه شيعي، نخست‌وزيران سابق يعني «فواد السنيوره»، «نجيب ميقاتي» و «تمام سلام» همان کساني هستند که در پشت پرده به هم خوردن تشکيل کابينه و اعمال فشار بر اديب براي ندادن امتياز قرار دارند.

النشره افزود: فرانسه تا لحظات آخر انصراف اديب را رد کرد زيرا آن را يک سيلي به «امانوئل ماکرون» رئيس‌جمهور، ملت لبنان، طبقه سياسي و بويژه جريان هشت مارس و متحدان حزب‌الله مي‌دانست و آنها از حجم فشارهاي مستمر بر لبنان و خودشان آگاهند.

اين وبگاه لبناني ادامه داد، تلاش براي شکست طرح فرانسه براي لبنان از روز دهم ارائه اين طرح و با اعمال تحريم‌هاي آمريکا بر دو وزير سابق يعني علي حسن خليل وابسته به امل و «يوسف فينانوس» وابسته به جريان «المرده» (از متحدان مقاومت) آشکار شد.

عربستان سعودي يک روز پس از اعلام طرح «سعد الحريري» نخست‌وزير سابق، براي جلوگيري از تشکيل دولت لبنان وارد عمل شد؛ زيرا از نظر رياض تشکيل يک دولت با حضور حزب‌الله مجاز نيست؛ سخنراني «سلمان بن عبدالعزيز» شاه سعودي در سازمان ملل نيز هشداري واضح براي الحريري، اديب و نخست‌وزيران سابق لبنان بود مبني بر اينکه تشکيل دولت با اين شروط ممنوع است. النشره سپس مدعي شد: موضع [کارشکنانه] آمريکا و عربستان سعودي خشم دوگانه شيعه و ايران را برانگيخته و (اين مواضع) از حجم فشارها عليه ايران، حزب‌الله، متحدان حزب‌الله و ملت لبنان حکايت مي‌کند.

در همين ارتباط، تحليلگر و سردبير روزنامه البناء لبنان فاش کرد که عربستان سعودي از طريق واسطه‌هايي به سعد الحريري پيام تهديد آميزي فرستاده و گفته است اگر به اديب در تشکيل کابينه کمک کند، از قدرت حذف خواهد شد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره